2019-09-10, 23:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Smeso skrev: ...
"Om man ska använda Bibeln som källa så står det först [i]”ett par, hane och hona, av varje art”[i]. Men senare nämns att det faktiskt ska vara 7 par av varje art från rena djur och fåglar. Med rena djur avses djur som människan har Guds tillåtelse att äta (får, kor, bufflar etc.).
Varför de rena djuren skulle vara så många var därför att 6 par av varje skulle offras till Gud efter landstigningen.
Varför de inte kunde ha tagit sig till arken? Menar du att två koalor simmade från Australien i grupp med kängurur och andra från Australien? Kanske mötte de upp med simmande kiwier och andra från Nya Zeeland längs vägen ..."
---Det är andra som förutsätter att koalor och kiwier m.m. bara fanns långt bort från arken. Jag försäkrar dig att jag inte förutsätter det. Bibeln är ju skriven på hebreiska, och när det står "art" i svenska översättningen så är det ett försök att återge hebreiska "min", som betyder "del", "slag" o.dyl. Det är anakronistiskt att bara läsa in det nutida begreppet art i vad som åsyftas. Kreationister räknar med att det var exemplar av de stora grupperna som gick in, t.ex. hunddjur, kattdjur, hästdjur, för att senare, först efter floden differentieras, så att vi idag har tigrar, lejon, och så också olika raser förstås. Att detta är hur man ser på det kan man läsa sig till på kreationistiska sajter.
Kan du då förklara hur det kommer sig att koalor och kiwier, etc, endast finns i Australien respektive Nya Zeeland och hur de kom dit igen(?) efter översvärmningen?

Citat:
"Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efteråt?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt."
---Har du tänkt på andra lösningar, t.ex. vegetation i vattnet och sedan på det som är nytt torrt land? Eller måste djuren kanske ha behövt just sin favoritfrukt månntro?
Jo, jag har tänkt på det, men det har tydligen inte du. Du har ju t.ex. inte alls reflekterat över att vattnet efter översvämningen måste ha varit ordentligt förorenat med alla döda djur och växter som flöt omkring, och som jag påpekade så är ”land” efter en översvämning långt ifrån ”torrt”. Jag vet av egen erfarenhet hur marken är efter en flera veckor lång översvämning, det vet tydligen inte du. Som jag påpekade så är det bara lera kvar, inget som gräsätare kan äta. Det tar veckor innan det vuxit fram något ätbart, och då endast på spridda platser. Träd som bär frukt kräver, som sagt, flera år efter en översvämning.
Citat:
"Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor."
---Har du tänkt på andra lösningar här, t.ex. döda djur i vattnet?
Jaså? Nu kommer du att tänka på de döda djuren i vattnet? Du tror inte att de skulle vara ganska ruttna efter ett år i vattnet?
Citat:
"Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten. Och det helt bortsett från att man också måste fantisera ihop en förklaring på att det skulle kunna finnas tillräckligt med vatten för att täcka hela jordens yta. Det finns många fantasifulla "förklaringar" på hur marken skulle ha höjts efteråt och att anledningen till att vattnet rann undan var att havsbottnen sänktes och bergen höjdes, trots att det inte finns något som helst geologiskt tecken på att så faktiskt har skett. I stället för att se att Noahs berättelse bara är en påhittad historia så väljer vissa att blunda för verkligheten och fantisera desperat för att på något sätt ändå få det att gå ihop."
---Har du grunnat nämnvärt på lösningar till dessa dina invändningar, t.ex., helt enkelt, att tillräckligt stora omvälvningar och katastrofala processer faktiskt hände och pågick (men att om man är obenägen att tänka sig sådana, man kommer att vara disponerad att kalla och betrakta dem som "omöjliga", "fantasifulla", "overkliga", "påhittade" o.s.v.)? Kreationister har grunnat.
Jag har svårt att tänka mig att sådana omvälvande processer skulle ha kunnat ske utan att lämna några geologiska spår efter sig.
Citera
2019-09-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är alla påstådda gudar lika logisk? Om inte, vilken metod använder du för att avgöra vilken gud som har den sanna moralen? (du kan inte blanda in dina egna subjektiva åsikter)
Och om gudens moralsystem innehåller saker som de flesta tycker är ont, är det fortfarande värt att följa, då det är objektivt?

Metoden kallas för deduktion och finns förklarat i alla grundläggande vetensskapsteoretiska böcker som krävs i universitetet för kandidatexamen. Många människor i Nazityskland tyckte att det dem gjorde var gott, blir det gott då, nej. Återigen faller dina premisser lika fort som du nämner dem, du använde ju samma argument igen, förstår du inte det? Jag är säker på att alla andra ser det som hsr följt din och min konversation.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och jag vill ju gärna hoppa tillbaka till det där med att guds moral, eftersom den är objektiv, inte kan ändras. Du nämnde bibeln innan och du är väl medveten om att moralen i bibeln har ändrats nått otroligt mycket? Gamla testamentet är ju en orgie i, vad dom flesta nu för tiden skulle säga, helt förkastliga handlingar som gud förespråkar eller själv gör.

Eller kör du den gamla vanliga att gamla testamentet inte räknas eftersom... orsaker?

Bibelns tolkning har ändrats mycket för svenska kyrkan som numera är statlig styrd från en sekulariserad stat, att det förvånar dig är nästan komiskt. Förkastliga handlingar? Du tror på att moral är subjektivt sant, dessutom finns inte en definition på rättvisa som är akademisk vedertagen och du dömer gamla testamentet för att innehålla förkastliga moraliska lagar? Hur var det där med moral igen? Gamla testamentet är 100 procent sann och logiskt sammanhängande , jag kan försvara det lika lätt som jag försvarar min ståndpunkt nu om objektiv moral. Att jag inte gör det beror på att ni inte kommer förstå även om det är rätt. Du förstår ju inte ens att objektiv moral måste vara mer troligt till sant än subjektiv moral och du vill gå in på gamla testamentet där du knappt äger historisk, social, språklig, kulturell, geografiska kunskaper om. Lös först frågan om Gud existerar sen kan du gå vidare till om vilken Gud som är mest etisk och moralisk rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Bara det faktum att vi tror oss ha en fri vilja påverkar vårat beteende. Det är en bra början. Resten går att räkna ut. Begrepp som ansvar, skuld etc är en konsekvens av detta.
Det är inget kontroversiellt att vår perception bygger på illusioner. Det var därför jag tog upp liknelsen med datorns gränssnitt som ju fungerar som en illusion av att vi kontrollerar datorn med hjälp av en pil som vi flyttar runt och klickar på objekt. Gränssnittet är en nyttig illusion för att underlätta hanteringen av information i elektroniska kretsar som vi inte behöver förstå eller ens vara medvetna om.
Det viktiga är att det fungerar, även om det inte är den Objektiva Sanningen om elektronernas väg i datorns kretsar.

När vi tror på en fri vilja tror vi att man ansvarar för sina handlingar och att man bär skuld till det som är orätt, och man straffar de som avviker från normen etc.
På så sätt uppstår en kausal kedja som resulterar i korrigering av beteenden som inte är gynnsamma för gruppen.
Det fungerar, även om det inte beskriver den objektiva sanningen om genernas reproduktion.

Nu ser du kanske varför vi inte hittar några objektiva sanningar i moraliska värden.
Det är lika meningslöst som att leta efter datorns ettor och nollor på datorskärmen.

Livet är inte en illusion du har inte läst rene descartes. Läs descartes och kom tillbaks. Kanske filosofins mest kända filosof, kommer göra dig gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Låter som att du halkar in på en falsk dikotomi. Om jag inte vetenskapligt kan bevisa något, är det då automatiskt trolldom och från en specifik källa? Behöver det ingen vetenskaplig bevisning i sig?

När har vi konstaterat att moral är objektivt?

Återkom när du bevisat att moral är objektivt så kanske du har en början till något. Dock är det en lång väg till att bevisa någon gud.

Ja ja kära du, du behöver inte försöka dominera även om du känner dig osäker.

Fast du diskuterar ju ingenting. Du svamlar bara.
Kanske dags att återknyta till trådämnet eller övergå till lämplig tråd?

Falsk diktomi förutsätter att det finns flera alternativ. Vilka fler alternativ förutom objektiv eller subjektiva moraliskt sanna värde finns det att välja på enligt dig? Du kan inte komma på något utan att det faller in i det ena eller det andra d.v.s. om du inte tar ställning alls eller vill motsäga dig själv . Lycka till.

Jag konstaterar aldrig att objektiva moraliska värden är sant jag säger: om det är sant , så följer dessa konsekvenser.

Dominera? Jag bryr mig verkligen inte om att dominera , vet knappt vad det skulle innebära i vårt sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Moraliska resonemang utgår premisser som att det är mer värt att leva än att vara död och att alla människor är lika mycket värda, vilket leder till slutsatser som att det är fel att ta andras liv, fel att diskriminera osv. Premisserna används de facto som axiom då de framställs som sanningar som är så självklara att de inte kan ifrågasättas.

Självmord betraktas vanligen som en irrationell handling där förvirrade eller desperata personer agerar mot bättre vetande. Underförstått att deras liv visst var värda att leva, men att de inte insåg det självklara.

Givet att jag vill ha mina saker i fred så har jag ett ganska starkt incitament att skrämma bort tjuvar. Allra bäst fungerar det om jag kan väva in hot om straff med ett moraliskt resonemang om att straffet är berättigat. Potentiella tjuvar riskerar då inte bara det handgripliga straffet, utan även stigmatisering och avståndstagande för att ha agerat moraliskt förkastligt.

Det finns inga axiom i etiken det kallas för principer. Och en princip är inte ett axiom. Det är stor skillnad, läs bara. Jag behöver inte kommentera djupare din premiss faller ju redan från början.

Slutligen till er alla som debatterar mig. Tack för era kommentarer era argument och resonemang de talar för sig själva och kan läsas av alla som går tillbaka till när diskussionerna började. Jag tycker helt enkelt att ni har tagit fel tåg och kommer därför alltid hamna på fel tågstation vid varje stopp. Som en advokat skulle säga till en jury efter ett framgångsrikt arbete säger jag också: i rest my case.

Ha det gott ( jag menar det ).
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-11 kl. 01:23.
Citera
2019-09-11, 01:17
Bannlyst
nej bibeln är inte sann
Citera
2019-09-11, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bilarn
Varje normal människa fattar att den inte är sann.

precis
Citera
2019-09-11, 02:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum

Livet är inte en illusion du har inte läst rene descartes. Läs descartes och kom tillbaks. Kanske filosofins mest kända filosof, kommer göra dig gott.

Jag säger att vår perception bygger på illusioner vilket Descartes faktiskt också uttryckte.
Citera
2019-09-11, 04:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Evidens, belägg, argument, brist på bevis för påståendet. Allt detta väger in.
Det där är för vagt för denna diskussion, som kräver en detaljerad diskussion om "bevis", så att vi talar om samma sak och inte förbi varandra.
Citera
2019-09-11, 07:34
Medlem
Citat:
Metoden kallas för deduktion och finns förklarat i alla grundläggande vetensskapsteoretiska böcker som krävs i universitetet för kandidatexamen. Många människor i Nazityskland tyckte att det dem gjorde var gott, blir det gott då, nej. Återigen faller dina premisser lika fort som du nämner dem, du använde ju samma argument igen, förstår du inte det? Jag är säker på att alla andra ser det som hsr följt din och min konversation.

Bibelns tolkning har ändrats mycket för svenska kyrkan som numera är statlig styrd från en sekulariserad stat, att det förvånar dig är nästan komiskt. Förkastliga handlingar? Du tror på att moral är subjektivt sant, dessutom finns inte en definition på rättvisa som är akademisk vedertagen och du dömer gamla testamentet för att innehålla förkastliga moraliska lagar? Hur var det där med moral igen? Gamla testamentet är 100 procent sann och logiskt sammanhängande , jag kan försvara det lika lätt som jag försvarar min ståndpunkt nu om objektiv moral. Att jag inte gör det beror på att ni inte kommer förstå även om det är rätt. Du förstår ju inte ens att objektiv moral måste vara mer troligt till sant än subjektiv moral och du vill gå in på gamla testamentet där du knappt äger historisk, social, språklig, kulturell, geografiska kunskaper om. Lös först frågan om Gud existerar sen kan du gå vidare till om vilken Gud som är mest etisk och moralisk rätt.

Falsk diktomi förutsätter att det finns flera alternativ. Vilka fler alternativ förutom objektiv eller subjektiva moraliskt sanna värde finns det att välja på enligt dig? Du kan inte komma på något utan att det faller in i det ena eller det andra d.v.s. om du inte tar ställning alls eller vill motsäga dig själv . Lycka till.

Jag konstaterar aldrig att objektiva moraliska värden är sant jag säger: om det är sant , så följer dessa konsekvenser.

Dominera? Jag bryr mig verkligen inte om att dominera , vet knappt vad det skulle innebära i vårt sammanhang.

Det finns inga axiom i etiken det kallas för principer. Och en princip är inte ett axiom. Det är stor skillnad, läs bara. Jag behöver inte kommentera djupare din premiss faller ju redan från början.

Slutligen till er alla som debatterar mig. Tack för era kommentarer era argument och resonemang de talar för sig själva och kan läsas av alla som går tillbaka till när diskussionerna började. Jag tycker helt enkelt att ni har tagit fel tåg och kommer därför alltid hamna på fel tågstation vid varje stopp. Som en advokat skulle säga till en jury efter ett framgångsrikt arbete säger jag också: i rest my case.

Ha det gott ( jag menar det ).
Vilka premisser?? (jag ställde frågor)
Och vet du vad jag tror alla ser? Att du hela tiden pratar runt ämnet, och undviker frågor OM ämnet.
Citera
2019-09-11, 07:39
Medlem
Citat:
Det där är för vagt för denna diskussion, som kräver en detaljerad diskussion om "bevis", så att vi talar om samma sak och inte förbi varandra.
Eller så lägger du fram det du har, så avgör jag efteråt om jag blev övertygad eller inte?
Hur man bevisar något övernaturligt (om påståendet innehåller något sådant) är väldigt svårt att veta i förväg. Speciellt om det hände för länge sedan och inga vittnen finns kvar. Samt att de som skrev om det inte ens var vittnen.
Du kan också förklara vilka bevis du kräver för att tro att koranen eller mormons bok är sann, t.ex? Då kanske jag får en bättre förståelse hur du tänker om bevis.
Senast redigerad av kiss74 2019-09-11 kl. 07:43.
Citera
2019-09-11, 08:51
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
För att ens avgöra om bibeln är sann så måste de viktiga delarna vara sann.
Och visst kan man argumentera om vad som är viktigt. Du kanske tycker skatteskrivning är viktigt, medans jag tycker det är viktigt om Gud finns, skapelseberättelsen är sann, syndafallet, syndafloden, Moses existens, Jesus existens och påstådda mirakel, o.s.v.
Att lägga historier bland verkliga platser och händelser är ganska vanligt.

Jag menar att det ä mer komplicerat än så.

Fick Moses stentavlorna av Gud eller växte det fram by trail and error?

Jag menar att det spelar ingen roll. I 3000 år har det belagts gång på gång att det är den sanna vägen. Dvs det enda förhållningsättet för att vi skall kunna leva ihop över tid. När vi lämnar denna väg slår gud oss i huvudet med syndafloder, gräshoppor och krig.

Kristendomen har bevisat sin sanningshalt genom att bygga det mest ekonomiskt framgångsrika, det friaste och juridiskt mest rättvisa samhälle världen har skådat.

Ingen tycker att skattskrivningen är av vikt. Det är vad den implementerar som är viktigt.
Citera
2019-09-11, 09:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
---Någon frågade varför jag skrev "källor" i pluralis, och då förklarade jag pluralen. Om man glömmer bort frågorna till mig är det inte konstigt om mina svar på dem känns underliga.
Så dina källor som bevisar historien om Noas ark är alltså dessa:
Bibeln, bibeln, bibeln och bibeln. Plus-minus några biblar.
Återigen så har du gravt missuppfattat det där med bevis. Man kan inte använda påståendet som ett bevis för att påståendet är sant. Bibeln är alltså påståendet. Inte beviset.

Citat:
---Att berätta om eller återberätta en historisk översvämning är inte bara att "prata om en flodmyt", eller har du belägg för att bara var det? Om det i många kulturer världen över traderas berättelser om en historisk, enorm översvämning, vad för förklaringar har du till att så sker, vad för samband ser du mellan berättelserna, utan fördomar? Hur, om alls, rensar du bort möjligheten om händelsesamband?
Det har varit väldigt många översvämningar runt om i världen genom årtusendena. Många väldigt stora för dom som råkade ut för dom. Att folk har berättelser om dom är väl fullt naturligt? Det finns dock ingenting (utanför bibeln) som pekar på att det har varit en världsomfattande översvämning.

Citat:
---Du menar att eftersom du "vet" att Gud inte finns så kan Gud naturligtvis inte har gjort eller vållat något? Förresten, varför likställer du Gud med magi?
Nej, eftersom gud kan göra precis vad som helst som går utanför naturlagarna så kan man såklart alltid åberopa det. Övernaturligt, magiskt, gud. Allt går utanför naturlagarna.

Citat:
---Varför skulle en så stor båt vara omöjlig att bygga? Hur många djur talar du om och varför just så många? Varför kunde de inte ha tagit sig till arken? Varför skulle det vara omöjligt, förresten? Eller det att hålla dem vid liv?
Förresten, om Gud låg bakom arkbygget och historien ö.h., och du nu för resonemangets skull antar att han finns, kunde han inte rentav ha kastat in dem i arken, lite mjukt?
Smeso gav dig ett väldigt bra svar på den frågan men du struntade såklart i att läsa det. En så stor träbåt skulle inte hålla sig flytande. Om den inte fick hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.

Tja. Det stod att alla djuren skulle med. Det blir rätt många. Men du verkar åtminstone ha vett nog att placera floden för ett bra tag sen, inte som dom riktiga ärkepuckona som försöker påstå att det hände för ett par tusen år sen.. Men eftersom människan fanns och människan är ett av dom senaste djuren som tillkommit i världen så skulle antalet djur bli extremt många. Det fanns massvis med olika arter av kattdjur innan människan kom till. Dom dog inte ut i floden. Två lejon kan inte para sig och få geparder. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.

Hur lång tid skulle det ta för sengångarna att ta sig till arken? Som sagt, Koalan? Utan att lämna några spår efter sig på sina tusenåriga vandringar.. Det är i det närmaste omöjligt. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.

Har du nån aning om hur mycket mat som skulle krävas för att hålla miljontals djur vid liv? Lejonen till exempel som måste äta kött? Omöjligt. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.

Citat:
---Nu förutsätter du många saker för att bygga upp ett scenario som ska framstå som omöjligt. Men det är ju saker du borde bevisa, t.ex. att den där koalan bodde långt bort från arken liksom dess mat. Ja, du förutsätter att det fanns koalor på den tiden när översvämningen ägde rum. Det blir för instängt, trångbröstat, ursäkta uttrycket, även om du trivs själv.
Jag förutsätter att världen ser ut som vi vet att den gör. Du kan såklart försöka placera arken under tiden när alla kontinenter satt ihop i ett stort Pangea, problemet blir ju att mänskligheten inte fanns då.
Koalan bodde i Australien. Den har aldrig bott någon annanstans. Byggdes arken i Australien? I så fall måste jag säga att jag blir ännu mer imponerad av sengångaren som gjorde samma resa dit istället. Koalan fanns inte? Så det hela hände för mer än 25 miljoner år sen? När mänskligheten var ungefär lika utvecklade som chimpanserna är idag? Ja, omöjligt är det ju inte.. Noa kan ju ha varit en människoapa..

Citat:
Att jag sa "vad vi idag skulle säga var förkastlig moral" var nånting du helt struntade i ser jag.
Gud pysslade med massmord, han sa till judarna att döda alla männen och ta dom kvinnliga oskulderna till sig själva. Det är alltså den objektiva moralen som aldrig har ändrats?

Det låter mer som subjektiv moral som faktiskt har ändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Kristendomen har bevisat sin sanningshalt genom att bygga det mest ekonomiskt framgångsrika, det friaste och juridiskt mest rättvisa samhälle världen har skådat.
Jag visste inte att Japan var kristet..

Verkligheten är så att det är dom länderna som har lagt religionen bakom sig som är dom mest ekonomiskt framgångsrika, dom friaste och dom juridiskt mest rättvisa samhällena som världen skådat. (Diktaturerna undantagna då såklart men dom har ju ofta nån slags personkult "istället för" religion.)
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2019-09-11 kl. 09:38.
Citera
2019-09-11, 09:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Eller så lägger du fram det du har, så avgör jag efteråt om jag blev övertygad eller inte?
Hur man bevisar något övernaturligt (om påståendet innehåller något sådant) är väldigt svårt att veta i förväg. Speciellt om det hände för länge sedan och inga vittnen finns kvar. Samt att de som skrev om det inte ens var vittnen.
Du kan också förklara vilka bevis du kräver för att tro att koranen eller mormons bok är sann, t.ex? Då kanske jag får en bättre förståelse hur du tänker om bevis.
1) Det är mycket viktigt att man i en debatt är överens om vilka slags argument det är rimligt/riktigt att kräva för och mot det som debatteras.
2) Bibeltexterna är ofta skrivna av ögonvittnen. Dessutom gör bibeltexterna anspråk på att vara skrivna på tillskyndan av Gud.
3) För att försanthålla i gamla källor påstådda händelser har jag inget generellt krav på bevis att de ägt rum, för det är omöjligt att bevisa sådana händelser.
Citera
2019-09-11, 09:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du då förklara hur det kommer sig att koalor och kiwier, etc, endast finns i Australien respektive Nya Zeeland och hur de kom dit igen(?) efter översvärmningen?
Var det koalor i arken ens? Är inte koalan en art? Vad gäller kiwier, vad har de med arken att göra egentligen? Hade kontinenterna redan gått isär?

Citat:
jag har tänkt på det, men det har tydligen inte du. Du har ju t.ex. inte alls reflekterat över att vattnet efter översvämningen måste ha varit ordentligt förorenat med alla döda djur och växter som flöt omkring, och som jag påpekade så är ”land” efter en översvämning långt ifrån ”torrt”. Jag vet av egen erfarenhet hur marken är efter en flera veckor lång översvämning, det vet tydligen inte du. Som jag påpekade så är det bara lera kvar, inget som gräsätare kan äta. Det tar veckor innan det vuxit fram något ätbart, och då endast på spridda platser. Träd som bär frukt kräver, som sagt, flera år efter en översvämning.
Tack för att du nämner att det bara tar några veckor för vissa växter att komma fram. Noa väntade som texten anger ett tag i arken efter att den fastnat på Ararat. Djuren måste ju inte äta sin favoritfrukt till sin hunger.

Citat:
Jaså? Nu kommer du att tänka på de döda djuren i vattnet? Du tror inte att de skulle vara ganska ruttna efter ett år i vattnet?
Dog de alla redan första dagen? Och när vattnet drar sig undan blir det pölar till slut, bra att fånga instängd fisk ur? Men djuren kanske var växtätare allihopa vid den här tiden. Har du tänkt på sånt?

Citat:
Jag har svårt att tänka mig att sådana omvälvande processer skulle ha kunnat ske utan att lämna några geologiska spår efter sig.
Men tänk om de lämnade spår efter sig, men att du har missat spåren, förklarar dem på andra sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in