*בראשית ברא אלהי[ם את השמים ואת הארץ *ו]ה֯ארץ[ היתה]
תהו ובהו֯ וחשך על פנ[י תהום ורוח אלהים מר]חפת[ על פני המים]
ויאמר אלהים יהי אור[ ויהי אור ויקרא אלהים ]את האֿ[ור כי טוב]
ויבדל אלהים בין האור[ ובין החשך ויקרא א]להים לאו֯[ר יום ולחשך]
4Q2 Genesis b. (2010). (Ge 1:1–5). Bellingham, WA: Lexham Press.
בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ׃וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה
תֹ֨הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְהֹ֑ום וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם׃
וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י אֹ֑ור וַֽיְהִי־אֹֽור׃ וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָאֹ֖ור כִּי־טֹ֑וב
וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָאֹ֖ור וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ׃ וַיִּקְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ לָאֹור֙ יֹ֔ום וְלַחֹ֖שֶׁךְ
Codex Leningradiensis
TS talar om Dödahavsrullarna, men spekulerar om återfödelse. Jag har frågat vad spekulationen har med Bibeln att göra men mig veterligen inte fått svar.
Det viktigaste bidraget till Bibeln från Dödahavsrullarna är att de bekräftade den gammaltestamentliga hebreiska (och i vidkommande fall arameiska) textens stabilitet. Här har jag jämfört början av GT (1 Mosebok 1:1-) mellan den fragmentariska 4QGen b i Dödahavsrullarna (daterad till
åren 30-100 efter Kristus) och den första fullständiga hebreiska (o. arameiska) handskriften till GT, Codex Leningradiensis från
år 1008/1009 efter Kristus.
Jag har markerat med fet stil den text som är bevarad i 4QGen b (inget inom hakklamrar är alltså bevarat, utan sådan text tas med i utgåvorna för sammanhangets skull). Jag har också markerat med fet stil motsvarande ställen i Codex Leningradiensis. På detta sätt blir jämförelsen enkel att göra.
Codex Leningradiensis har också små prickar m.m., enligt det medeltida vokaliseringssystemet.
Överensstämmelsen visar att texten från medeltiden fanns redan tusen år tidigare. 4QGen b är ett vittnesbörd om den s.k. masoretiska (konsonant)textens
stabilitet.
(Hoppas att Par-o-o, som är en klåpare inom området - men möjligen inte fattat det själv -, och som jag därför inte debatterar med, inte gör cirkus av diskussionen med tokigheter.)
Fotografier på 4QGen b här:
https://www.deadseascrolls.org.il/explore-the-archive/manuscript/4Q2-1