2021-12-20, 21:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Tänker du svara på frågan?
Jag har börjat besvara den.
Nu måste du

utlösa fortsättningen

genom att

svara på frågan
Citera
2021-12-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har börjat besvara den.
Nu måste du

utlösa fortsättningen

genom att

svara på frågan
Tänker du svara på min fråga?
Citera
2021-12-20, 21:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men det fattar du väl att varje hus är byggt av någon.

Ja, det förstår jag. Hus är byggda av material som kapats och sammanfogats så att de bildar en ej naturligt förekommande form.

Samma går inte att säga om planeter eller galaxer, eller ser du något i dem som jag inte ser?
Citera
2021-12-20, 21:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Tänker du svara på min fråga?
När det blev en större repa på de gamla LP-skivorna så fastnade de i spåret och spelade samma sak gång på gång. (En liknelse)
Citera
2021-12-20, 21:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det förstår jag. Hus är byggda av material som kapats och sammanfogats så att de bildar en ej naturligt förekommande form.

Samma går inte att säga om planeter eller galaxer, eller ser du något i dem som jag inte ser?
Du fifflar med ordet "naturligt". Det är fult, dumt, klandervärt och dött.
Citera
2021-12-20, 21:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du fifflar med ordet "naturligt". Det är fult, dumt, klandervärt och dött.

Om man inte jämför med vad som är "naturligt förekommande", vilka kriterier vill du då hävda ska finnas för att avgöra om något är skapat?
Du angav ju att hus är skapade, och de skiljer sig från resten just genom att de inte är naturligt förekommande. Vilka andra kriterier för hus visar att de är skapade?
Citera
2021-12-20, 21:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om man inte jämför med vad som är "naturligt förekommande", vilka kriterier vill du då hävda ska finnas för att avgöra om något är skapat?
Du angav ju att hus är skapade, och de skiljer sig från resten just genom att de inte är naturligt förekommande. Vilka andra kriterier för hus visar att de är skapade?
Du fuskar med ordet "naturligt förekommande".
Citera
2021-12-20, 21:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du fifflar med ordet "naturligt förekommande".

Nej, jag fifflar inte. Förklara i så fall vad du menar med "fifflar"? Jag har inte hittat på någon ny betydelse för uttrycket, så jag fifflar inte.

Lika dålig på att förklara hur du har tänkt som vanligt, ser jag.

Kan du inte förklara hur du har tänkt så kan det inte vara särskilt väl genomtänkt.

Vilka kriterier menar du ska användas för att avgöra om något är skapat eller inte? Kan du svara på det eller "fifflar" du bara med ordet "skapat"?
Citera
2021-12-20, 21:34
Medlem
Citat:
När det blev en större repa på de gamla LP-skivorna så fastnade de i spåret och spelade samma sak gång på gång. (En liknelse)
Ett nej alltså? Tacksam för ett direkt svar *sarkasm*.
Citera
2021-12-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Bibeln är sann till viss del.

Jesus var en riktig person, det existerade en man som hette Jesus, han hade lärjungar, han blev korsfäst. Som fysisk person existerade han, en av hans lärjungar blev även den första påven.

Men det går så klart inte att bevisa om Jesus hade någon som helst "makt" så att säga, eller att han var Guds son, att han gjorde mirakel eller återuppstod.

Så många historier från bibeln är historiskt sanna, vissa saker hände, men om det var mirakel inblandade, det kanske inte var sant.

Allt beror lite på vad sorts bevis man kräver när det gäller information utöver Jesu historiska existens.
En polisutredare kan tala om för oss att "hårda" bevis inte existerar, så sådana bevis kan vi heller inte förvänta att få när det gäller bibeln.
Däremot opererar polis och rättsväsendet med så kallade direkta och indirekta bevis.
Vidare så instrueras en jury om att värdera båda typer bevis som att ha samma värde.
Bibelforskning och källkritik ger oss stora mängder indirekta bevis som vore det i ett juridisk sammanhang ville blivit godkänt som innanför det man kallar "över rimligt tvivel".
Citera
2021-12-20, 21:43
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Typisk liberalteologisk jargong:
Den helige och rättfärdige Guden får man racka ner på och hans pålitliga ord, människans livlina, är det just fine att hata och förvränga.
Övergreppen på Guds ord får inte påtalas, förövaren får inte angripas verbalt. För, lyder jargongen, man ska visa honom (den liberalteologiska, bisarra och falska känsla som liberalteologen kallar) "kärlek".

Kom inte till mig och snacka om denna din "kärlek".
Men nu när du redan har gjort det svarar jag:
förbannad den "kärlek" som sker på bekostnad av Guds ord och tron på Guds ord.

(Om kristen kärlek kan talas om i annat sammanhang. Kristen kärlek gläder sig med sanningen, står det ju, men liberalteologin står i konflikt med sanningen. Så: i annat sammanhang!)

Du slåss aggressivt mot väderkvarnar, liberalteologi etc och ignorerar vad Bibeln säger.

Bibeln säger att du ska älska Herren din Gud helhjärtat och din nästa så som du själv vill bli bemött.

Inte en enda lag i Bibeln förbjuder att folk har missuppfattningar.

Bibeln kräver inte att alla ska tro som du, den säger att du, jag och alla andra ska älska Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själv.

Du har inte Bibliskt stöd för din aggressiva framfart på forumet.

Jag är alltså mer dogmatisk och bokstavstroende än du.
Citera
2021-12-20, 21:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, jag fifflar inte. Förklara i så fall vad du menar med "fifflar"? Jag har inte hittat på någon ny betydelse för uttrycket, så jag fifflar inte.
...
Du definierar "naturligt" så att det utesluter en konstruktör av världsalltet
(="världsalltet är i ett naturligt tillstånd, varvid "naturligt" betyder "ej ordnat").
Så tror du att du kommer ifrån analogin i
"varje hus är byggt av någon" (="ett hus är i ett ordnat tillstånd, vilket gör det rätt att sluta till en konstruktör").
Men världsalltet är ordnat.
D.v.s. du kommer inte ifrån analogin genom att fuska med ordet "naturlig".
Fult var det också, det att du försökte.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-20 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in