2019-10-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x0z
Så har du belägg på att dina föräldrar är verkligen dina föräldrar? Eller baserar du det på vissa sannolikhetsantaganden?
Jag har ganska goda belägg för det. Men det beror också på vad du menar med ”föräldrar”?
Rent biologiskt har jag ”bara” deras ord, samt vissa likheter mellan oss. Att mamma ljuger känns otroligt, men när det kommer till pappa så kan nog många i världen vara ”lurad”.
Om mamma skulle ljuga, så måste massa människor vara inblandad i konspirationen.

Edit: dessutom; om det varit viktigt för mig så hade jag forskat mer om detta.
Citera
2019-10-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har ganska goda belägg för det. Men det beror också på vad du menar med ”föräldrar”?
Rent biologiskt har jag ”bara” deras ord, samt vissa likheter mellan oss. Att mamma ljuger känns otroligt, men när det kommer till pappa så kan nog många i världen vara ”lurad”.
Om mamma skulle ljuga, så måste massa människor vara inblandad i konspirationen.

Edit: dessutom; om det varit viktigt för mig så hade jag forskat mer om detta.
Så du tar sannolikhetsantaganden som belägg?
Citera
2019-10-05, 15:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Mycket åsikter nu ... vart tog beläggen vägen ... de var ju så viktiga förut?
"Stop asking, it just feeeels that way."
"What are you doing here?"

Ganska oärligt av dig att be om belägg när du själv nästan aldrig gett belägg trots att det efterfrågats flera gånger.
Och de belägg du gett har dessutom varit fulla av hål och läckt som såll. Även dina hebreiska "belägg".
Citera
2019-10-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x0z
Så du tar sannolikhetsantaganden som belägg?
Bland annat. Men även empiri. Jag har ju levt med dessa personer, så de är ju mina föräldrar på ett sätt, oavsett om de tillverkat mig eller inte.
Men visst, jag kan ju leva i Truman show/Matrix och allt är en lögn.
Allt kan ju vara en konspiration för att lura just mig.
Citera
2019-10-05, 15:15
Medlem
Citat:
Du skrev att det inte är motbevisat att "enda sättet att komma till himlen är att mörda 10 personer. Men det vore idiotiskt av mig att tro på detta." Sedan säger du att det bara är din åsikt att det vore idiotiskt att tro på det.
Vet du vad, du skulle - såsom du skriver - vara ett relativt lätt byte för en mordkult.

Tvärtom.....han skrev själv att han tyckte att det var idiotoskt. I själva verket var snarare den tidiga judendomen en mordkult där olika folk skulle utrotas. Dessutom skulle de egna stenas för hundratals förseelser som finns uppräknade i lagen.
Citera
2019-10-05, 15:24
Medlem
Citat:
Absolut att Bibeln är sann för att den är Guds ord. Men jag argumenterar inte epistemologiskt där (d.v.s. för att Bibeln faktiskt är Guds ord), jag bara säger det, och det är väl snart sagt tautologiskt (givet att i gudsbegreppet ingår perfekt sannfärdighet) att om Bibeln är sann är den det för att den är Guds ord? Hur skulle den annars vara ofelbar, då människoalster ju inte är ofelbara till sin karaktär? Errare humanum est har det sagts, med rätta.
Man kan också säga en annan sak: Non errare divinum est.

Om nu bibeln är ofelbar; hur många förhudar betalade David i brudköp för Mikal?
Citera
2019-10-05, 16:54
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
"Stop asking, it just feeeels that way."
Precis exakt.
Ovan groda är den enda som hoppat ur din mun.

Har du själv något annat än patetiska känsloargument?

”Bibeln är sann för att jag känner så” - har varit ditt enda argument.
Har du något mer att komma med?
Citera
2019-10-05, 16:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Absolut att Bibeln är sann för att den är Guds ord. Men jag argumenterar inte epistemologiskt där (d.v.s. för att Bibeln faktiskt är Guds ord), jag bara säger det, och det är väl snart sagt tautologiskt (givet att i gudsbegreppet ingår perfekt sannfärdighet) att om Bibeln är sann är den det för att den är Guds ord? Hur skulle den annars vara ofelbar, då människoalster ju inte är ofelbara till sin karaktär? Errare humanum est har det sagts, med rätta.
Man kan också säga en annan sak: Non errare divinum est.

Bibeln är bevisligen inte ofelbar. Den anger för det första att landsdelen Goshen skulle vara nära faraos palats under Josefs tid (1 Mos 45:9-10) och den anger för det andra tydligt att två olika födelseår anges för Jesus, med hela tio år emellan dem: antingen under Herodes regeringstid (Matteus kapitel 2) eller under Quirinius tid som guvernör av Syrien (Lukas kapitel 2).

Det finns naturligtvis fler fel, till exempel i de tio plågorna.
Den femte plågan dödar enligt 2 Mos 6 all boskap för egyptierna, men trots det påstås både den sjätte, sjunde och tionde plågan även drabba egyptiernas boskap.
Hur många gånger går det att döda boskap, egentligen?
Citera
2019-10-05, 17:06
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det finns naturligtvis fler fel, till exempel i de tio plågorna.
Den femte plågan dödar enligt 2 Mos 6 all boskap för egyptierna, men trots det påstås både den sjätte, sjunde och tionde plågan även drabba egyptiernas boskap.
Hur många gånger går det att döda boskap, egentligen?
I rabiata hämndfantasier, hur många gånger som helst...

Det är ungefär som när någon gormar att de minsann ska ”slå ihjäl dig och flå dig levande”..

Endast något som sägs av barbarer i en svag stund av patetiskt hämndbegär.

Någon som tror på ’de tio plågorna’ är en simpel hämndfanatiker och infantil våldsvurmare.

Sannerligen var de djupt ociviliserade de där ursprungliga israelerna...
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-05 kl. 17:45.
Citera
2019-10-05, 17:30
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Men du har ju redan sagt "Det finns inga belägg". Du "vet" redan.
Nej, jag vet inte helt säkert. Det finns massvis av teorier som förklarar existensen helt eller delvis. Att det just skulle vara kristendomen, som dessutom avsaknar grundläggande evidens som har rätt blir då mindre troligt.
Citera
2019-10-05, 17:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
I rabiata hämndfantasier, hur många gånger som helst...

Det är ungefär som när någon gormar att de minsann ska ”slå ihjäl dig och flå dig levande”..

Endast något som sägs av barbarer i en svag stund av patetiskt hämndbegär.

Någon som tror på ’de tio plågorna’ är en simpel hämndfanatiker och infantil våldsvurmare.

Ja, för att inte tala om hur sadistisk som Gud framställs när Gud själv skryter om att han har förmörkat faraons hjärta så att Gud ska kunna få utföra 3 plågor till (och då alltså slutligen avsiktligt låta döda alla förstfödda, utan annan anledning än för att visa att han kunde).
2 Mos 10:
Herren sade till Mose: ”Gå till farao. Jag har själv förhärdat honom och hans män för att jag skall kunna göra dessa tecken mitt ibland dem”
Citera
2019-10-05, 20:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Nej, jag vet inte helt säkert. Det finns massvis av teorier som förklarar existensen helt eller delvis. Att det just skulle vara kristendomen, som dessutom avsaknar grundläggande evidens som har rätt blir då mindre troligt.
Men jag minns hur du redan sa "Det finns inga belägg". Då får du stå för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in