2016-02-01, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, detta betyder att jag inte är så villig att gå in i en maratondebatt med dig,

Det är du aldrig, när kritiken blir för besvärande.
Citera
2016-02-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ahh, där ser man hur fel man kan ha ibland.
När man inte ens fixar fatta vem som resonerar för vad...
Kan bara ursäkta mig med att man är lite krasslig just nu.
Jag ber om ursäkt.

Du har givetvis helt rätt ttsp, månen är att betrakta som en ljuskälla.
Dels sett ur ett historiskt perspektiv som ur ett vardagligt perspektiv.
Man kan fysikaliskt hävda att den inte är det med att den endast reflekterar ljus, men det blir en förenkling och svårare att hävda om man gräver djupare. Allt som reflekterar ljus skulle man kunna kalla för en ljuskälla vad som skiljer olika källor åt är hur de genererar fotonerna.

För ser man på solen kan man ju hävda att den reflekterar en sjuhelvetes massa ljus själv från sitt inre, det tar ju ca 20.000 år för ljuset från dess inre att nå fram till dess yta, sedan drygt 8 minuter att nå oss... Så under 20.000 år reflekterar solen på samma sätt som månen fotoner innan de strömmar ut från solen.

Jag trodde att du först var ironisk, jag ögnade bara snabbt igenom ditt inlägg eftersom jag har dig på min ignorera-lista.

Jag måste åka iväg en stund så jag hinner inte fördjupa mig i just nu vad du menar med t.ex. "med vem som resonerar för vad". Kan du förklara lite närmare?
Citera
2016-02-01, 09:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag trodde att du först var ironisk, jag ögnade bara snabbt igenom ditt inlägg

Citat:
eftersom jag har dig på min ignorera-lista.

Finns det öht NÅN som är såpass ja-sägande, att dom inte riskerar att komme på din ignorera-lista?

Du är tydligen inte på FB för att debattera, men för att predika oemotsagd.
Citera
2016-02-01, 09:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Idiotiskt.
En ljuskälla utstrålar ljus, vilket ju till och med den definition från Nationalencyklopedin som ttsp hänvisar till klargör. Det är skillnad på att utstråla och att bara reflektera.
Att vissa släpphänt i dagligt tal kallar en spegel för en ljuskälla gör det inte korrekt att skriva så, lika lite som det är korrekt att skriva "det vart livligt i debatten igår", även om många säger så, eller att skriva "Vi måste anställa mer lärare" när det egentligen heter "Vi måste anställa fler lärare", oavsett att många säger fel. Att ett fel är vanligt gör det inte mer rätt.
Argumentum ad populum, jovisst. Bra argument.
Du förstår inte vad du pratar om bara.
Står du och enbart registrerar de inkommande fotonerna kan du omöjligt avgöra skillnaden på huruvida fotonen kommer från en reflekterad yta eller ej. De fotoner som kommer från solen är till nästan 100% reflekterade fotoner. Förvisso resultatet av en kärnreaktion initialt men efter det enbart reflekterade.

Så när fan menar du att reflektionen helt plötsligt blir "fel" enligt din standard då?
Vilken typ av generering av fotoner blir fel i dina ögon?
Varför är den ljusemittering som ett lysrör genererar på något sätt skild från det ljus en reflekterande yta ger, båda tillförs energi i form av olika former av fotoner och genererar fotoner tillbaka? Du blir svaret skyldigt där.

Så tagga ner lite och börja tänk efter istället.
Frågan är inte så enkel som du vill göra den.
Utan det handlar bara om ett ords användning idag och dess godtyckliga begränsningar för dess betydelse vi givit det.

Vilket ges av:
Jag uppfinner språket X.
Ljuskälla betyder på språket X, objekt som avger för människan synliga fotoner.
Jag kan då hävda att du snackar skit eller hur?

Så betydde ljuskälla för författaren i bibeln samma sak som du hävdar ordet skall uttolkas?
Citat:
Gud skapade två ljuskällor: "det större ljuset [solen] att härska över dagen och det mindre ljuset [månen] att härska över natten." Men månen inte är någon ljuskälla, det är bara en reflekterande yta som reflekterar ljus från den faktiska ljuskällan solen.
Tror inte det va. Var nog rätt egalt hur de fysikaliska reaktionerna fungerade om hen ens hade en aning om att de alls existerade.
Citera
2016-02-01, 09:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag trodde att du först var ironisk, jag ögnade bara snabbt igenom ditt inlägg eftersom jag har dig på min ignorera-lista.

Jag måste åka iväg en stund så jag hinner inte fördjupa mig i just nu vad du menar med t.ex. "med vem som resonerar för vad". Kan du förklara lite närmare?
Nej jag är inte ironisk, du har rätt i denna fråga svårare än så är det inte.

Läste fel bara och trodde du argumenterade för den andra åsikten.
Citera
2016-02-01, 09:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, detta betyder att jag inte är så villig att gå in i en maratondebatt med dig, min åsikt är att du inte kan ödmjuka dig och erkänna fel och misstag, jag kanske har missbedömt dig på så sätt att det inte handlar om hat, men något är det.

Och på vad grundar du din konstiga uppfattning om att jag inte kan erkänna fel och misstag?
Var det inte just det jag gjorde när jag erkände att den text som jag baserat debatten om ljuskällan på enbart var den version som jag råkade läsa just då, och att jag sedan när jag tittade närmare på ursprungstexten och tidigare översättningar upptäckte det, och då i samma stund skrev just så.

Hur får du det till att inte erkänna fel?

Att jag sedan fortfarande anser att det FAKTISKT står fel i just den version som jag läste är min bestämda åsikt, som jag dessutom har klargjort tydligt och lagt fram bevis för, och som dessutom ditt egna "motbevis" från Nationalencyklopedin stärker ytterligare.
Jag kommer inte att ändra mig på den punkten, och du får ha en avvikande åsikt om det får dig att sova bättre om nätterna. jag har redan redovisat min ståndpunkt. I en debatt är det just så man gör. Slutmålet är inte att få den andre att ändra sig, utan att själv klargöra sin egen synpunkt (och om möjligt få den andre att revidera sin synpunkt, men det är inget krav för att en debatt ska kunna anses vara avslutad).

Jag anser att debatten om ljuskällan är slutdiskuterad. Vi har kommit så långt som det går att komma i den frågan.
Citera
2016-02-01, 09:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du förstår inte vad du pratar om bara.
Jo, det gör jag, men tydligen inte du, se nedan ...

Citat:
Står du och enbart registrerar de inkommande fotonerna kan du omöjligt avgöra skillnaden på huruvida fotonen kommer från en reflekterad yta eller ej.
Det har jag inte påstått heller, och det du gör i ditt resonemang då är att du tittar i fel ände, och det är därför som det argumentet är oväsentligt. Jag har inte sagt något om mottagaränden, utan om källan. Missade du det?

Citat:
De fotoner som kommer från solen är till nästan 100% reflekterade fotoner. Förvisso resultatet av en kärnreaktion initialt men efter det enbart reflekterade.
Och?

Citat:
Så när fan menar du att reflektionen helt plötsligt blir "fel" enligt din standard då?
Jag har inte påstått att reflektion är fel. Jag har bara påstått att en reflektion inte är källan.

Citat:
Vilken typ av generering av fotoner blir fel i dina ögon?
Var har jag påstått att generering av fotoner är fel?
En spegel genererar inga fotoner, och DET är exakt vad jag invände mot.

Citat:
Varför är den ljusemittering som ett lysrör genererar på något sätt skild från det ljus en reflekterande yta ger, båda tillförs energi i form av olika former av fotoner och genererar fotoner tillbaka? Du blir svaret skyldigt där.
Du förstår tydligen inte hur en spegel fungerar om du påstår att en reflekterande yta genererar fotoner. Om du hade varit lite mer uppmärksam i skolan så kanske du hade förstått att en reflekterande yta bara får fotonerna att ändra riktning – den skapar inga fotoner, vilket var hela poängen i diskussionen.
Citat:
Så tagga ner lite och börja tänk efter istället.
Ja, det behöver du nog göra.
Citat:
Frågan är inte så enkel som du vill göra den.
Jo, det är den. Det är inte jag som har försökt att komplicera frågan genom missförstådda fysiska egenskaper eller en missförstådd definition som egentligen betyder tvärtemot vad du trodde.
Citat:
Utan det handlar bara om ett ords användning idag och dess godtyckliga begränsningar för dess betydelse vi givit det.
Begränsningarna står i ordböcker och uppslagsverk. Folk har däremot en tendens att rubba dessa begränsningar på grund av missförstån, och ibland biter sig dessa missförstånd fast och det blir till slut en ny allmän betydelse. Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk.
Det kan bli så med tiden eller inte. Det får framtiden utvisa. Ju fler som missförstår vad ordet betyder desto mer sannolikt att det till slut får denna nya betydelse som ännu inte är officiell.

Citat:
Vilket ges av:
Jag uppfinner språket X.
Ljuskälla betyder på språket X, objekt som avger för människan synliga fotoner.
Jag kan då hävda att du snackar skit eller hur?

Så betydde ljuskälla för författaren i bibeln samma sak som du hävdar ordet skall uttolkas?
Ja, men det viktiga är då hur du definierar ”avger” eftersom den korrekta definitionen av det ordet är ”bilda och ge ifrån sig”, och då har du helt rätt i det som du skrev, men det kan inte tillämpas på månen eller någon annan reflekterande yta eftersom en reflekterande yta inte avger (bildar och ger ifrån sig) ljus.

Citat:
Tror inte det va. Var nog rätt egalt hur de fysikaliska reaktionerna fungerade om hen ens hade en aning om att de alls existerade.
Ja, men om man skriver slarvigt så är det lätt att bli missförstådd och det ser ut som man menar något annat än man egentligen avsåg att skriva. Det är min poäng.
Citera
2016-02-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det gör jag, men tydligen inte du, se nedan ...

Det har jag inte påstått heller, och det du gör i ditt resonemang då är att du tittar i fel ände, och det är därför som det argumentet är oväsentligt. Jag har inte sagt något om mottagaränden, utan om källan. Missade du det?

Och?

Jag har inte påstått att reflektion är fel. Jag har bara påstått att en reflektion inte är källan.

Var har jag påstått att generering av fotoner är fel?
En spegel genererar inga fotoner, och DET är exakt vad jag invände mot.

Du förstår tydligen inte hur en spegel fungerar om du påstår att en reflekterande yta genererar fotoner. Om du hade varit lite mer uppmärksam i skolan så kanske du hade förstått att en reflekterande yta bara får fotonerna att ändra riktning – den skapar inga fotoner, vilket var hela poängen i diskussionen.

Ja, det behöver du nog göra.

Jo, det är den. Det är inte jag som har försökt att komplicera frågan genom missförstådda fysiska egenskaper eller en missförstådd definition som egentligen betyder tvärtemot vad du trodde.

Begränsningarna står i ordböcker och uppslagsverk. Folk har däremot en tendens att rubba dessa begränsningar på grund av missförstån, och ibland biter sig dessa missförstånd fast och det blir till slut en ny allmän betydelse. Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk.
Det kan bli så med tiden eller inte. Det får framtiden utvisa. Ju fler som missförstår vad ordet betyder desto mer sannolikt att det till slut får denna nya betydelse som ännu inte är officiell.

Ja, men det viktiga är då hur du definierar ”avger” eftersom den korrekta definitionen av det ordet är ”bilda och ge ifrån sig”, och då har du helt rätt i det som du skrev, men det kan inte tillämpas på månen eller någon annan reflekterande yta eftersom en reflekterande yta inte avger (bildar och ger ifrån sig) ljus.

Ja, men om man skriver slarvigt så är det lätt att bli missförstådd och det ser ut som man menar något annat än man egentligen avsåg att skriva. Det är min poäng.

Var inte debatten om ljuskällan slutdiskuterad?
Citera
2016-02-01, 10:10
Medlem
Citat:
Nej jag är inte ironisk, du har rätt i denna fråga svårare än så är det inte.

Läste fel bara och trodde du argumenterade för den andra åsikten.

Ok, bra.
Citera
2016-02-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, lyckligvis består religionskritiken inte av en samling homogena zombier (som DIN bubbla gör).

Vad bra! Vad säger du i sakfrågan om månen kan kallas för ljuskälla?
Citera
2016-02-01, 10:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Var inte debatten om ljuskällan slutdiskuterad?

Jo, oss emellan. Jag skrev "Vi har kommit så långt som det går att komma i den frågan."

MeanME var däremot full av missuppfattningar som jag i alla fall tänkte reda ut med hen.

Så, hur var det nu med djuren på arken?
Citera
2016-02-01, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
lyckligvis består religionskritiken inte av en samling homogena zombier.

Citat:
Vad säger du i sakfrågan om månen kan kallas för ljuskälla?

Vad jag tidigare har sagt:

1/ Att den inte är essentiell för bevis/motbevis omkring bibelns sanning.

2/ Och att definitionsdansande omkring detta i så fall är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in