Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
bra inställning, och jo i slutändan går ofta diskussionen ditt.
Fast måste du inte tro det nu?
Sen så är det många som inte är rädda för att dö helt oberoende på dess religion. Jag t ex är rädd för döden när jag faktiskt har skäl för att vara det. Men du måste tvinga dig att acceptera att döden inte är något är vara rädd för, baserad på guds fruktan som du verkar skriva. Flyttar du inte rädslan över till nåt annat då?
Jo, jag "måste" tro det nu, eftersom jag har valt att acceptera Koranen som Gudens ord och budskap till mig som människa. Som jag förstår Boken tillhör jag bara "de troende" (roten ا م ن ) förutsatt att jag tror på det jag inte kan se som Guden informerar mig om däri.
Jag måste tro på änglar, djinner, den sista dagen och efterlivet, fastän jag inte tror mig ha sett eller upplevt dessa saker. Jag måste också tro på Gudens profeter fast jag aldrig träffat dem, och jag måste tro på alla Hans böcker fast jag bara har den senaste utgåvan mellan mina händer. Det är inte alltid så lätt att tro på det man inte kan se, men det går om man övar. Hur som helst, jag kan välja att förkasta Koranen och Guds existens och återgå till ateismens förvirrade mörker, i den mån nu någon människa har en verkligt fri vilja, så just "måste" kanske inte är det bästa ordet för att beskriva situationen.
Vad gäller dödsångesten har den varit med mig sedan barnsben, så fort jag gett den utrymme. Den kunde trängas ned på djupet när jag blev äldre, men nånstans fanns den nog alltid.
Jag måste inte tvinga mig själv att inte vara rädd för döden, den rädslan har försvunnit. Gud tar mitt liv när han vill, och jag vet inte när. Efter vad jag kommer uppleva som en kort sömn ska jag återuppstå för att dömas. Det är detta jag fruktar. Att ersätta rädslan för livets slut med rädsla för Gudens vrede och straff i efterlivet är visserligen en förskjutning, men det förbättrar ändå läget markant: Hoppet att undvika döden är lika med noll, medan boken säger att såna som jag har gott hopp om Gudens förlåtelse på domedagen.
Men det är lätt att vara efterklok när det gäller såna här saker. Hade du frågat mej för tio år sen vad jag som nybliven troende sökte efter bland världsreligionerna skulle jag nog ha svarat nåt i still med "sanningen" eller "förklaringen" snarare än "evigt liv" eller "frälsning". Som ateist blev jag irriterad på de kristna som försökte frälsa mig ömsom med löfte om paradis, ömsom med hot om eld, då jag inte trodde på existensen av just någonting efter min egen död. Jag tror nog inte att det var rädsla som fick mig att bli religiös utan snarare nyfikenhet och sanningstörst. Däremot tror jag att en mogen och balanserad insikt om helvetets kval och paradisets härlighet är bra för mig att hålla i åminnelse så jag inte förlorar det stora och långsiktiga perspektivet som tydliggör vad som verkligen är viktigt i här i livet.