2016-02-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, då, eftersom du väntat så tåligt.

Men eftersom jag inte tror att du skulle anse mina beräkningar vara särskilt trovärdiga så ger jag dig möjlighet att räkna själv här:
http://www.amesweb.info/StructuralBeamDeflection/SimpleBeamPartiallyDistributedIntermediateLoad.asp x

I denna beräkningsmall angav jag följande information:

Vikt: 3000 ton (det är den vikt i trä som holländaren enligt uppgift använde när han byggde sin ark, så den siffran blir nog bra att utgå ifrån, men det är alltså utan last).

Jag angav längden 140 meter

E-modulen för trä är 12000 GPa (källa finns här: http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-som-material/egenskaper-hos-barrtra)

Högsta avståndet från neutrallinjen till utsidan är 7,5 meter (halva höjden).

Andra tröghetsmomentet I beräknade jag till 95974923121 med denna beräkningsmodell:
http://www.amesweb.info/SectionalPropertiesTabs/SectionalPropertiesHollowRectangle.aspx

Då betraktade jag arken som en homogen ihålig balk med 30 cm tjocka väggar (alltså grovt överskattat eftersom träet i verkligheten inte skulle vara homogent, utan skarvat, då minst hälften av styrkan förloras).

Med dessa data så blir den maximala böjpåkänningen 57,4 MPa, vilket är för mycket för trä i och med att trä som högst kan tåla 50 MPa. (källa till det finns här http://www.traguiden.com/om-tra/materialet-tra/traets-egenskaper/mekaniska-egenskaper1/hallfasthet/)

Och då har vi alltså ännu inte lastat något på denna farkost.
Du utelämnar flera variabler. Är det för att man inte ska kunna kontrollera dina beräkningar?
Ex vilka avstånd satte du som a, b och x? Vilken enhet skriver du in tyngden i? osv
Citera
2016-02-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag "lägger ihop bevisen" så kommer jag inte fram till att det var speciellt varmare på Antarktis för några tusen år sedan.

Detta förutsätter att du vet vilka bevisen är, vilka bevis tänker du på?
Citera
2016-02-09, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Varför använder du inte den samma kritik på din egen såkallade bevisföring?
Citera
2016-02-09, 11:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=N-STb75zE2k
Citera
2016-02-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har ett slutmål, du vill att bibeln ska vara sann. Jag har inget sådant problem. Det är egentligen allt jag behöver säga just nu. Jag har ingen speciell livsåskådning jag försöker bevisa. Denna tråd har spårat ur totalt, eftersom målstolparna flyttas hela tiden. Allt för att just bibeln ska bli sann.
Och där vetenskapen inte vet, eller har svaga teorier, där fyller du i med allt som passar din agenda.
Citera
2016-02-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
https://www.youtube.com/watch?v=N-STb75zE2k
Och vad menas med detta?
Citera
2016-02-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Inte för att du visat tendensen att vilja eller kunna, men du har en slags simulant argumentationsteknik, som är till din nackdel - vore bra om du inte hade en så stark försvarsposition för kreationistisk metodisk systematik - jag tror det är det som är problemet för dig och står som en bromskloss i möten med ateister.
Så du menar rent ut att jag måste acceptera ateistiska tolkningar av observationer såsom sanna? att jag inte bör framhålla tolkningar av observationer som tyder på att Bibelns scenario är korrekt vid möte med ateister?

Citat:
Men skymmer tyvärr också den klarsyn du behöver ha för att öht förstå bl.a empiriska ställningstagandets GRUND - dvs du har ju noll koll på referensvärden.
Har du några exempel på att jag inte förstår grunden för ett empiriskt ställningstagande?

Citat:
Din första preferens är Bibeln. Därmed är du starkt filtrerad och DU som inte når fram i de möten som måste till för en lönsam diskussion.
I denna diskussion har jag hållningen att Bibeln är korrekt och att det ställningstagandet stöds av obseravtioner. I denna diskussion är det min tro. Ateister påstår att de inte har någon tro angående sitt ställningstagande i denna diskussion, men vad jag hittills sett tar deras exempel på att Bibeln inte är sann sin utgångspunkt i så kallade "fakta" vilka har tolkats enligt ett scenario i vilket Bibelns scenario inte stämmer. De har alltså ståndpunkten att deras scenario motbevisar Bibelns scenario. Scenarier är dock föremål för tro och det är när jag påtalar detta, ateister vägrar att föra en "lönsam diskussion".

Citat:
Du är inte så värdeneutral som du vill påskina dig att vara, men utgår från att så måste "också" ateism vara.
Nä, jag har observerat här på plats hur ateister resonerar och hur de vägrar att ens förstå vad jag menar.
Varför hänger alla dessa ateister här, när de ändå är så fantastiskt oberörda av frågan om Bibeln kan vara sann? Uppenbarligen finns intresse för frågan så jag kunde ju tycka att man åtminstone kunde mötas av någon ateist som försöker förstå vad jag menar. Men istället möts man att motpredikningar och total ovilja att förstå min synpunkt. Jag menar, man behöver ju inte hålla med i det jag skriver. Men jag möts av något som jag vill beskriva som religiös iver hos dessa ateister i deras totalvägran att ens försöka förstå.
Citera
2016-02-09, 12:29
Medlem
Man måste kunna särskilja bibeln och religion, bibeln kallar religion för stora Babylon och är dömd till att bli blottad, avslöjad och tillintetgjord. Den har vilselett miljoner människor och har mycket blodskuld på sina händer, Och för den delen är helvetet inte biblisk inte heller barndop det går helt emot guds egenskaper
Citera
2016-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Så du menar rent ut att jag måste acceptera ateistiska tolkningar av observationer såsom sanna? att jag inte bör framhålla tolkningar av observationer som tyder på att Bibelns scenario är korrekt vid möte med ateister?

Har du några exempel på att jag inte förstår grunden för ett empiriskt ställningstagande?

I denna diskussion har jag hållningen att Bibeln är korrekt och att det ställningstagandet stöds av obseravtioner. I denna diskussion är det min tro. Ateister påstår att de inte har någon tro angående sitt ställningstagande i denna diskussion, men vad jag hittills sett tar deras exempel på att Bibeln inte är sann sin utgångspunkt i så kallade "fakta" vilka har tolkats enligt ett scenario i vilket Bibelns scenario inte stämmer. De har alltså ståndpunkten att deras scenario motbevisar Bibelns scenario. Scenarier är dock föremål för tro och det är när jag påtalar detta, ateister vägrar att föra en "lönsam diskussion".

Nä, jag har observerat här på plats hur ateister resonerar och hur de vägrar att ens förstå vad jag menar.
Varför hänger alla dessa ateister här, när de ändå är så fantastiskt oberörda av frågan om Bibeln kan vara sann? Uppenbarligen finns intresse för frågan så jag kunde ju tycka att man åtminstone kunde mötas av någon ateist som försöker förstå vad jag menar. Men istället möts man att motpredikningar och total ovilja att förstå min synpunkt. Jag menar, man behöver ju inte hålla med i det jag skriver. Men jag möts av något som jag vill beskriva som religiös iver hos dessa ateister i deras totalvägran att ens försöka förstå.
Vad är en "ateistisk tolkning"?
Anledningen till att jag "hänger här" är för att det är intressant att läsa och diskutera religion/tro. Man får en inblick i hur långt folk är beredd att gå för att försöka bevisa sin tro. Vissa blundar helt för verkligheten just när det kommer till deras tro.
Citera
2016-02-09, 12:49
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weonloco
Man måste kunna särskilja bibeln och religion, bibeln kallar religion för stora Babylon och är dömd till att bli blottad, avslöjad och tillintetgjord. Den har vilselett miljoner människor och har mycket blodskuld på sina händer, Och för den delen är helvetet inte biblisk inte heller barndop det går helt emot guds egenskaper

Om du vill ses som seriös i ditt försök att bevisa något, bör du nog kunna presentera en något bättre argumentation för dina postulat.
Citera
2016-02-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är en "ateistisk tolkning"?
Anledningen till att jag "hänger här" är för att det är intressant att läsa och diskutera religion/tro. Man får en inblick i hur långt folk är beredd att gå för att försöka bevisa sin tro. Vissa blundar helt för verkligheten just när det kommer till deras tro.
Det är ju verkligheten vi alla pratar om. På vilket sätt blundar man för verkligheten om man tror att Bibeln är korrekt?
Citera
2016-02-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Det är ju verkligheten vi alla pratar om. På vilket sätt blundar man för verkligheten om man tror att Bibeln är korrekt?
Det är bara att läsa påståendena i denna tråd, som gjorts om historien om Noah.
"Regn existerade inte", "temperaturen var jämn över hela jorden", "Noha kanske samlade djur i årtionden", "översvämningen gick lugnt till, det var som en insjö", "stormar fanns inte", och detta är bara några påståenden. Ingen av dessa har varit i nörheten av att bevisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in