Citat:
Ursprungligen postat av Weeii93
Jag är troende, och därför tror jag givetvis att Bibeln är sann.
Vilken tur att du inte sysslar med sådant som bevis eller liknande, det är mycket bättre att hoppa över sådant onöidgt..
Citat:
1: Det finns inga som helst motbevis för att Gud inte skulle finnas.
"Inga motbevis för att gud inte skulle finnas?" Bra formulerat..
Oavsett så antar jag du menar då att man ska tro på allt som inte går att motbevisas? Typ som enhörningar, jättar, tomtar och troll?
Citat:
2: Ateister, eller folk i allmänhet som tror på Big Bang, menar att en ärta kommer flygandes genom rymden, krockar med något annat föremål, och blir ett universum med organismer och väl utvecklade varelser. Visst, tro det ni. Men Bibeln har en utförlig förklaring på det hela som jag anser betydligt mer trovärdig.
http://www.talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html
Där har du en utförlig förklaring som är trovärdig. Hur är bibelns genesisberättelse trovärdig och utförlig menar du?
När skapade gud dinosaurierna enligt genesis och hur kom natt och dag till ett par dagar innan han skapade solen?
Citat:
3: Folk med argumentet "Jag tror på Gud när jag får se honom" är uppenbarligen ganska blåsta. För det första står det i Bibeln att ingen kommer kunna se Gud, eftersom de kommer helt enkelt dö av hans enorma nåd och helighet. Den är utom människans förstånd, och vi kan inte hantera den, utan dör.
Mhm, men du, kan han inte bara då blästra in texten "JAG FINNS! -GUD" på månens yta? Jag tror ingens hjärna skulle stekas av den enorma nåden och heligheten, plus att ingen hade behövt hamna i helvetet bara för att dom inte tyckte hans gamla metod med stentavlor i öknen var tillräckligt troligt..
Citat:
Dessutom tror folk på elektricitet. Ingen av oss har sett det. Utom de små blå gnistorna som kan slå ur eluttaget.
Detta kan liknas vid Gud. Ingen ser Gud, men genom under som jag har hört om, och själv bevittnat så skapar jag min tro.
Elektricitet kan mätas och påverkar saker. Hur mäter man och hur påverkar gud saker? Inte ens bön verkar ju uppmäta några resultat, så om han inte gör något på jorden som ens går att mäta, hur är han relevant?
Citat:
Ni som har frågor, fråga på! Jag diskuterar gärna.
Åh, jag längtar..