Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Werner Keller är ju totalsågad av arkeologerna sedan länge!

Läs detta av Roger Wiklund i stället....
http://www.jesusgranskad.se/Josefus.htm
Det är det här beteendet, som tyvärr är typiskt för många av er ateister, som gör att det är mycket svårt att ta er på allvar när ni säger att ni tar ett "vetenskapligt" perspektiv.
Låt oss rekapitulera situationen. Du slänger ur dig det helt felaktiga påståendet att "inga professionella historiker" anser att det finns något stöd för att Jesus har funnit och du avslutar med att efterlysa vetenskapliga, icke-kristna källor. Här är inlägget du skrev tidigare idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nja inga professionella historiker anser att det finns några romerska dokument som håller för en granskning så där har du fel! Josefus som verkar vara den enda någorlunda historiska källan är också omtvistad...men du har chansen att bevisa dina påståenden med källor som är vetenskapliga, annars så är det som vanligt med er religiösa ni ställer kraven på bevis väldigt lågt! Det räcker inte för en ärkeskeptiker som mig!
Betackar mig för länkar till amerikanska religiösa skitsidor som annars brukar vara fallet här på forumet, ej heller skumma youtubeklipp. Men profana historiker kan du länka till...

Som svar på ditt inlägg ger jag dig då precis det du efterlyser, nämligen en av världens främsta experter på ämnet, har doktorerat i ämnet vid Princeton och är sedan några decennier professor och ledande vetenskaplig auktoritet. Här är mitt inlägg där jag svarade dig.
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Tack för det. Då länkar jag till Bart Ehrman's många böcker om Jesus/Kristendomen, till exempel hans nya bok
Forged. Ehrman är professor i bibelhistorik och en av världens främsta experter på ämnet, många anser att han är den främsta. Han är inte kristen, han har skrivit en hel bok för att berätta varför han inte är kristen och han brukar dessutom få in lite av det i nästan alla sina andra böcker också, inklusive Forged. Så han är inte kristen, han är en erkänd vetenskaplig auktoritet och han är övertygad både om att Jesus var en historisk person och att de romerska källor som finns om honom är äkta.
Och vad händer sedan? Jo, du låtsas att det regnar och väljer att fullständigt ignorera inlägget. Istället för att besvara inlägget dyker du på ett helt annat inlägg där du kan angripa en mindre känd forskare. Som om det inte var nog väljer du dessutom att istället hänvisa till Roger Viklund. Jag har all respekt för Roger Viklunds kunskap och entusiasm, men han är lika mycket "professionell historiker" som jag är påven. Om vi talar fotbollstermer så är Bart Ehrman att jämföra med Lionel Messi, Roger Viklund och vi andra glada amatörer är att jämföra med korplirarna i Örkelljunga.
Så för att sammanfatta
1. Du efterlyser professionella historikers åsikter
2. När du får sådana åsikter väljer du att ignorera dem och talar om annat.
3. Trots att du tidigare idag sade att du bara accepterar vetenskapliga källor är det Roger Viklund du väljer att hänvisa till.
Så som sagt, tyvärr är det svårt att föra en diskussion med någon som ständigt gör tvärtemot vad han kräver av andra och dessutom ständigt duckar för inlägg som inte passar hans syn. Av alla i den här diskussionen är det nog Benny Hedning som mest visar upp det beteende som ateister brukar beskylla oss kristna för.
Det är naturligtvis till 0% ett bevis för att Bibeln är sann, men en ganska tydlig indikator på att vissa ateister ändå verkar ha svårt att argumentera mot den.