2013-05-17, 17:57
Medlem
KingVisions avatar
Det beror vad du anser vara praktiskt möjligt TS.

Om vi tar upp den berömda historien om skapelsen av allt liv och jorden som exempel bara. Vi har lyckats forska fram hur, i princip allt liv på jorden uppstod, och genom observationer av rymden kommit fram till slutsatsen: big bang.

Nu kanske det blir lite långsökt, i Bibeln menar man på att gud skapade jorden och människan på 6 dagar vilket är vetenskapligt motbevisat med hjälp av forskning på en period som omfattar 4 miljarder år. MEN på den 7:e dagen så vilade Gud. I min mening syftar man snarare på att även en gud behöver vila och därför borde även människan göra det. Vila är enligt mig vad som ska stå i fokus och inte skapelsen i sig.

Allting är inte berättat på ett konkret sätt men det finns det förmodligen skäl till det också. Kung David av Israel som besegrade jätten Goljat (eng. Goliath), som enligt källor var mellan 1.99-3 meter lång finns ju dokumenterad. Huruvida det verkligen har hänt eller ej återstår ju att se men enligt mig handlar det om budskapet och inte händelsen i sig. Bibeln beskriver David som en liten men modig pojke som antog jätten Goljats utmaning och besegrade honom med hjälp av en slunga.

Den här händelsen kan symbolisera mycket, ett exempel är: Är man liten och svag ska man fortfarande stå upp för sig själv, eller, ge aldrig upp! Slaget vid Thermopyle är också en strid med ett budskap. Hade inte grekerna vunnit hade kanske inte demokrati existerat idag, vi hade kunnat tala andra språk och aldrig hört talas om greker.

Nu råkar inte jag vara särskilt religiös men jag tycker fortfarande historian, Bibeln, religionen och skapelsen är intressant och dessa går hand i hand med varandra. Bibeln är en bok som sammanställdes av många många människor, kanske flera hundra, processen tog säkert upp till 100 år eller mer och folk brann för detta! Boken själv skildrar historien, drömmar, rådgivning, framtiden och profetior, så nog har jag respekt för Bibeln. Däremot tänker jag inte ta mig tiden att läsa boken, så pass intresserad är jag inte, det finns flera tusen människor som läst igenom boken och många som lusläst den, har dom inte blivit vettigare av det eller kommit fram till någonting lär inte jag heller göra det.

Ett par kristna som jag känner har däremot hävdat att det står i Bibeln att Somalier kommer bli världens mest hatade folk. Kanske inte helt omöjligt då det är ytterst få människor som uppskattar dom. Det kristna paret hävdade även att det står någonting om en profetia i Bibeln som indikerar att två höga torn långt åt väst kommer att raseras, varpå dom hänvisade till WTC och 9/11. intressant och otäkt möjligtvis men jag tror faktiskt ingenting.
Citera
2013-05-18, 08:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Menar du att jag bör betvivla det faktum att jag har en datorskärm framför mig?

Nu bytte du fokus. Innan var det frågan om JAG borde betvivla om du har en datorskärm. Nu har du vänt det till dig själv. För att svara på din fråga, självklart inte, såvida du inte har anlag för hallucinationer eller grovt narkotikamissbruk.

Citat:
Jag undrar hur "ni" ser på kunskap. Finns det inte också i den definitionen något inslag av "det bara är så"-argument?

Det kallas axiom och är en nödvändighet. Gör vi inte vissa grundläggande antaganden så blir allting fullständigt meningslöst (tex: Universum finns, Jag existerar). Dessa grundläggande antaganden måste ALLA göra, teister som ateister. Om du i nån flummig solipsist-anda vill jämföra det med "det bara är så" så får du väl göra det.

Ser du skillnaden mellan dessa antaganden och "gud finns för att jag känner det i magen"?

Citat:
Nej, men en kristen kanske gör det. Det intressanta är om den kristne är konsekvent i övrigt.

Om man godtar det argumentet är man per definition INTE konsekvent, eftersom man i sådana fall skulle vara tvungen att godta ALLA argument som levereras på samma sätt. T ex "jag har en enhörning i knät" eller "muhammed är guds profet" eller "joseph smith grävde upp guldplåtar".

Citat:
Jag skulle säga att det handlar om regler. Datorskärmar finns, enhörningar gör det inte.

1. Dumheter, då hade du ju varit tvungen att acceptera alla påståenden om något som finns. T ex "jag har en miniräknare nerstoppad i kalsongerna"

2. Och vem bestämmer reglerna och vad gör man när man inte vet?

3. För övrigt så har enhörningar samma bevisläge som gud (dvs inte så bra) så om du klagar på argumentet "enhörningar finns för att jag känner det i magen" så har du precis hållit med mig om att "det bara är så"-metoden suger.
Citera
2013-05-18, 08:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Allting är inte berättat på ett konkret sätt men det finns det förmodligen skäl till det också. Kung David av Israel som besegrade jätten Goljat (eng. Goliath), som enligt källor var mellan 1.99-3 meter lång finns ju dokumenterad. Huruvida det verkligen har hänt eller ej återstår ju att se men enligt mig handlar det om budskapet och inte händelsen i sig. Bibeln beskriver David som en liten men modig pojke som antog jätten Goljats utmaning och besegrade honom med hjälp av en slunga.

Visst är det så. Problemen uppstår dock för de som tror att gud på något sätt var delaktig i skrivprocessen. Jag hade begärt en smula mer sammanhängande och konkret budskap från en perfekt varelse.

Citat:
Ett par kristna som jag känner har däremot hävdat att det står i Bibeln att Somalier kommer bli världens mest hatade folk. Kanske inte helt omöjligt då det är ytterst få människor som uppskattar dom. Det kristna paret hävdade även att det står någonting om en profetia i Bibeln som indikerar att två höga torn långt åt väst kommer att raseras, varpå dom hänvisade till WTC och 9/11. intressant och otäkt möjligtvis men jag tror faktiskt ingenting.

Somalia var något nytt. Jag räknar dock inte med att den är något bättre än de andra profetiorna. (För övrigt så är judarna tveklöst jordens mest hatade folk genom alla tider. No contest.)

WTC-profetian känner jag däremot till sedan tidigare, det rör sig om två olika delar av Jesaja:

Först 9:10

8Herren sände ett ord mot Jakob, hans ord drabbade Israel. 9Hela folket fick erfara det, Efraim och Samarias invånare. Men i stolthet och övermod sade de: 10”Murar av tegel har fallit, då bygger vi nya med huggen sten. Bjälkar av sykomor har knäckts, då tar vi ceder i stället.” 11Herren lät deras motståndare triumfera och hetsade deras fiender mot dem, 12arameerna från öster, filisteerna från väster, glupskt högg de in på Israel. Ändå lade sig inte hans vrede, hans hand är alltjämt lyft.

Sedan 30:25-26

25På alla berg och höjder skall vattenströmmar välla fram på den stora slaktens dag, dagen när torn skall falla. 26Månen skall lysa som solen, och solens ljus bli sju gånger starkare, som sju dagars ljus. Så skall det bli den dag då Herren förbinder sitt sargade folk och läker såren efter slagen det fått.

Du får dra dina egna slutsatser. Min är: SNICK-SNACK
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-05-18 kl. 08:51.
Citera
2013-05-18, 08:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
OM du är inne på billig Dawkins funderingar om enhörningar o bibeln så kan jag bara tilläga att enhörning är ett nytt ord i engelskan och är inte det ord bibeln använder. Bibeln talar om en typ av noshörningar.
Det är rent ologiskt dravel som Dawkins kommer med då det går att bevisa utifrån linquistik o språkhistoria vad som är rätt.

1. Vad säger Dawkins om enhörningar i bibeln?

2. Lustigt att gud inte hintade författarna till världens förmodligen mest spridda och lästa bibelöversättning att de hade tokfel?

3. Noshörningar? Det var något nytt, var har du hört det? Moderna översättningar säger att det är nån form av boskap, t ex vildoxe.
Citera
2013-05-18, 08:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Även om vi en dag upptäckte att enhörningar faktiskt existerade vore de inte 'enhörningar' i ordets egentliga bemärkelse. En enhörning är definitionsmässigt ett fiktivt djur. Enligt regeln — alltså enligt det sätt vi använder ordet — kan vi följaktligen med säkerhet hävda att enhörningar inte existerar.

Dumheter, i samma sekund som vi upptäckte enhörningen så skulle den ju inte vara fiktiv längre

Men för att leka din lek, så kan jag berätta att endast ca 1/3 av jordens befolkning tror på den kristna guden. 2/3 definierar med andra ord den kristna guden som en fiktiv gud.

Har jag precis bevisat att gud inte finns nu?
Citera
2013-05-18, 09:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Jag har föreslagit att ni går och skaffar er personliga erfarenheter hos dom som menar sig kunna framställa sådana. Det är för närvarande allt jag har att komma med, utifrån dom kriterier som ni har fastslagit.

Ok, så ditt bästa sätt att bevisa gud är att uppmana andra att okritiskt acceptera andra människors historier och sedan börja tro och skaffa egna? Då vet vi det.

Citat:
Universum har som inneboende egenskap att frambära liv, det är medgivet i dom lagar som styr det. Liv, därför, är en given del i det som alltid existerat, i en eller en annan form.

1. Given del? Såvitt vi vet har det bara hänt en enda gång i universums historia. Det finns goda anledningar att anta att det kan finnas mer liv, men det är just antaganden.

2. Det förutsätter att man vet vad som fanns "innan" (om man nu kan prata om innan) universum uppstod. Vet du det?

Citat:
Livets anlag var att bli självmedvetet och intelligent. Då menar jag att detta är en replikation utav vad som redan fanns.

Varför var det så självklart att självmedvetenhet och intelligens skulle uppstå? Evolution är en blind process.

Citat:
Självförökande i den mening att något nytt tillkommit,

Ja, t ex tillkommen avkomma. Berätta nu hur livet blev självmedvetet och intelligent INNAN detta hände.

Citat:
däremot så tror jag att livet i grund är symbiotiskt, därav Fader och Son.

"Det bara är så"?

Citat:
Och det skulle även vara skälet till att det inte förblev statiskt utan evolverade för att göra rum för mer liv i fler former.

???

Citat:
Allt är rena spekulationer såklart, och givetvis baserade på min grundläggande övertygelse.

Noterat.

Citat:
Och vad gäller evolutionsteorin så accepterar jag den i dom stycken där den är empiriskt bevisad,

Vilken del tror du inte på? Tycker du att det borde finnas en croco-duck i fossilregistret?

Citat:
men eftersom dess spekulativa stycken är stöpt ur en ateistisk grundsyn så har jag naturligtvis svårt att acceptera dom.

1. Vad är spekulativt?

2. Så du kan gå med på att gud valde en skapelseprocess av universum som genom en big bang efter 13,6 miljarder år hade blivit lämpligt för människor, men du kan inte tänka dig att gud skulle nyttja sig av evolution för att skapa människan? Intressant.
Citera
2013-05-18, 11:40
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vilken regel pratar du om? Och vad säger att enhörningen alltid ansetts som ett fiktivt djur, är troll och tomtar också fiktiva enligt denna regel?
Byt ut 'regel' mot 'språkkonvention' om det passar dig bättre. Och ja, det skulle jag nog säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
OM du är inne på billig Dawkins funderingar om enhörningar o bibeln så kan jag bara tilläga att enhörning är ett nytt ord i engelskan och är inte det ord bibeln använder. Bibeln talar om en typ av noshörningar.
Det är rent ologiskt dravel som Dawkins kommer med då det går att bevisa utifrån linquistik o språkhistoria vad som är rätt.
Det har inget att göra med Dawkins.
Citera
2013-05-18, 12:27
Medlem
guderis avatar
Citat:
Byt ut 'regel' mot 'språkkonvention' om det passar dig bättre. Och ja, det skulle jag nog säga.

Ok jag hade en konversation med min gammelfarmor för ett antal år sedan. Hon berättade att när hon var liten hade dom tomtar på gården. Hon hade aldrig sett dom annat än skymtar av dom när det var mörkt eller skymning, de ville nämligen inte bli sedda. Jag frågade om det inte kunde vara något annat, då skrattade hon till och sa:
"Nej du vet vi ställde ofta ut mat åt dom på kvällen och nästan varje morgon var den uppäten, de tyckte väldigt mycket om kött, det tog alltid slut"

Hon var övertygad och hade till och med bevis för sina påståenden. Så jag skulle i så fall inte vilja klassa tomtar som rent fiktiva i sammanhanget.
Citera
2013-05-18, 12:31
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Dumheter, i samma sekund som vi upptäckte enhörningen så skulle den ju inte vara fiktiv längre
Om vi idag upptäckte en varelse som hade alla de attribut vi tillskriver 'enhörning' vore den ändå inte en enhörning. Enhörningar är som sagt fiktiva djur, enhörningar existerar inte. Betydelsen av begreppet 'enhörning' skulle förmodligen komma att ändras — och istället syfta på det nya djuret — men det har inte med saken att göra. Jag kan idag med säkerhet säga att enhörningar inte existerar.

Menar du att vi bör "oroa" oss för att hävda att "ungkarlar är ogifta" därför att det finns en risk att vi en dag skulle kunna hitta en som är gift?
Citat:
Men för att leka din lek, så kan jag berätta att endast ca 1/3 av jordens befolkning tror på den kristna guden. 2/3 definierar med andra ord den kristna guden som en fiktiv gud.

Har jag precis bevisat att gud inte finns nu?
Gud är alltså ett vagare begrepp, så även i min språkgemenskap. Jag tycker att det är oklart vad som menas med 'Gud'. Detta till skillnad från 'enhörning' som här en tämligen klar definition (åtminstone vad gäller existens).
Citera
2013-05-18, 12:33
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Nu bytte du fokus. Innan var det frågan om JAG borde betvivla om du har en datorskärm. Nu har du vänt det till dig själv. För att svara på din fråga, självklart inte, såvida du inte har anlag för hallucinationer eller grovt narkotikamissbruk.
Nej, frågan var överhuvudtaget inte riktad till dig. Visst, det var ett dåligt exempel som inte illustrerade vad jag ville säga.
Citat:
Det kallas axiom och är en nödvändighet. Gör vi inte vissa grundläggande antaganden så blir allting fullständigt meningslöst (tex: Universum finns, Jag existerar). Dessa grundläggande antaganden måste ALLA göra, teister som ateister. Om du i nån flummig solipsist-anda vill jämföra det med "det bara är så" så får du väl göra det.
Jo tack, jag vet vad det kallas. Om du läser mitt tidigare inlägg till Bogomil så kanske du förstår vad jag menar. Man hänvisar inte till allmänna principer för att därefter dra slutsatser för enklare resonemang i enskilda fall — man bara drar dem. Hur du får det till "flummig solipsist-anda" får stå för dig.
Citat:
1. Dumheter, då hade du ju varit tvungen att acceptera alla påståenden om något som finns. T ex "jag har en miniräknare nerstoppad i kalsongerna"

2. Och vem bestämmer reglerna och vad gör man när man inte vet?

3. För övrigt så har enhörningar samma bevisläge som gud (dvs inte så bra) så om du klagar på argumentet "enhörningar finns för att jag känner det i magen" så har du precis hållit med mig om att "det bara är så"-metoden suger.
1. Hur kan du komma fram till det, givet vad jag faktiskt skrev: "Datorskärmar finns, enhörningar gör det inte"? Nej, det är du som kommer med dumheterna här.

2. De som använder språket. Kan du inte reglerna blir du förmodligen tillrättavisad, annars får du helt enkelt fråga.

3. Jag har aldrig sagt att metoden är bra. Och det var inte den typen av argument jag klagade på.
Citera
2013-05-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ok, så ditt bästa sätt att bevisa gud är att uppmana andra att okritiskt acceptera andra människors historier och sedan börja tro och skaffa egna? Då vet vi det.

Nej, men något i den här stilen:
"Goddag herr kristen. Jag läser här att du har utfört tecken och under i Guds namn, stämmer detta?
... Ok, då ber jag er att framställa ett sådant inför mina egna ögon så jag kan bedöma sanningshalten i era utsagor."

Det var detta jag menade från början, inte att du ska köpa ordet i sin nakenhet utan att du ska pröva dess frukter personligen.
Du behöver inte tro det för att du efterforskar, om inte själva sökandet i sig kräver tro givetvis, isåfall har vi ett problem.

Citat:
1. Given del? Såvitt vi vet har det bara hänt en enda gång i universums historia. Det finns goda anledningar att anta att det kan finnas mer liv, men det är just antaganden.

Du har goda anledningar att anta det utifrån din grund, jag har ännu bättre utifrån min.

Sen fortsätter det med vidlyftiga spekulationer kring Guds yttre natur och alltings tillkommelse, men jag sparar dom för mig själv. Det är ju bara spekulationer trots allt, och även om det skulle finnas någon sanning i det så kan det likväl finnas lika mycket oriktigheter. Det finns sånt som är långt viktigare att tala om, nämligen Jesu vittnesbörd och vår räddning. Allt annat finns till för detta och det är där vi bör fästa blicken.
Citera
2013-05-18, 18:37
Medlem
Apologists avatar
Citat:
1. Vad säger Dawkins om enhörningar i bibeln?

2. Lustigt att gud inte hintade författarna till världens förmodligen mest spridda och lästa bibelöversättning att de hade tokfel?

3. Noshörningar? Det var något nytt, var har du hört det? Moderna översättningar säger att det är nån form av boskap, t ex vildoxe.

Här är en artikel som beskriver dillemat ganska bra http://www.creationtoday.org/why-does-the-bible-mention-unicorns/ fast det är inte härifrån jag lärt mig det här.

Problemet är att King James författarna aldrig syftade till en noshörnad häst, så det är snarare andra orsaker som är att skylla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in