Citat:
Ursprungligen postat av
kvantlogik
Du förhåller dig också till koranen som att den vore skriven av självaste Gud den allsmäktige va? Eller kritiserar du endast det som godtyckligt passar dig?
För att se hur min sista fråga är fullständigt relevant och baserad på kunskap istället för patetiskt partiskhet: se till landet Israel. Läs pentateuken kritiskt, så får du se att den är en kampsaga för en vedervärdig inhuman teokrati. Det du gör är att bevisa din partiskhet. Något som är äkta och sant är också okränkbart. Detta gäller tydligen inte Moseböckerna..?
Jag har läst (hela) Koranen en gång. Jag noterade vid läsningen tankarna i den, vad den påstår. Tänk om folk kunde göra ens det när de läser Bibeln.
Vad gäller min prövning av sanningshalten i Koranens olika påståenden så utgår den prövningen från en norm, nämligen Bibeln. Allt som strider mot Bibeln eller åtminstone gör anspråk på transcendent (=nödvändigt sann) information utöver vad som återfinns i Bibeln avvisar jag som obibliskt. Detta beror på att Bibeln är sann och tillräcklighet (i andliga ting).
Om du undrar varifrån jag hävdar att jag fått
den övertygelsen så är det från Gud själv, Bibelns upphovsman, som vi kristna hävdar oss ha övertygelsen om Bibelns sanning och tillräckligt.
Annat material i Koranen, som inte berör ovannämnda ting, bedömer jag utifrån andra kriterier.
Jag har inte tillåtelse att fara med osanning, såsom skett här (t.ex. när en jeppe här påstod att den egyptiska motsvarigheten till det hebreiska ordet för farao kom i bruk först efter 1400-talet f.Kr., alltså efter Mose tid).