Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Du förstår inte vad du pratar om bara.
Jo, det gör jag, men tydligen inte du, se nedan ...
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Står du och enbart registrerar de inkommande fotonerna kan du omöjligt avgöra skillnaden på huruvida fotonen kommer från en reflekterad yta eller ej.
Det har jag inte påstått heller, och det du gör i ditt resonemang då är att du tittar i fel ände, och det är därför som det argumentet är oväsentligt. Jag har inte sagt något om mottagaränden, utan om källan. Missade du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
De fotoner som kommer från solen är till nästan 100% reflekterade fotoner. Förvisso resultatet av en kärnreaktion initialt men efter det enbart reflekterade.
Och?
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Så när fan menar du att reflektionen helt plötsligt blir "fel" enligt din standard då?
Jag har inte påstått att reflektion är fel. Jag har bara påstått att en reflektion inte är källan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Vilken typ av generering av fotoner blir fel i dina ögon?
Var har jag påstått att generering av fotoner är fel?
En spegel genererar inga fotoner, och DET är exakt vad jag invände mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Varför är den ljusemittering som ett lysrör genererar på något sätt skild från det ljus en reflekterande yta ger, båda tillförs energi i form av olika former av fotoner och genererar fotoner tillbaka? Du blir svaret skyldigt där.
Du förstår tydligen inte hur en spegel fungerar om du påstår att en reflekterande yta genererar fotoner. Om du hade varit lite mer uppmärksam i skolan så kanske du hade förstått att en reflekterande yta bara får fotonerna att ändra riktning – den skapar inga fotoner, vilket var hela poängen i diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Så tagga ner lite och börja tänk efter istället.
Ja, det behöver du nog göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Frågan är inte så enkel som du vill göra den.
Jo, det är den. Det är inte jag som har försökt att komplicera frågan genom missförstådda fysiska egenskaper eller en missförstådd definition som egentligen betyder tvärtemot vad du trodde.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Utan det handlar bara om ett ords användning idag och dess godtyckliga begränsningar för dess betydelse vi givit det.
Begränsningarna står i ordböcker och uppslagsverk. Folk har däremot en tendens att rubba dessa begränsningar på grund av missförstån, och ibland biter sig dessa missförstånd fast och det blir till slut en ny allmän betydelse. Vi har inte kommit dit ännu när det gäller ”ljuskälla”, vilket tydligt visas av att det inte ännu finns någon som helst sådan definition i någon ordbok eller något uppslagsverk.
Det kan bli så med tiden eller inte. Det får framtiden utvisa. Ju fler som missförstår vad ordet betyder desto mer sannolikt att det till slut får denna nya betydelse som ännu inte är officiell.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Vilket ges av:
Jag uppfinner språket X.
Ljuskälla betyder på språket X, objekt som avger för människan synliga fotoner.
Jag kan då hävda att du snackar skit eller hur?
Så betydde ljuskälla för författaren i bibeln samma sak som du hävdar ordet skall uttolkas?
Ja, men det viktiga är då hur du definierar ”avger” eftersom den korrekta definitionen av det ordet är ”bilda och ge ifrån sig”, och då har du helt rätt i det som du skrev, men det kan inte tillämpas på månen eller någon annan reflekterande yta eftersom en reflekterande yta inte avger (bildar och ger ifrån sig) ljus.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Tror inte det va. Var nog rätt egalt hur de fysikaliska reaktionerna fungerade om hen ens hade en aning om att de alls existerade.
Ja, men om man skriver slarvigt så är det lätt att bli missförstådd och det ser ut som man menar något annat än man egentligen avsåg att skriva. Det är min poäng.