Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det finns ett flertal problem med Genesis, inklusive arken, som gör att jag inte förstår berättelsen. Det hjälper knappast att du talar om för mig att jag måste tro hela Bibeln eftersom jag redan tror hela Bibeln även om jag inte förstår den. Du menar antagligen att jag ska tro Bibeln som du förstår den, men jag kan fortfarande ge en hel del kritik kring detta (vilket jag inte tänker göra).
Sedan påstod du att jag borde oroa mig över frälsningen därför att jag har problem att förstå delar av Genesis, vilket är ett ytterst märkligt uttalande. Det låter väldigt sekteristiskt.
Det är inte bara att du inte förstår, du slår dig till ro med det och spelar ut det mot frälsningsläran.
Dessutom sprider du korn av tvivel genom att tala vagt och brett om "flertal problem" i Genesis, och då inte bara att du själv har flertal problem utan att det finns flertal problem i den som gör den svårförståelig. Du talar om att du har "en hel del kritik kring detta", men avser att dölja den.
How very nice of you. Just så sprider man dimma över saker, säger A men inte B.
Jag skrev inte att du borde oroa dig över frälsningen, utan bara att du borde oroa dig.
Jag håller dig inte för kristen ö.h., och menar att du inte ens känner Frälsaren till att börja med. Du förnekar hans gudom och driver en lära om att tron sitter i ens ras.
Läran om treenigheten är en lära som ska tros, men det betyder inte att man tror en massa osammanhängande ljud eller bokstäver. Nej, det är fasta och bestämda läror på redligt och tydligt språk utan flum och strunprat.
Men Treenigheten i dess fördolda majestät ska ingen tro sig förstå (greppa med sitt intellekt, vilket du verkar kräva, ironiskt nog). På det viset är Gud outgrundlig.