2013-05-17, 16:30
Medlem
Jag har föreslagit att ni går och skaffar er personliga erfarenheter hos dom som menar sig kunna framställa sådana. Det är för närvarande allt jag har att komma med, utifrån dom kriterier som ni har fastslagit.

Citat:
Hur tänker du här?

Universum har som inneboende egenskap att frambära liv, det är medgivet i dom lagar som styr det. Liv, därför, är en given del i det som alltid existerat, i en eller en annan form.

Citat:
Och här?

Livets anlag var att bli självmedvetet och intelligent. Då menar jag att detta är en replikation utav vad som redan fanns.

Citat:
Så du tror alltså att livet blev självmedvetet och förnuftigt INNAN det blev självförökande? Jag gissar att evolutionsteorin inte faller dig i smaken? Berätta hur du tänker kring detta.

Självförökande i den mening att något nytt tillkommit, däremot så tror jag att livet i grund är symbiotiskt, därav Fader och Son. Och det skulle även vara skälet till att det inte förblev statiskt utan evolverade för att göra rum för mer liv i fler former.

Allt är rena spekulationer såklart, och givetvis baserade på min grundläggande övertygelse.
Och vad gäller evolutionsteorin så accepterar jag den i dom stycken där den är empiriskt bevisad, men eftersom dess spekulativa stycken är stöpt ur en ateistisk grundsyn så har jag naturligtvis svårt att acceptera dom.
Citera
2013-05-17, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med all respekt:

Vad är ett "dyrslagit" argument? (Ett engelsk svar går bra).

Och menar du emotionell eller filosofisk "positivism"?
va nej medgivande positivsm som att säga " kan jag hålla med om" alt. typ ge en eloge för något eller skkriv "det kan jag hålla med om", amen säger man i kyrkan.
men jag ska följa dina poster här.
Senast redigerad av NakatomiPlaza.. 2013-05-17 kl. 16:36.
Citera
2013-05-17, 16:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Jag har föreslagit att ni går och skaffar er personliga erfarenheter hos dom som menar sig kunna framställa sådana. Det är för närvarande allt jag har att komma med, utifrån dom kriterier som ni har fastslagit.

Hur vet du att "vi" inte redan har gjort detta? Hur långt vill du dra detta auktoritets-argument? Varför skaffar du dig motsvarande inte kunskap om filosofi och om den rationella världsbilden?

Citat:
Universum har som inneboende egenskap att frambära liv, det är medgivet i dom lagar som styr det.

Ja.

Citat:
Liv, därför, är en given del i det som alltid existerat, i en eller en annan form.

Nej, inte nödvändigvis.

Citat:
Livets anlag var att bli självmedvetet och intelligent. Då menar jag att detta är en replikation utav vad som redan fanns.

Belägg för detta postulat?

Citat:
Självförökande i den mening att något nytt tillkommit, däremot så tror jag att livet i grund är symbiotiskt, därav Fader och Son. Och det skulle även vara skälet till att det inte förblev statiskt utan evolverade för att göra rum för mer liv i fler former.

Nu börjar du tala i tungor.

Citat:
Allt är rena spekulationer såklart, och givetvis baserade på min grundläggande övertygelse.

Så nu kännar vi dina subjektiva åsikter.

Citat:
Och vad gäller evolutionsteorin så accepterar jag den i dom stycken där den är empiriskt bevisad, men eftersom dess spekulativa stycken är stöpt ur en ateistisk grundsyn så har jag naturligtvis svårt att acceptera dom.

Nix, 'svaren' på dom felande led är skapade från ett underlag av vetenskapens metodologi.

FRÅGA: Blir bibeln 'sann' av att du predikar?
Citera
2013-05-17, 16:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
va nej medgivande positivsm som att säga " kan jag hålla med om"

Det är ofta fallet, när jag har en dialog med allmänt kunniga och icke-pådyvlande teister.
Citera
2013-05-17, 16:57
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag vet inte kan du ge ett exempel på det?
Logikens axiom.
Citat:
Men det är här analogin blir fel från din sida, du kan inte bevisa att enhörningar inte finns, trots att ditt rationella sinne säger att det naturligtvis är så.
Jag behöver inte "bevisa" något, det är som sagt en regel. Och enligt dessa regler gäller faktiskt att: datorskärmar finns, enhörningar gör det inte (annat än i fantasin). Det har inget att göra med varken möjlighet eller sannolikhet.
Citera
2013-05-17, 16:57
Medlem
TovesTrolls avatar
Nej.
Citera
2013-05-17, 17:04
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag behöver inte "bevisa" något, det är som sagt en regel. Och enligt dessa regler gäller faktiskt att: datorskärmar finns, enhörningar gör det inte (annat än i fantasin). Det har inget att göra med varken möjlighet eller sannolikhet.

Vilken regel säger det?
Senast redigerad av guderi 2013-05-17 kl. 17:10.
Citera
2013-05-17, 17:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Logikens axiom.

Det är ju viktigt att förstå att det är i grunden ett mänskligt påfund, för att alls ha en möjlighet att beskriva verkligheten.

Det är ju dock fel att säga tex att bigbang måste ha inträffat, för det bara är så. Vi vet inte detta utan det är en hypotes som finns, detsamma gäller gud, du kan argumentera för gudshypotesen, men jag kommer aldrig att acceptera ett argumen för att det bara är så.
Citera
2013-05-17, 17:33
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vilken regel säger det?
Även om vi en dag upptäckte att enhörningar faktiskt existerade vore de inte 'enhörningar' i ordets egentliga bemärkelse. En enhörning är definitionsmässigt ett fiktivt djur. Enligt regeln — alltså enligt det sätt vi använder ordet — kan vi följaktligen med säkerhet hävda att enhörningar inte existerar.
Citera
2013-05-17, 17:39
Medlem
Citat:
Hur vet du att "vi" inte redan har gjort detta? Hur långt vill du dra detta auktoritets-argument? Varför skaffar du dig motsvarande inte kunskap om filosofi och om den rationella världsbilden?

Hur ska jag kunna veta det utan vidare? Jag kan ju fortfarande lägga fram det som ett förslag.
Du får gärna upplysa mig, för övrigt; till vilken utsträckning har du beblandat dig med kristenheten utanför internet?

Citat:
Nej, inte nödvändigvis.

Vad har du för alternativa tankar kring den saken?

Citat:
Belägg för detta postulat?

Allting i universum antar den form som dess lagar påbjuder, så även livsformer.

Citat:
Nu börjar du tala i tungor.

Fett

Citat:
Så nu kännar vi dina subjektiva åsikter.

Vad har du själv för subjektiva åsikter kring alltings ursprung? Är det bara empiri som flödar i dina tankar?

Citat:
Nix, 'svaren' på dom felande led är skapade från ett underlag av vetenskapens metodologi.

Vetenskapliga metoden är utformad för att rätta till dom fel som begås av vetenskapsmän, inte för att garantera att inga fel begås till att börja med. Evolutionsteorin revideras flitigare än något annat forskningsfält, förutom möjligtvis historia.

Citat:
FRÅGA: Blir bibeln 'sann' av att du predikar?

Nej.
Vad är det du vill påvisa med detta?
Citera
2013-05-17, 17:39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Även om vi en dag upptäckte att enhörningar faktiskt existerade vore de inte 'enhörningar' i ordets egentliga bemärkelse. En enhörning är definitionsmässigt ett fiktivt djur. Enligt regeln — alltså enligt det sätt vi använder ordet — kan vi följaktligen med säkerhet hävda att enhörningar inte existerar.

Vilken regel pratar du om? Och vad säger att enhörningen alltid ansetts som ett fiktivt djur, är troll och tomtar också fiktiva enligt denna regel?
Citera
2013-05-17, 17:41
Medlem
Apologists avatar
Citat:

OM du är inne på billig Dawkins funderingar om enhörningar o bibeln så kan jag bara tilläga att enhörning är ett nytt ord i engelskan och är inte det ord bibeln använder. Bibeln talar om en typ av noshörningar.
Det är rent ologiskt dravel som Dawkins kommer med då det går att bevisa utifrån linquistik o språkhistoria vad som är rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in