Citat:
Kan du då förklara hur det kommer sig att koalor och kiwier, etc, endast finns i Australien respektive Nya Zeeland och hur de kom dit igen(?) efter översvärmningen?Smeso skrev: ...
"Om man ska använda Bibeln som källa så står det först [i]”ett par, hane och hona, av varje art”[i]. Men senare nämns att det faktiskt ska vara 7 par av varje art från rena djur och fåglar. Med rena djur avses djur som människan har Guds tillåtelse att äta (får, kor, bufflar etc.).
Varför de rena djuren skulle vara så många var därför att 6 par av varje skulle offras till Gud efter landstigningen.
Varför de inte kunde ha tagit sig till arken? Menar du att två koalor simmade från Australien i grupp med kängurur och andra från Australien? Kanske mötte de upp med simmande kiwier och andra från Nya Zeeland längs vägen ..."
---Det är andra som förutsätter att koalor och kiwier m.m. bara fanns långt bort från arken. Jag försäkrar dig att jag inte förutsätter det. Bibeln är ju skriven på hebreiska, och när det står "art" i svenska översättningen så är det ett försök att återge hebreiska "min", som betyder "del", "slag" o.dyl. Det är anakronistiskt att bara läsa in det nutida begreppet art i vad som åsyftas. Kreationister räknar med att det var exemplar av de stora grupperna som gick in, t.ex. hunddjur, kattdjur, hästdjur, för att senare, först efter floden differentieras, så att vi idag har tigrar, lejon, och så också olika raser förstås. Att detta är hur man ser på det kan man läsa sig till på kreationistiska sajter.
"Om man ska använda Bibeln som källa så står det först [i]”ett par, hane och hona, av varje art”[i]. Men senare nämns att det faktiskt ska vara 7 par av varje art från rena djur och fåglar. Med rena djur avses djur som människan har Guds tillåtelse att äta (får, kor, bufflar etc.).
Varför de rena djuren skulle vara så många var därför att 6 par av varje skulle offras till Gud efter landstigningen.
Varför de inte kunde ha tagit sig till arken? Menar du att två koalor simmade från Australien i grupp med kängurur och andra från Australien? Kanske mötte de upp med simmande kiwier och andra från Nya Zeeland längs vägen ..."
---Det är andra som förutsätter att koalor och kiwier m.m. bara fanns långt bort från arken. Jag försäkrar dig att jag inte förutsätter det. Bibeln är ju skriven på hebreiska, och när det står "art" i svenska översättningen så är det ett försök att återge hebreiska "min", som betyder "del", "slag" o.dyl. Det är anakronistiskt att bara läsa in det nutida begreppet art i vad som åsyftas. Kreationister räknar med att det var exemplar av de stora grupperna som gick in, t.ex. hunddjur, kattdjur, hästdjur, för att senare, först efter floden differentieras, så att vi idag har tigrar, lejon, och så också olika raser förstås. Att detta är hur man ser på det kan man läsa sig till på kreationistiska sajter.
Citat:
Jo, jag har tänkt på det, men det har tydligen inte du. Du har ju t.ex. inte alls reflekterat över att vattnet efter översvämningen måste ha varit ordentligt förorenat med alla döda djur och växter som flöt omkring, och som jag påpekade så är ”land” efter en översvämning långt ifrån ”torrt”. Jag vet av egen erfarenhet hur marken är efter en flera veckor lång översvämning, det vet tydligen inte du. Som jag påpekade så är det bara lera kvar, inget som gräsätare kan äta. Det tar veckor innan det vuxit fram något ätbart, och då endast på spridda platser. Träd som bär frukt kräver, som sagt, flera år efter en översvämning."Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efteråt?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt."
---Har du tänkt på andra lösningar, t.ex. vegetation i vattnet och sedan på det som är nytt torrt land? Eller måste djuren kanske ha behövt just sin favoritfrukt månntro?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt."
---Har du tänkt på andra lösningar, t.ex. vegetation i vattnet och sedan på det som är nytt torrt land? Eller måste djuren kanske ha behövt just sin favoritfrukt månntro?
Citat:
Jaså? Nu kommer du att tänka på de döda djuren i vattnet? Du tror inte att de skulle vara ganska ruttna efter ett år i vattnet?"Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor."
---Har du tänkt på andra lösningar här, t.ex. döda djur i vattnet?
---Har du tänkt på andra lösningar här, t.ex. döda djur i vattnet?
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att sådana omvälvande processer skulle ha kunnat ske utan att lämna några geologiska spår efter sig.
"Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten. Och det helt bortsett från att man också måste fantisera ihop en förklaring på att det skulle kunna finnas tillräckligt med vatten för att täcka hela jordens yta. Det finns många fantasifulla "förklaringar" på hur marken skulle ha höjts efteråt och att anledningen till att vattnet rann undan var att havsbottnen sänktes och bergen höjdes, trots att det inte finns något som helst geologiskt tecken på att så faktiskt har skett. I stället för att se att Noahs berättelse bara är en påhittad historia så väljer vissa att blunda för verkligheten och fantisera desperat för att på något sätt ändå få det att gå ihop."
---Har du grunnat nämnvärt på lösningar till dessa dina invändningar, t.ex., helt enkelt, att tillräckligt stora omvälvningar och katastrofala processer faktiskt hände och pågick (men att om man är obenägen att tänka sig sådana, man kommer att vara disponerad att kalla och betrakta dem som "omöjliga", "fantasifulla", "overkliga", "påhittade" o.s.v.)? Kreationister har grunnat.
---Har du grunnat nämnvärt på lösningar till dessa dina invändningar, t.ex., helt enkelt, att tillräckligt stora omvälvningar och katastrofala processer faktiskt hände och pågick (men att om man är obenägen att tänka sig sådana, man kommer att vara disponerad att kalla och betrakta dem som "omöjliga", "fantasifulla", "overkliga", "påhittade" o.s.v.)? Kreationister har grunnat.