2021-12-16, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och det kunde du ändå inte visa på något enda sätt?
Hur menar du att GT inte är strikt bundet till geografisk plats (ett begränsat område i Mellanöstern och Egypten) och etnicitet (Abrahams ättlingar och Israels stammar)?
Så vitt jag vet så skrivs inget om t.ex. Nordamerika eller Nordamerikas urinvånare, det är bara något som mormonerna har lagt till i efterhand i sin lilla bok och inget som du tror på, hoppas jag.

Fattas då bara att visa att universum verkligen är skapat och alltså inte alltid har funnits i en form eller annan. Om inte det kan påvisas så finns det ju ingen skapelse som skulle kunna vittna om något alls, eller hur?
Kanske något som du borde tänka på.

Jag har inte sagt något om tillträde till himmelriket eller inte, och det har heller inget med själva frågan som skulle beläggas att göra.
Men om alla borde veta att Gud finns så borde det vara märkbart på något sätt, men inget tyder på att det är så, vilket är vad jag visade med det som jag skrev om att ingen växer upp i exempelvis en hinduisk familj och av sig själv blir kristen under uppväxten.
Du påstod att det jag skrev inte stämde, men har ännu inte på något som helst sätt visat att det inte skulle stämma.
Kan du inte försvara dina påståenden?

Jag har inget problem med det.
Kan du nu göra som du själv säger och faktiskt komma med något från Bibeln som backar upp det du själv påstod högst upp?

Angående GT
Inget är låst till vare sig Abraham eller hans ättlingar. Står det verkligen så i dina källor?
I min Bibel står det att Abrahams tro på Gud gjorde honom rättfärdig. Och det står ingenstans att det räcker med att vara ättling till Abraham för att nå himlen eller att man måste bo på en speciell plats.
Läs en gång till så kommer du finns personer som inte var hebréer men som ändå trodde på Gud.

Jag försöker hålla mig till vad Bibeln berättar. Och enligt den så är DU utan ursäkt om du ser på skapelsen och väljer att inte tro på skaparens existens.
Du kan inte kritisera Bibeln för att det står så eller hävda att Bibeln inte är sann för att det står så.
Du kan däremot hävda att du ogillar det som står (vilket du antagligen gör) och att du inte vill ha med Bibelns Gud att göra (vilket du sannolikt inte vill).
Citera
2021-12-16, 08:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Angående GT
Inget är låst till vare sig Abraham eller hans ättlingar. Står det verkligen så i dina källor?
I min Bibel står det att Abrahams tro på Gud gjorde honom rättfärdig. Och det står ingenstans att det räcker med att vara ättling till Abraham för att nå himlen eller att man måste bo på en speciell plats.
Läs en gång till så kommer du finns personer som inte var hebréer men som ändå trodde på Gud.

Jag försöker hålla mig till vad Bibeln berättar. Och enligt den så är DU utan ursäkt om du ser på skapelsen och väljer att inte tro på skaparens existens.
Du kan inte kritisera Bibeln för att det står så eller hävda att Bibeln inte är sann för att det står så.
Du kan däremot hävda att du ogillar det som står (vilket du antagligen gör) och att du inte vill ha med Bibelns Gud att göra (vilket du sannolikt inte vill).

Jag skrev bara att Gamla testamentet är strikt bundet till geografisk plats (ett begränsat område i Mellanöstern och Egypten) och etnicitet (Abrahams ättlingar och Israels stammar).

Med det menade jag att GT bara beskriver detta begränsade område och detta begränsade folk. Jag skrev inte vare sig att man måste bo på en viss plats eller att endast detta folk skulle kunna nå himlen eller att medlemskap i de 12 stammarna skulle vara en gratisbiljett till himlen, så jag förstår inte alls varför du hittar på det.

Jag kritiserar heller inte Bibeln bara för att det står så eller ens hävdar att Bibeln inte är sann bara därför att det står så, så jag förstår inte varför du hittar på det heller.

Jag ogillar heller inte det som står där. Varför skulle jag göra det?

Varför kan du inte förhålla dig till vad jag faktiskt skriver hellre än att du fantiserar om vad jag möjligen kan ha tänkt när jag gick ut med hunden.

Och du har fortfarande inte kunnat ge någon faktisk Bibelreferens som stöder vare sig det det du påstod eller emotsäger det jag påstod.

Kan du inte det?

Däremot så har du möjligen rätt i att jag inte vill ha något med Bibelns Gud att göra, lika lite som jag vill ha något med Ganesha eller Brahma att göra. Jag brukar inte fundera på att ha något att göra med fantasifigurer. Jag har vuxit ifrån det stadiet.
(Nu kan du ta det som ursäkt och smita med svansen mellan benen för att slippa visa att du själv inte kan så mycket om Bibeln som du har skrutit om ...)
Senast redigerad av Smeso 2021-12-16 kl. 08:38.
Citera
2021-12-16, 09:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Vilka kriterier menar du och hur är de jämförbara mellan DFS och Bibeln?
En myt existerar, delar av myten är verifierbara (platser, personer) och DFS krafter har en stark förklaringsförmåga när det gäller hur världen blev till och liknande.

Citat:
Utanför en påtvingad tolkning av allt enligt naturalismens tankar finns naturligtvis logisk slutledning rörande det som undersöks jämfört de observationer som görs.

Med andra ord - hur världen ser ut och fungerar idag jämfört de lämningar vi ser i naturen.
Och hur är inte "logisk slutledning rörande det som undersöks jämfört de observationer som görs" eller "hur världen ser ut och fungerar idag jämfört de lämningar vi ser i naturen" del av naturalismen?
Citera
2021-12-16, 09:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag har skrivit om att förutsättningar KAN ha varit annorlunda tidigare. Och att observationer i naturen kan tyda på att Bibelns redogörelser är korrekta.

Att du menar att det inte har varit annorlunda är ju för att alla observationer aktivt TOLKAS som om inget varit drastiskt annorlunda förut mot idag annat än genom gradvisa förändringar över miljontals år.
Det KAN ha varit Megatron som stampade naturen till sin nuvarande form. Vad som KAN ha varit är meningslöst.
Citera
2021-12-16, 09:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, Bibeln beskriver. Men du struntar ju i vad det står.
Ok, Bibeln då. Hur vet du att Biblen beskriver sanningsenligt?
Citera
2021-12-16, 09:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har en förvrängd bild är det jag menar.
Din bild (och många av dina ateistkompisar) är att Gud måste ge sig till känna för alla på hela jorden samtidigt, annars finns han inte.
Det kravet på någon sorts global uppenbarelse har ni hittat på själva och sedan attackerar ni Gud för att han inte uppenbarar sig globalt och övertygar alla samtidigt på en gång. Ni attackerar något som ni redan vet inte är sant.
Sluta bygga halmgubbar. Det är din egen lögn du attackerar.
Jag säger bara att jag inte har någon som helst anledning att tro att några gudar finns och här ifrågasätter jag de som påstår att gudar finns och ber dem presentera sina anledningar att tro att det finns några gudar.

Citat:
Bibeln, däremot, säger att du aktivt måste söka Gud och då kommer du finna och du behöver ta ställning till budskapet i Bibeln.
1. Vi vet inte om Bibeln är sann, se trådämnet.
2. Det finns horder av människor som aktivt sökt Gud men inte funnit trots att de trott. Sedan kommer naturligtvis det vanliga motargumentet att de inte trott hårt nog eller på fel saker där man flyttar bördan till sökaren och påstår att det är fel på dem.
Citat:
Gud finns och är redo att ta emot dig också, men du vill inte ödmjuka dig för du tycker att Gud ska vara på ditt sätt.
Hur ödmjukar du dig för något du absolut inte tror på? Kan du ödmjuka dig inför Megatron, den starkaste Transformern? Nej?
Citera
2021-12-16, 09:55
Medlem
Citat:
ingen växer upp i exempelvis en hinduisk familj och av sig själv blir kristen under uppväxten

Det stämmer, därför säger bibeln att tron kommer från det man hör, och det man hör kommer från Kristi ord. Det var exakt därför Jesus säger att dom kristna skall förkunna evangeliet.
Citera
2021-12-16, 10:14
Medlem
Citat:

Fattas då bara att visa att universum verkligen är skapat och alltså inte alltid har funnits i en form eller annan. Om inte det kan påvisas så finns det ju ingen skapelse som skulle kunna vittna om något alls, eller hur?

Vetenskapen funderar ju på detta. -Är universum skapad eller har det alltid funnits?
Steady state teorin säger det sista,-Big Bang teorin säger att universum på ett vis har skapats.
Var som fanns före Big Bang vet man ju inte, men man har klarat av att skapa materia utav energi i laboratorier så möjligen fanns det energi som så blev materia.
Tyvärr så är inte bibeln en bok som handlar om vetenskap och det försöker den heller inte vara, så om du kräver ett svar på detta utifrån bibeln så blir det ett orimligt krav.
Men vetenskapen med sin Big Bang teori tycks ju att vara närmare ett skapande av universum än något annat.
Bibeln ger inte vetenskapliga svar på frågan och inte heller vetenskapen så då står man där med bara ett verktyg kvar: -Att antingen tro eller inte tro.
Citera
2021-12-16, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tänk vad praktiskt att det står så. Exakt vad är det man ska se i "skapelsen" för att tro på "skaparens" existens?

Visst kan man kritisera Bibeln för att det står så och man kan också ifrågasätta varför man ska ta något som står i Bibeln på allvar.
Citera
2021-12-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns horder av människor som aktivt sökt Gud men inte funnit trots att de trott.
Så du känner varje enkelt människa i dessa horder av människor och deras motiv, och hur definierar du begreppet aktivt sökande?
Det finns några som "söker" Gud med syfte att uppfylla sin egen profetia om att Han inte finns.
Räknar du sådana med i horderna av människor?

I dessa covidtider har d3-vitamin blivit en sak man funderar på. I Brasilien fann dom på att hitta sanningen om D3-vitamin och covid, men dom gjorde alla möjliga fel. Vitaminet gavs för sent i sjukdomsförloppet, det var D2-vitamin dom använde vilket inte funkar alls och dosen var skrattretande låg.
Konklusionen blev att D-vitamin inte hade någon effekt emot covid,-vilket var det man i utgångsläget hade hoppats på.
Samma sak med några utav dom som söker Gud, dom söker med syfte att INTE hitta Honom.

"Only drowning men could see Him".

Det finns bara ett sätt att hitta Gud: -När du söker Honom för att du drunknar, för att du går under om du inte hittar Honom, när du är i djup kris och ingen annan utväg finns.
Senast redigerad av emtor 2021-12-16 kl. 11:34.
Citera
2021-12-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så du känner var enkelt människa i dessa horder av människor och deras motiv, och hur definierar du begreppet aktivt sökande?
Det finns några som "söker" Gud med syfte att uppfylla sin egen profetia om att Han inte finns.
Räknar du sådana med i horderna av människor?

I dessa covidtider har d3-vitamin blivit en sak man funderar på. I Brasilien fann dom på att hitta sanningen om D3-vitamin och covid, men dom gjorde alla möjliga fel. Vitaminet gavs för sent i sjukdomsförloppet, det var D2-vitamin dom använde vilket inte funkar alls och dosen var skrattretande låg.
Konklusionen blev att D-vitamin inte hade någon effekt emot covid,-vilket var det man i utgångsläget hade hoppats på.
Samma sak med några utav dom som söker Gud, dom söker med syfte att INTE hitta Honom.

"Only drowning men could see Him".

Det finns bara ett sätt att hitta Gud: -När du söker Honom för att du drunknar, för att du går under om du inte hittar Honom, när du är i djup kris och ingen annan utväg finns.
Nu gör du precis det som sepiritz förutspådde du bortförklara det genom att säga att de inte sökte efter gud för att hitta henom. Du flyttar över skulden på personen och det blir en "ingen sann skotte" argumentsfel.
Det är ganska arrogant att påstå sig veta folks motivation och än mer att påstå att de som säger sig leta efter gud men inget funnit har ljugit. Det enda en kan göra är att tro på vad folk säger när de berättar om sina känslor eller motivation om det inte finns något som tydligt påvisar motsatsen.

För det enda som krävs egentligen är en enda person som inte finner gud för att påståendet "om en söker efter gud så finner en hen" blir falskt.

Vet inte vad vitamin d och covid har med detta att göra. Att folk tror på falska saker är ju inget nytt och stärker inte din tes alls.
Citera
2021-12-16, 11:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det stämmer, därför säger bibeln att tron kommer från det man hör, och det man hör kommer från Kristi ord. Det var exakt därför Jesus säger att dom kristna skall förkunna evangeliet.
Ja. Ingen blir kristen av sig själv någonstans, någonsin. Evangeliet måste göra det om det alls ska ske.
Smeso är en rättshaverist, vilket gör att han måste bortse från elementära sanningar som denna för att han ska få "rätt" (genomdriva sin syn på saker och ting), vilket är det viktigaste för honom (inte att göra kristendomen rättvisa enligt dess karaktär eller att ö.h. ärligt söka sanningen).
Senast redigerad av Calovius 2021-12-16 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in