2012-02-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Vart femte svensk tror på spöken om man ska tro "Kalla Fakta" TV4

Jaha...och därför finns spöken? Och detta gör bibeln till sanning på något vis???
Citera
2012-02-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det är det här beteendet, som tyvärr är typiskt för många av er ateister, som gör att det är mycket svårt att ta er på allvar när ni säger att ni tar ett "vetenskapligt" perspektiv.

Låt oss rekapitulera situationen. Du slänger ur dig det helt felaktiga påståendet att "inga professionella historiker" anser att det finns något stöd för att Jesus har funnit och du avslutar med att efterlysa vetenskapliga, icke-kristna källor. Här är inlägget du skrev tidigare idag.

Som svar på ditt inlägg ger jag dig då precis det du efterlyser, nämligen en av världens främsta experter på ämnet, har doktorerat i ämnet vid Princeton och är sedan några decennier professor och ledande vetenskaplig auktoritet. Här är mitt inlägg där jag svarade dig.

Och vad händer sedan? Jo, du låtsas att det regnar och väljer att fullständigt ignorera inlägget. Istället för att besvara inlägget dyker du på ett helt annat inlägg där du kan angripa en mindre känd forskare. Som om det inte var nog väljer du dessutom att istället hänvisa till Roger Viklund. Jag har all respekt för Roger Viklunds kunskap och entusiasm, men han är lika mycket "professionell historiker" som jag är påven. Om vi talar fotbollstermer så är Bart Ehrman att jämföra med Lionel Messi, Roger Viklund och vi andra glada amatörer är att jämföra med korplirarna i Örkelljunga.

Så för att sammanfatta
1. Du efterlyser professionella historikers åsikter
2. När du får sådana åsikter väljer du att ignorera dem och talar om annat.
3. Trots att du tidigare idag sade att du bara accepterar vetenskapliga källor är det Roger Viklund du väljer att hänvisa till.

Så som sagt, tyvärr är det svårt att föra en diskussion med någon som ständigt gör tvärtemot vad han kräver av andra och dessutom ständigt duckar för inlägg som inte passar hans syn. Av alla i den här diskussionen är det nog Benny Hedning som mest visar upp det beteende som ateister brukar beskylla oss kristna för.

Det är naturligtvis till 0% ett bevis för att Bibeln är sann, men en ganska tydlig indikator på att vissa ateister ändå verkar ha svårt att argumentera mot den.

Men bibeln är ju bevisat en sagobok som inte fungerar med vetenskap! Jag kan leta upp lika många experter som avfärdar dina experter, det leder ingenstans då bevisen på att dem inte är manipulerade helt enkelt inte räcker! Du får gärna ha din tro men försök inte upphöja gamla sagor till sanning det går inte....
Citera
2012-02-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weeii93
Jag är troende, och därför tror jag givetvis att Bibeln är sann.

1: Det finns inga som helst motbevis för att Gud inte skulle finnas.

2: Ateister, eller folk i allmänhet som tror på Big Bang, menar att en ärta kommer flygandes genom rymden, krockar med något annat föremål, och blir ett universum med organismer och väl utvecklade varelser. Visst, tro det ni. Men Bibeln har en utförlig förklaring på det hela som jag anser betydligt mer trovärdig.

3: Folk med argumentet "Jag tror på Gud när jag får se honom" är uppenbarligen ganska blåsta. För det första står det i Bibeln att ingen kommer kunna se Gud, eftersom de kommer helt enkelt dö av hans enorma nåd och helighet. Den är utom människans förstånd, och vi kan inte hantera den, utan dör.

Dessutom tror folk på elektricitet. Ingen av oss har sett det. Utom de små blå gnistorna som kan slå ur eluttaget.
Detta kan liknas vid Gud. Ingen ser Gud, men genom under som jag har hört om, och själv bevittnat så skapar jag min tro.

Ni som har frågor, fråga på! Jag diskuterar gärna.

Man måste vara 18 för att skriva här...dina argument är på en nyfrälst tonåringsnivå och ska behandlas därefter!
Citera
2012-02-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Men bibeln är ju bevisat en sagobok som inte fungerar med vetenskap! Jag kan leta upp lika många experter som avfärdar dina experter, det leder ingenstans då bevisen på att dem inte är manipulerade helt enkelt inte räcker! Du får gärna ha din tro men försök inte upphöja gamla sagor till sanning det går inte....

Så först efterlyser du oberoende vetenskapliga källor, sedan försöker du ignorera dem och när det påpekas så försöker du komma runt det med att avärda Bibeln som en sagobok. Än en gång: det är du som förkastar vetenskapen för att kunna hålla fast vid din tro, inte jag. Hur skulle det vara om du nu bemötte Ehrmans argument?
Citera
2012-02-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Liknande saker kan i framtiden sägas om saker som skrivs nu. Bibeln ämnar beskriva saker man inte vet, att kasta den åt sidan för att personerna som levde på den tiden trodde att jorden var platt är bara dumt.

Bibelfanatikerna här på forumet påstår att gud inspirerat bibeln...märkligt då att denna gud inte kände till att jorden är rund? Väcker det inte några som helst tvivel på resten av innehållet?
Citera
2012-02-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Så först efterlyser du oberoende vetenskapliga källor, sedan försöker du ignorera dem och när det påpekas så försöker du komma runt det med att avärda Bibeln som en sagobok. Än en gång: det är du som förkastar vetenskapen för att kunna hålla fast vid din tro, inte jag. Hur skulle det vara om du nu bemötte Ehrmans argument?

Hur vore det om du bemötte argumentet att bibeln uppenbart är en dåligt skriven sagobok och att professor Ehrmans teorier inte är mer värda än andra experters teorier som motsäger honom....

Att vara ateist är ingen tro när ska ni bibelidioter fatta det??? Det har ju påpekats miljoner gånger!
Citera
2012-02-14, 23:38
Medlem
Citat:

Oherre! "Bibeln är bevisat en sagobok". Källa på det? Garanterar att de inte finns, eftersom alla har sina egna teorier i ämnet. Tänk dig för innan du tar för dig sådana falska uttryck.
Citera
2012-02-14, 23:39
Medlem
Citat:
Bibelfanatikerna här på forumet påstår att gud inspirerat bibeln...märkligt då att denna gud inte kände till att jorden är rund? Väcker det inte några som helst tvivel på resten av innehållet?

Du förnekar dig aldrig.

Dakapo:
Jesaja 40:22
"Det är en som bor över jordens cirkel – ”dess invånare är som gräshoppor” (Människorna liknas vid gräshoppor) - Han som spänner ut himlarna alldeles som ett tunt flor, som reder ut dem som ett tält att bo i"
Citera
2012-02-14, 23:40
Medlem
Citat:
Oherre! "Bibeln är bevisat en sagobok". Källa på det? Garanterar att de inte finns, eftersom alla har sina egna teorier i ämnet. Tänk dig för innan du tar för dig sådana falska uttryck.

Den är lika mycket sagobok som alla religiösa skrifter! Fantasier som nertecknats...Kan du bevisa att det inte är en sagobok?
Citera
2012-02-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du förnekar dig aldrig.

Dakapo:
"Det är en som bor över jordens cirkel – ”dess invånare är som gräshoppor” (Människorna liknas vid gräshoppor) - Han som spänner ut himlarna alldeles som ett tunt flor, som reder ut dem som ett tält att bo i"

Jorden är ingen CIRKEL för det första, det är fortfarande ett klot!
Citera
2012-02-14, 23:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är troende, och därför tror jag givetvis att Bibeln är sann.
Vilken tur att du inte sysslar med sådant som bevis eller liknande, det är mycket bättre att hoppa över sådant onöidgt..

Citat:
1: Det finns inga som helst motbevis för att Gud inte skulle finnas.
"Inga motbevis för att gud inte skulle finnas?" Bra formulerat..
Oavsett så antar jag du menar då att man ska tro på allt som inte går att motbevisas? Typ som enhörningar, jättar, tomtar och troll?

Citat:
2: Ateister, eller folk i allmänhet som tror på Big Bang, menar att en ärta kommer flygandes genom rymden, krockar med något annat föremål, och blir ett universum med organismer och väl utvecklade varelser. Visst, tro det ni. Men Bibeln har en utförlig förklaring på det hela som jag anser betydligt mer trovärdig.
http://www.talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html
Där har du en utförlig förklaring som är trovärdig. Hur är bibelns genesisberättelse trovärdig och utförlig menar du?
När skapade gud dinosaurierna enligt genesis och hur kom natt och dag till ett par dagar innan han skapade solen?

Citat:
3: Folk med argumentet "Jag tror på Gud när jag får se honom" är uppenbarligen ganska blåsta. För det första står det i Bibeln att ingen kommer kunna se Gud, eftersom de kommer helt enkelt dö av hans enorma nåd och helighet. Den är utom människans förstånd, och vi kan inte hantera den, utan dör.
Mhm, men du, kan han inte bara då blästra in texten "JAG FINNS! -GUD" på månens yta? Jag tror ingens hjärna skulle stekas av den enorma nåden och heligheten, plus att ingen hade behövt hamna i helvetet bara för att dom inte tyckte hans gamla metod med stentavlor i öknen var tillräckligt troligt..

Citat:
Dessutom tror folk på elektricitet. Ingen av oss har sett det. Utom de små blå gnistorna som kan slå ur eluttaget.
Detta kan liknas vid Gud. Ingen ser Gud, men genom under som jag har hört om, och själv bevittnat så skapar jag min tro.
Elektricitet kan mätas och påverkar saker. Hur mäter man och hur påverkar gud saker? Inte ens bön verkar ju uppmäta några resultat, så om han inte gör något på jorden som ens går att mäta, hur är han relevant?

Citat:
Ni som har frågor, fråga på! Jag diskuterar gärna.
Åh, jag längtar..
Citera
2012-02-14, 23:48
Medlem
Citat:
Jorden är ingen CIRKEL för det första, det är fortfarande ett klot!

Där ser man vad påläst du är .

"Det är en som bor över jordens "cirkel" - "
[1982 "rund"; Åkesson "krets";Heyma "ring"

Hebreiska ordet ”chugh”, som översatts med ”cirkel” i Jesaja 40:22 också betyder ”sfär” vilket bland annat framgår av William Wilsons Old Tesatament World Studies (sid. 77] och Benjamin Davidsons Analytical Hebrew and Charldee Lexcon(sid, 249)

I forna tider trodde människor i allmänhet att jorden var platt men redan på 500 talet f.v.t. lade den grekiske filosofen Pythagoras fram teorin att jorden måste vara sfärisk. 200 år innan Pythagoras formulerade sin teori, gjorde emellertid profeten Jesaja följande klara och exakta uttalande; ”det är Han som bor över jordens rund. (Jesaja 40:22)
Det hebreiska ordet chugh, som här ar översatts med rund, kan också återges med sfär eller klot.

Endast ett sfäriskt eller klotformigt föremål ser runt ut från vilket håll man än ser det. Profeten Jesaja var alltså långt före sin tid, när han skrev ner detta uttalande som är vetenskapligt korrekt och opåverkat av forntida myter. (För att vara exakt är jorden inte helt rund utan något avplattad vid polerna.)
Om inte jorden är sfärisk, ser man inte den som rund från alla håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in