kvantlogik skrev:
Citat:
Detta är ingen rättegång, utan en diskussion.
Historiska källor har rätten att få blir registrerade och tagna på allvar. Ett metodiskt och på utomvetenskapliga motiv grundat avfärdande av typen "De far med osanning, eller bevisa motsatsen!" är godtyckligt och därför ohållbart.
Citat:
Dessutom har jag inte slagit in någon dörr, utan endast konstaterat att just den dörren är naturlig.
Att presentera något diskussionsparterna är överens om, nämligen att Moses inte skrivit de åtta(!) sista verserna i Pentateuken, och säga att det är ett argument mot Pentateukens mosaiska författarskap, hur seriöst är det?
Citat:
Men, Om någon tusen år efter min död skriver en bok där det påstås att jag slagit min fru - så hade jag önskat att textens läsare var Kritiska. Liksom, om det faktiskt var så att jag slagit min fru och någon senare författat en text att så inte var fallet, hade jag önskat att läsarna av texten inte var alltför naiva.
4 500 år efter uttåget ur Egypten skrivs det i bibelkritiska böcker att Moses inte skrev Pentateuken, trots att källorna än indikerar än hävdar just det. Jag önskar verkligen att de böckernas läsare vore kritiska.
Citat:
Kritik är en bra sak.
Godtycklig kritik är en dålig sak.
Citat:
Vilka historia källor omnämner Moses som författaren till pentateuken, eller ens honom alls?
Någon samtida? En sådan person borde väl ha uppmärksammats av någon i sin samtid?
Du har redan avfärdat de källor (=de bibliska) som finns och önskar dig andra (=utombibliska)? Som om det fanns ett överflöd av utombibliska källor från den tiden eller som om de få sådana källor som finns borde innehålla genomgångar av fienders framgångar och egna nesliga tillkortakommanden.
Citat:
Eller är det så att Moseböckerna är ett historieförfalskande romantiskt nationalepos för en nazist teokrati? Om än av hög filosofisk standard..
Du presenterar alltså svaret på frågan om Moses skrev Pentateuken så här: antingen måste utombibliska, bevarade källor ange Moses som författaren till Pentateuken eller åtminstone nämna honom vid namn
eller måste Moseböckerna vara "ett historieförfalskande romantiskt nationalepos för en nazist [sic!] teokrati. Om än av hög filosofisk standard."