2019-09-09, 18:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Du kan inte påstå att mord är moraliskt fel ur ett objektivt perspektiv och nästa dag påstå att samma mord är moraliskt rätt ur ett objektivt perspektiv. Det kallas för subjektivitet och är motsatsen till objektivitet.

Objektiva moraliska värden kan inte vara motiverade av en subjektiv premiss då faller slutsatsen.

Vad har det att göra med ditt påstående om att "Gud följer en moralsystem som är ständig/evig/oföränderlig/konstant." och mitt ifrågasättande av var du får det ifrån och hur du vet att det är sant?

Vidare, vad har något av dina tjafsdiskussioner där du ständigt byter fokus med bibelns sanningshalt att göra?
Citera
2019-09-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Många har sagt till mig att vi människor inte kan förstå Gud. Att vi inte vet något om Gud.
Och liknande påståenden. Tydligen så vet de något om något som det inte går att veta något om.

"""""""Många har sagt till mig att vi människor inte kan förstå Gud. Att vi inte vet något om Gud.""""""" Bara för att många säger något behöver det inte betyda att det är sant. Många i nazityskland tyckte att andra världskriget skulle vara en bra grej, gör inte det till en bra grej. Om vi inte kan förstå Gud varför ställer han krav på människor då om dem inte förstår någonting? Nae du hör ju hur absurt det låter. Jag säger inte till en treårig att han ska gå och hämta skruvmejseln om jag vet att han inte förstår någonting.

resten behöver jag inte kommentera eftersom din första premiss redan fallerar.
Citera
2019-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
"""""""Många har sagt till mig att vi människor inte kan förstå Gud. Att vi inte vet något om Gud.""""""" Bara för att många säger något behöver det inte betyda att det är sant. Många i nazityskland tyckte att andra världskriget skulle vara en bra grej, gör inte det till en bra grej. Om vi inte kan förstå Gud varför ställer han krav på människor då om dem inte förstår någonting? Nae du hör ju hur absurt det låter. Jag säger inte till en treårig att han ska gå och hämta skruvmejseln om jag vet att han inte förstår någonting.

resten behöver jag inte kommentera eftersom din första premiss redan fallerar.
Håller med. Bara för att du påstår dessa saker så behöver de inte vara sann. Du hör ju absurt det låter.
Dessutom sade jag aldrig att jag trodde på människorna som påstod saker om Gud. Jag tror ju inte ens på någon Gud öht.
Citera
2019-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Det är inget axiom. Ett axiom är t.ex. den kortaste vägen mellan två punkter är en rak linje. Det finns ingenting som någonsin har motbevisat detta. Ditt "axiom" om att det är mer värt att leva än att dö faller direkt när människor tar självmord.
Moraliska resonemang utgår premisser som att det är mer värt att leva än att vara död och att alla människor är lika mycket värda, vilket leder till slutsatser som att det är fel att ta andras liv, fel att diskriminera osv. Premisserna används de facto som axiom då de framställs som sanningar som är så självklara att de inte kan ifrågasättas.

Självmord betraktas vanligen som en irrationell handling där förvirrade eller desperata personer agerar mot bättre vetande. Underförstått att deras liv visst var värda att leva, men att de inte insåg det självklara.

Citat:
Men varför vill du påverka någon annans beteende om du anser att inget beteende är mer rätt än något annat?
Givet att jag vill ha mina saker i fred så har jag ett ganska starkt incitament att skrämma bort tjuvar. Allra bäst fungerar det om jag kan väva in hot om straff med ett moraliskt resonemang om att straffet är berättigat. Potentiella tjuvar riskerar då inte bara det handgripliga straffet, utan även stigmatisering och avståndstagande för att ha agerat moraliskt förkastligt.
Citera
2019-09-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad har det att göra med ditt påstående om att "Gud följer en moralsystem som är ständig/evig/oföränderlig/konstant." och mitt ifrågasättande av var du får det ifrån och hur du vet att det är sant?

Vidare, vad har något av dina tjafsdiskussioner där du ständigt byter fokus med bibelns sanningshalt att göra?

#Moral kan bara vara objektiv eller subjektiv.
#Om moral är objektiv är det p.g.a. av en övernaturlig kraft eller Gud eftersom det finns inga vetenskapliga grunder som kan bevisa att moral är objektivt.
#Om Gud följer ett moralsystem som är objektivt är den konstant eftersom om den skulle ändras skulle den vara subjektiv och det kan den inte vara om vi har konstaterat att moral är objektivt.

Därför är Guds moralsystem konstant. Den bygger på premissen att det existerar objektiva moraliska värden. Det hänger ihop ganska mycket med existens av Gud som bibeln försöker konstatera och berätta om. Då det är logisk bevisföring för att det är mer troligt att Gud finns än att han inte finns om vi diskuterar moralens egentliga värde.

Det är klart det låter som en tjafsdisskution för dig, du hänger ju inte med. Om vi ska diskutera hur fjärilen flyger i luften med sina vingar och inte håller med i premissen om att fjärilen har vingar så kommer vi börja diskutera varför fjärilen har eller inte har vingar, och försöka debattera detta innan vi kan fortsätta att prata om fjärilen kan flyga i luften med sina vingar. Enkel pannkaka.
Citera
2019-09-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Moraliska resonemang utgår premisser som att det är mer värt att leva än att vara död och att alla människor är lika mycket värda, vilket leder till slutsatser som att det är fel att ta andras liv, fel att diskriminera osv. Premisserna används de facto som axiom då de framställs som sanningar som är så självklara att de inte kan ifrågasättas.

Självmord betraktas vanligen som en irrationell handling där förvirrade eller desperata personer agerar mot bättre vetande. Underförstått att deras liv visst var värda att leva, men att de inte insåg det självklara.

Givet att jag vill ha mina saker i fred så har jag ett ganska starkt incitament att skrämma bort tjuvar. Allra bäst fungerar det om jag kan väva in hot om straff med ett moraliskt resonemang om att straffet är berättigat. Potentiella tjuvar riskerar då inte bara det handgripliga straffet, utan även stigmatisering och avståndstagande för att ha agerat moraliskt förkastligt.

Ja men då måste du konstatera först att moraliska värden är objektivt sanna och då får du problem att logiskt försvara det utan en övernaturlig källa. Om du påstår att moral är subjektivt kan du inte konstatera att det finns moraliska premisser eftersom moral är subjektivt ( det finns inget rätt och fel).

resten kommenterar jag inte för din första premiss är redan fel.
Citera
2019-09-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ja men då måste du konstatera först att moraliska värden är objektivt sanna och då får du problem att logiskt försvara det utan en övernaturlig källa. Om du påstår att moral är subjektivt kan du inte konstatera att det finns moraliska premisser eftersom moral är subjektivt ( det finns inget rätt och fel).

resten kommenterar jag inte för din första premiss är redan fel.
Om du utgår från att vi måste vara konsekventa och ärliga så är det inte så vi människor fungerar. Vi är otroligt flexibla när det är till vår egen fördel. Allra lättast tycks vi ha att ljuga för oss själva. Moral är ett formbart verktyg, vilket inte minst visar sig genom alla konflikter med juridiken som måste vara konsistent.
Citera
2019-09-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vet ej säkert, det är för komplext. Men jag ser ingen tydlig väljande agent, och ingen har kommit upp med någon bra förklaring till vad det skulle vara annat än en illusion. (En nyttig eller rent av nödvändig sådan).

Det finns en bra förklaring till att det skulle vara en illusion då menar du ? snälla berätta.
Citera
2019-09-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om du utgår från att vi måste vara konsekventa och ärliga så är det inte så vi människor fungerar. Vi är otroligt flexibla när det är till vår egen fördel. Allra lättast tycks vi ha att ljuga för oss själva. Moral är ett formbart verktyg, vilket inte minst visar sig genom alla konflikter med juridiken som måste vara konsistent.

Människor kan vara hur dem vill. Jag pratar om moral är någonting objektivt eller subjektivt sant. Människor kan tro att elefanter inte existerar hur mycket dom vill och elefanter existerar och är sanna endå. Människor kan tro att moral är subjektivt hur mycket dem vill men moral kan vara objektiv endå
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-09 kl. 23:03.
Citera
2019-09-09, 23:00
Medlem
Citat:
Människor kan vara hur dem vill. Jag pratar om moral är någonting objektivt eller subjektivt sant. Människor kan tro att elefanter inte existerar hur mycket dom vill och elefanter existerar och är sanna endå. Människor kan tro att moral är subjektivt hur mycket dem vill men moral kan vara objektiv endå.
Ja, på samma sätt som människor kan tro på gudar och objektiva moralsystem utan att de existerar eller är sanna.
Citera
2019-09-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, på samma sätt som människor kan tro på gudar och objektiva moralsystem utan att de existerar eller är sanna.

Det behöver inte vara sant det är bara mer logiskt att det är sant än alternativet.
Citera
2019-09-09, 23:06
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara sant det är bara mer logiskt att det är sant än alternativet.
Är alla påstådda gudar lika logisk? Om inte, vilken metod använder du för att avgöra vilken gud som har den sanna moralen? (du kan inte blanda in dina egna subjektiva åsikter)
Och om gudens moralsystem innehåller saker som de flesta tycker är ont, är det fortfarande värt att följa, då det är objektivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in