2019-10-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har pekat på ett ställe där kristen tro beskrivs.
Next question.
Detta kan användas på ALL tro.
Citera
2019-10-04, 13:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du argumenterar ju utifrån att Bibeln är sann för att den är Guds ord. Du vet att den är Guds ord för att du har visshet och redan accepterat det? Förmodligen baserat på vad som står i boken, då? Du glorifierar cirkelargumentation som om det var en dygd.
Absolut att Bibeln är sann för att den är Guds ord. Men jag argumenterar inte epistemologiskt där (d.v.s. för att Bibeln faktiskt är Guds ord), jag bara säger det, och det är väl snart sagt tautologiskt (givet att i gudsbegreppet ingår perfekt sannfärdighet) att om Bibeln är sann är den det för att den är Guds ord? Hur skulle den annars vara ofelbar, då människoalster ju inte är ofelbara till sin karaktär? Errare humanum est har det sagts, med rätta.
Man kan också säga en annan sak: Non errare divinum est.
Citera
2019-10-04, 13:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kan användas på ALL tro.
Inte om gudomlig övertygelse och visshet, den karaktären har endast kristen tro.
Citera
2019-10-04, 13:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att ordet/namnet Gud beskriver mer än det han skriver, alltså stämmer inte hans argument.
Han talar inte om Gud bara utan även avgudar, och så ger han den gemensamma nämnaren: du förtröstar i båda fallen, väntar dig allt gott av resp. instans i båda fallen.
Det du fäster ditt hjärta vid och som du förlitar dig på är din Gud - antingen den sanne Guden (med stort G) eller en avgud (gud med litet g).
Citera
2019-10-04, 13:40
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Inte om gudomlig övertygelse och visshet, den karaktären har endast kristen tro.
Jaha, du måste fortfarande ge oss evidens för det du skriver. Du kånkar på bevisbördan.
Citera
2019-10-04, 13:43
Medlem
Caloviuss avatar
Mer ur Luthers Stora katekes:
"Första budet
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Det vill säga: du ska bara ha mig till Gud.
Vad betyder detta bud, och hur ska vi förstå det? Vad menar man egentligen med att ha en Gud, och vad innebär begreppet Gud?
Svaret är följande: din Gud kallas den eller det som du förväntar dig allt gott av och som du tar din tillflykt till när du är i nöd. Att ha en Gud är alltså inget annat än att av hjärtat förtrösta och tro på den eller det som man sätter högst i tillvaron. Som jag ofta har sagt är det bara vår hjärtans förtröstan och tro som avgör vad vi har för Gud eller avgud."
Citera
2019-10-04, 13:43
Medlem
Citat:
Knappast. Jag har inte diskuterat med så många muslimer, men de få jag diskuterat med använder samma slags argument.
Citera
2019-10-04, 13:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Jaha, du måste fortfarande ge oss evidens för det du skriver. Du kånkar på bevisbördan.
Hah, var det inte du som skrev:
"Det finns inga belägg".
Det var komiskt, på sätt och vis, som om du vore en totaltvivlare, en principiell skeptiker.
Varför avfärdar just du Bibeln?
Citera
2019-10-04, 13:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Knappast. Jag har inte diskuterat med så många muslimer, men de få jag diskuterat med använder samma slags argument.
Där avviker de från Bibeln, de får svara för det. Bibeln säger att det är kristen tro som är sådan.
Muslimer tror förvisso (om de inte bluffar), men de tror inte på Guds ord.
Vi kristna tror på Guds ord.
De är religiösa (det ger jag dem, vem är inte religiös på något sätt?), vi har lärt känna Vägen, Sanningen och Livet.
De talar ett och annat om paradis och helvete, vi avfolkar helvetet och befolkar paradiset.
Citera
2019-10-04, 13:49
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Du menar kort och gott att Bibeln är lögn, men att man kan inbilla sig att den är sann.

Och när man väl inbillat sig att den är sann, då är den det på riktigt?...

Om du inte kan erkänna att din egen reiligiösa övertygelse inte är objektiv sanning,
Då är du förtappad hela vägen ner till sydligaste helvetet Calovius.

Kan du inte försöka vara ärlig?

Gud vill väl att du är ärlig, inte en nitisk lögnare och självbedrägeri?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-04 kl. 13:52.
Citera
2019-10-04, 13:50
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Där avviker de från Bibeln, de får svara för det. Bibeln säger att det är kristen tro som är sådan.
Muslimer tror förvisso (om de inte bluffar), men de tror inte på Guds ord.
Vi kristna tror på Guds ord.
De är religiösa (det ger jag dem, vem är inte religiös på något sätt?), vi har lärt känna Vägen, Sanningen och Livet.
De talar ett och annat om paradis och helvete, vi avfolkar helvetet och befolkar paradiset.
Du är alltså en simpel chauvinist och äcklig självknullare?

Du tycker om att hylla dig själv och fördöma andra...
Helvetet väntar på dig din förbannade lögnare.
Citera
2019-10-04, 13:53
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Hah, var det inte du som skrev:
"Det finns inga belägg".
Det var komiskt, på sätt och vis, som om du vore en totaltvivlare, en principiell skeptiker.
Varför avfärdar just du Bibeln?
Jo det var jag. Jag avfärdar Bibeln just för att det inte finns några bevis och att jag inte håller med om den moraliska delen heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in