Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Du har fullständigt fel om Gamla Testamentet..
Och det kunde du ändå inte visa på något enda sätt?
Hur menar du att GT inte är strikt bundet till geografisk plats (ett begränsat område i Mellanöstern och Egypten) och etnicitet (Abrahams ättlingar och Israels stammar)?
Så vitt jag vet så skrivs inget om t.ex. Nordamerika eller Nordamerikas urinvånare, det är bara något som mormonerna har lagt till i efterhand i sin lilla bok och inget som du tror på, hoppas jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Det stämmer att Nya Testamentet säger att alla borde veta att Gud finns, eftersom skapelsen vittnar om det och därför finns ingen ursäkt att inte tro på Guds existens. Kanske något du borde tänka på Smeso?
Fattas då bara att
visa att universum verkligen är skapat och alltså inte alltid har funnits i en form eller annan. Om inte det kan påvisas så finns det ju ingen skapelse som skulle kunna vittna om något alls, eller hur?
Kanske något som du borde tänka på.
Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Dock är ju tron på Guds existens inte något som ger dig tillträde till himmelriket.
Du behöver höra och ta ställning till budskapet och det kommer inte flygande till alla hur som helst, om du inte söker Gud som du vet finns. Det är därför missionsbefallningen är nödvändig och du hittar kristendomen spridd över hela världen via olika missionärer. Dom som genuint söker efter sanningen kommer att finns den. Skulle du säga att den som lever som Hindu av ren tradition har sökt sanningen?
Jag har inte sagt något om tillträde till himmelriket eller inte, och det har heller inget med själva frågan som skulle beläggas att göra.
Men om alla borde veta att Gud finns så borde det vara märkbart på något sätt, men inget tyder på att det är så, vilket är vad jag visade med det som jag skrev om att ingen växer upp i exempelvis en hinduisk familj och
av sig själv blir kristen under uppväxten.
Du påstod att det jag skrev inte stämde, men har ännu inte på något som helst sätt visat att det inte skulle stämma.
Kan du inte försvara dina påståenden?
Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Sedan är det väl bra smeso, att om du ska argumentera mot Bibeln, att du håller dig till vad som står i Bibeln.
Ska jag kritisera en vetenskaplig text så går jag inte till grannen och frågar vad han tycker för att sedan angripa det han sa. Jag läser väl texten själv.
Jag har inget problem med det.
Kan du nu göra som du själv säger och faktiskt komma med något från Bibeln som backar upp det du själv påstod högst upp?