2019-09-14, 12:59
Medlem
Caloviuss avatar
KungPungPat skrev:
Citat:
det står om att kasta nätet på höger sida om båten för att det alltid finns fisk där.. och dom ser det därför som allt annat än symbolism..
"för att det alltid finns fisk där"?
Joh 21:6: "Han sade: 'Kasta ut nätet på högra sidan om båten, så skall ni få.' De kastade ut nätet, och nu orkade de inte längre dra upp det för all fisken."
Inget "alltid" där inte!
Lyckligtvis har jag Bibeln hemma. Där kan jag slå upp vad som faktiskt står och jämföra det med vad som folk på Flashback säger att det står där.
Citera
2019-09-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad baserar du detta påstående på?
Förutom att det är alldeles självklart kan man läsa om det t.ex. här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bibeln_som_historisk_källa

Citat:
Bibliska minimalister (d.v.s. ickereligiösa bibelforskare) anser i allmänhet att Bibeln är ett påhittat verk och att berättelserna är av en mytisk karaktär. Inga av de tidiga berättelserna har en fast historisk grund och endast ett fåtal av de senare berättelserna innehåller som bäst historiska fragment.
Citera
2019-09-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ja, det kunde jag. Men varför just det, vilken var relevansen?
Moses och moseböckerna.
Citera
2019-09-14, 13:29
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
kvantlogik skrev:

Historiska källor har rätten att få blir registrerade och tagna på allvar. Ett metodiskt och på utomvetenskapliga motiv grundat avfärdande av typen "De far med osanning, eller bevisa motsatsen!" är godtyckligt och därför ohållbart.

Att presentera något diskussionsparterna är överens om, nämligen att Moses inte skrivit de åtta(!) sista verserna i Pentateuken, och säga att det är ett argument mot Pentateukens mosaiska författarskap, hur seriöst är det?

4 500 år efter uttåget ur Egypten skrivs det i bibelkritiska böcker att Moses inte skrev Pentateuken, trots att källorna än indikerar än hävdar just det. Jag önskar verkligen att de böckernas läsare vore kritiska.

Godtycklig kritik är en dålig sak.

Du har redan avfärdat de källor (=de bibliska) som finns och önskar dig andra (=utombibliska)? Som om det fanns ett överflöd av utombibliska källor från den tiden eller som om de få sådana källor som finns borde innehålla genomgångar av fienders framgångar och egna nesliga tillkortakommanden.

Du presenterar alltså svaret på frågan om Moses skrev Pentateuken så här: antingen måste utombibliska, bevarade källor ange Moses som författaren till Pentateuken eller åtminstone nämna honom vid namn eller måste Moseböckerna vara "ett historieförfalskande romantiskt nationalepos för en nazist [sic!] teokrati. Om än av hög filosofisk standard."
Du förhåller dig också till koranen som att den vore skriven av självaste Gud den allsmäktige va?
Eller kritiserar du endast det som godtyckligt passar dig?

För att se hur min sista fråga är fullständigt relevant och baserad på kunskap istället för patetiskt partiskhet: se till landet Israel. Läs pentateuken kritiskt, så får du se att den är en kampsaga för en vedervärdig inhuman teokrati.

Det du gör är att bevisa din partiskhet.

Något som är äkta och sant är också okränkbart. Detta gäller tydligen inte Moseböckerna..?

Dessutom har jag inte hävdat att de där åtta raderna om Moses död skulle innebära något bevis mot mosaiskt författarskap, tvärtom konstaterade jag precis som du att det är naturligt och något man får se som en självklarhet.
Vem är det som är oseriös och oärlig egentligen?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-14 kl. 13:55.
Citera
2019-09-14, 14:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Förutom att det är alldeles självklart kan man läsa om det t.ex. här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bibeln_som_historisk_källa
Ok, eftersom du framställer det så ("alldeles självklart") behöver jag inte ens läsa i det du länkar till.
Nu är det så här att för mig är det ingalunda alldeles självklart utan inte alls självklart, ja, inte klart alls (ja, jag avvisar det sakpåståendet som ohållbart), så motivera varför "det är alldeles självklart".
Citera
2019-09-14, 14:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Moses och moseböckerna.
Jag hade aldrig hört talas om "Moseböcker" förutom de fem, fick googla fram det.
Är de där böckerna viktiga för dig, då du ville veta vad jag tänkte om dem?
Citera
2019-09-14, 14:45
Medlem
Citat:
Jag hade aldrig hört talas om "Moseböcker" förutom de fem, fick googla fram det.
Är de där böckerna viktiga för dig, då du ville veta vad jag tänkte om dem?
Absolut inte. Undrade bara om du hade någon teori, eller tankar om dessa.
Citera
2019-09-14, 14:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Dessutom har jag inte hävdat att de där åtta raderna om Moses död skulle innebära något bevis mot mosaiskt författarskap, tvärtom konstaterade jag precis som du att det är naturligt och något man får se som en självklarhet. Vem är det som är oseriös och oärlig egentligen?
Min första kommentar till det som du skrev var: "Precis, att Moses inte skrev det lilla avsnittet i slutet av 5 Mosebok är mig veterligen alla överens om - när man hävdar mosaiskt författarskap för Pentateuken är det vad jag vet alltid med det naturliga undantaget. Så varför slå in öppna dörrar om man vill gälla som seriös och opartisk?" Senare formulerade jag mig på liknande sätt.
Så jag hade sett att det inte var du som hade hävdat det; jag menade inte att du var den som slog in öppna dörrar. Men förlåt för att det blev otydligt och missvisande senare.
Jag protesterade och protesterar mot att man här i tråden och även i andra sammanhang med hänvisning till dessa verser deklarerar att Moses inte skrivit Moseböckerna, som om man hade upptäckt något nytt och stort som bringar motståndarna på fall.
Citera
2019-09-14, 15:09
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jag protesterade och protesterar mot att man här i tråden och även i andra sammanhang med hänvisning till dessa verser deklarerar att Moses inte skrivit Moseböckerna, som om man hade upptäckt något nytt och stort som bringar motståndarna på fall.
Och det uppskattar jag.
Apologeter förtjänar oändligt mycket mer respekt än patetiska kritiker utan sakliga argument.
Däremot är läget här det omvända...

I frågan mosaiskt författarskap till pantetueken:
Ägna dig istället åt är att söka finna ett enda sakligt argument, annat än att kritik är fel.

Det är sakligt väldigt lite som pekar på att Moses författat Moseböckerna, mycket på motsatsen.

För att övertyga någon krävs argumentation, inte försvar av auktoriteten.

PS.
Moseböckerna är med största sannolikhet sammanfattade efter den babyloniska exilen.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-14 kl. 15:17.
Citera
2019-09-14, 15:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du förhåller dig också till koranen som att den vore skriven av självaste Gud den allsmäktige va? Eller kritiserar du endast det som godtyckligt passar dig?
För att se hur min sista fråga är fullständigt relevant och baserad på kunskap istället för patetiskt partiskhet: se till landet Israel. Läs pentateuken kritiskt, så får du se att den är en kampsaga för en vedervärdig inhuman teokrati. Det du gör är att bevisa din partiskhet. Något som är äkta och sant är också okränkbart. Detta gäller tydligen inte Moseböckerna..?
Jag har läst (hela) Koranen en gång. Jag noterade vid läsningen tankarna i den, vad den påstår. Tänk om folk kunde göra ens det när de läser Bibeln.
Vad gäller min prövning av sanningshalten i Koranens olika påståenden så utgår den prövningen från en norm, nämligen Bibeln. Allt som strider mot Bibeln eller åtminstone gör anspråk på transcendent (=nödvändigt sann) information utöver vad som återfinns i Bibeln avvisar jag som obibliskt. Detta beror på att Bibeln är sann och tillräcklighet (i andliga ting).
Om du undrar varifrån jag hävdar att jag fått den övertygelsen så är det från Gud själv, Bibelns upphovsman, som vi kristna hävdar oss ha övertygelsen om Bibelns sanning och tillräckligt.
Annat material i Koranen, som inte berör ovannämnda ting, bedömer jag utifrån andra kriterier.
Jag har inte tillåtelse att fara med osanning, såsom skett här (t.ex. när en jeppe här påstod att den egyptiska motsvarigheten till det hebreiska ordet för farao kom i bruk först efter 1400-talet f.Kr., alltså efter Mose tid).
Senast redigerad av Calovius 2019-09-14 kl. 15:21. Anledning: Korrigera ett språkfel och precisera ett ord
Citera
2019-09-14, 15:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Moseböckerna är med största sannolikhet skrivna efter den babyloniska exilen.
Ge det som är det starkaste argumentet för just dig personligen för att Pentateuken skulle vara författad efter den babyloniska exilen (alltså niohundra år efter Moses tid såsom den bibliska kronologin anger).
Citera
2019-09-14, 15:24
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jag har läst (hela) Koranen en gång. Jag noterade vid läsningen tankarna i den, vad den påstår. Tänk om folk kunde göra ens det när de läser Bibeln.
Vad gäller min prövning av sanningshalten i Koranens olika påståenden så utgår den prövningen från en norm, nämligen Bibeln. Allt som strider mot Bibeln eller åtminstone gör anspråk på transcendent (=nödvändigt sann) information utöver vad som återfinns i Bibeln avvisar jag som obibliskt. Detta beror på att Bibeln är sann och tillräcklig.
Om du undrar varifrån jag hävdar att jag fått den övertygelsen så är det från Gud själv, Bibelns upphovsman, som vi kristna hävdar oss ha övertygelsen om Bibelns sanning och tillräckligt.
Annat material i Koranen, som inte berör ovannämnda ting, bedömer jag utifrån andra kriterier.
Jag har inte tillåtelse att fara med osanning, såsom skett här (t.ex. när en jeppe här påstod att den egyptiska motsvarigheten till det hebreiska ordet för farao kom i bruk först efter 1400-talet f.Kr., alltså efter Mose tid).
Tack för konfirmationen av mina misstankar. Ursäkta min egen känsloargumentation, men se också din egen.

Den enda sanning du lyckats försvara ur min synvinkel gäller den där sista meningen ang jeppens osanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in