Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
1. Uttalet av låneord, vad har det med betydelsen av lånordet att göra?
Dumbom.
Inget som helst, dumbom. Det var inte det du ifrågasatte, utan att det inte var fonetiskt samma som det egyptiska ordet. Du ifrågasatte att jag skrev att ordet var en fonetisk avskrift av det egyptiska ordet (alltså INTE ett ursprungligen hebreiskt ord som skulle betyda ”Egyptens härskare”). Låneord är när man hämtar in ett ord från ett annat språk och härmar det fonetiskt så gott det går i det egna språket, och när skriftspråket dessutom är annorlunda än på originalspråket så gör man en fonetisk avskrift. Vad är det som är konstigt med det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
2. Att hebreiskan inte fanns som skriftspråk på Mose tid är ett påstående som förutsätter att Moses inte skrev Moseböckerna, vilket i sin tur går emot flera omnämnanden i dem själva och andra bibelböcker. Du postulerar och poserar sedan med ditt postulat.
Nu gör du dig bara löjlig igen. Visa mig en enda källa från en erkänd språkvetare som påstår att hebreiskan existerade som skriftspråk på Moses tid.
Börja med det, sedan kan vi diskutera om Moses skrivit Moseböckerna eller inte. Att det står så i Bibeltexterna är inte bevis i sig, det är bara ett påstående. Det är mer sannolikt att Moses skrev texter som sedan anpassats till dagens Moseböcker, vi vet ju redan att han inte skrev slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
3. Jag har inte påstått att jag vet hur ordet skrevs på hebreiska Josefs tid. Att ordet skrevs i hebreiskan som P-R-´-H på Mose tid är Moseböckerna vittne till. Än en gång: Du Par-o-o postulerar och poserar.
Det fanns ingen hebreisk skrift på Moses tid, i alla fall inte enligt dem som lär ut språkhistoria. Visa vilka språklärda som påstår annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
4. Det kallas nära i texten och är mycket närmare Josef än Kanaans land. Detta gäller var i Egypten Josef än bodde. Du postulerar och poserar med att Josef måste ha bott i Thebe. Det vet du inte, men kvasilärd och obildbar som du är postulerar och poserar du även här.
Texten påstår att Josef bodde i ”faraons” palats. Det låg vid den tiden i Thebe. Visa vilka egyptologer som påstår annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Men nu ska du få demonstrera att du kan googla som en niondeklassare i alla fall.
När vad Josef i Egypten?
Vad för dynasti regerade då?
Vad hette residensstaden?
Enligt Bibeln var Josef i Egypten omkring 400 år innan uttåget, så det skulle behöva vara omkring 1620-talet f.Kr. enligt James K. Hoffmeier, den Bibelforskare som du själv påstod var ”hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi”.
Det motsvarar då sjuttonde dynastin under andra mellantiden. Residensstaden var då Thebe för den egyptiska delen och Avaris för Hyksosdelen, så Josef var egentligen inte i Egypten, utan inom de områden som styrdes av Hyksos. Om man då anser att Josef egentligen bodde hos härskaren av Hyksos så skulle han ha bott nära sin far i Nildeltat, men då står det fel Bibeln eftersom Josef i så fall inte bodde hos Egyptens härskare.