Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Hur vet du det? Och hur klarade sig allt liv utan vatten? ( förutom det som fanns i sjöar m.m.)
Det vet du väl: "det var annorlunda då". Det står inget om regn, så då regnade det inte.
Och, det står inget om snö eller is i bibeln innan floden, heller, så det fanns inte någon snö eller is innan dess heller.
Och, förresten så måste norrsken vara en illusion. Det står inget alls om norrsken i hela bibeln, så då måste det helt enkelt bara vara en illusion. Det finns egentligen inte. Gud skrev inget om denna typ av ljuskälla i bibeln.
Det är tydligen ingen kristen fanatiker som insett det idiotiska i att låta dimma stiga ur marken för att sedan fukta marken igen som just dimma. Det är ju som att säga att min kycklingsoppa smakar inte tillräckligt med kyckling, så den behöver mer kycklingspad. Jag vet, jag häller av lite kycklingspad, och vips, nu har jag lite kycklingspad som jag kan hälla i. Precis vad jag behövde ...
En enkel textanalys ger följande:
5. Då bar jorden ännu ingen buske på marken, och ingen ört hade ännu skjutit upp på marken, ty HERREN Gud hade icke låtit regna på jorden, och ingen människa fanns, som kunde bruka jorden; [Påstående: det fanns ännu inget regn och ingen människa. Följd: då är det dags att åtgärda det]
6. men en dimma steg upp från jorden och vattnade hela marken. [Cykeln för regn skapad, upp som dimma, ner som regn. Varför annars över huvud taget nämna ordet regn här?]
7. Och HERREN Gud danade människan [1] av stoft från jorden [2] och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse. [Människan skapad]
Dessa följer som steg i en ordningsföljd, vilket också står i versen innan: "Detta är berättelsen om den ordning i vilken allt blev till på himmelen och jorden, när de skapades".
Varför ens nämna "regn" i så fall, om det inte var det som skapades?
Varför då inte lika gärna skriva:
Då bar jorden ännu ingen buske på marken, och ingen ört hade ännu skjutit upp på marken, ty HERREN Gud hade icke låtit fukta jorden , och ingen människa fanns, som kunde bruka jorden. [Om det var "fukta" han skulle göra i nästa steg, trots att jorden tydligen inte behövde fuktas i och med att det tydligen fanns fukt i jorden eftersom den tydligen kunde avge dimma]
Eller varför inte:
Då bar jorden ännu ingen buske på marken, och ingen ört hade ännu skjutit upp på marken, ty HERREN Gud hade icke gödslat jorden , och ingen människa fanns, som kunde bruka jorden.
[Då kan man ju tolka denna dimma som en första konstgödsling. Det blir ju bra.]