2022-01-03, 10:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Observera alltså att gyllene regelns spridande snarare bekräftar Bibelns sanningshalt vad gäller nationernas utspridande från Mesopotamien!
Det vet jag väldigt lite om men kan konstatera att det på intet vis demonsterar att Bibeln skulle vara grunden för gyllene regeln.
Citera
2022-01-03, 10:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du säger ju själv att civilisationen är 10000 år gammal och det finns inte med någon så gammal text i bibeln. Tok. Dessutom har gamla testamentet väldigt få spår av något liknande den gyllene regeln.
8000 år ca, tror man rent vetenskapligt.

Har du bevis för det fetade?

Nej, de äldsta böckerna har gott om "spår" av gyllene regeln. Tex Job är fullsmockad av den regeln.
Citera
2022-01-03, 10:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det vet jag väldigt lite om men kan konstatera att det på intet vis demonsterar att Bibeln skulle vara grunden för gyllene regeln.
Inte i sig, men i kombination med dna-teknik börjar också saken bevisas vetenskapligt (att människor från Mesopotamien spred civilisationen).

Edit;
Jag förtydligar med att det ligger nära tillhands att tro att levnadsregler var en förutsättning för civilisationen. Man brukar hävda att de Tu är beroende av varandra.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-03 kl. 10:45.
Citera
2022-01-03, 10:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bevis för att Bibeln är "kurerad"?
Menar du att ingen tog hand om och översåg samlandet av berättelserna?
Citera
2022-01-03, 10:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Menar du att ingen tog hand om och översåg samlandet av berättelserna?
Nej, jag menar att jag inte har vetenskapliga bevis för det. Har du sådana är jag intresserad.
Citera
2022-01-03, 10:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
8000 år ca, tror man rent vetenskapligt.

Har du bevis för det fetade?

Nej, de äldsta böckerna har gott om "spår" av gyllene regeln. Tex Job är fullsmockad av den regeln.
Jaså tror man 8000 år vetenskapligt. Du själv har sagt 8000 f.Kr. och jag kan upplysa damen om att nu är det år 2022 e.Kr. Det vill alltså säga, om man ska uttrycka sig vetenskapligt, att 8000 plus 2022 blir en summa som kan avrundas till 10 000 år sisådär.

Job har inget att göra med gyllene regeln. Den gyllene regeln innebär att man inte ska behandla andra som man inte själv vill bli behandlad, eller motsvarande. Job handlar mer om principen "gud giver och gud tager".
Citera
2022-01-03, 10:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag menar att jag inte har vetenskapliga bevis för det. Har du sådana är jag intresserad.
När det gäller hela skriften Bibeln så tror jag Eusebius Sophronius Hieronymus har den äran men det är relativt modernt i sammanhanget. Äldre än det så måste man väl gå till judiska källor.
Citera
2022-01-03, 10:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jaså tror man 8000 år vetenskapligt. Du själv har sagt 8000 f.Kr. och jag kan upplysa damen om att nu är det år 2022 e.Kr. Det vill alltså säga, om man ska uttrycka sig vetenskapligt, att 8000 plus 2022 blir en summa som kan avrundas till 10 000 år sisådär.

Job har inget att göra med gyllene regeln. Den gyllene regeln innebär att man inte ska behandla andra som man inte själv vill bli behandlad, eller motsvarande. Job handlar mer om principen "gud giver och gud tager".
Ja förlåt, jag läste slarvigt.

Jobs bok tar ideligen upp gyllene regeln. Det syns tydligt att den var grundlag när boken blev till.
Citera
2022-01-03, 10:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jobs bok tar ideligen upp gyllene regeln. Det syns tydligt att den var grundlag när boken blev till.
Jag skulle verkligen vilja att du nämner en enda rad från Job som tar upp den gyllene regeln.
Citera
2022-01-03, 11:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När det gäller hela skriften Bibeln så tror jag Eusebius Sophronius Hieronymus har den äran men det är relativt modernt i sammanhanget. Äldre än det så måste man väl gå till judiska källor.
Judarna har knappast äldre källor. De har, som också Smesco behjälpligt poängterat, sin Talmud från tiden efter det Juda återvände till Babylon (Juda är inte desamma som judarna, men det är en annan historia).
Vissa intressanta iakttagelser av Edoms släkttavlor finns i Bibeln, och man kan spekulera kring huruvida dessa kom dit pga att Edoms ättlingar fick viss ställning i Israel efter återvändandet.

När Bibeln skrevs ned finner jag inte vara speciellt högintressant för sanningshalten. Personligen är jag sedan länge övertygad, men det är av andra skäl.
Hur som haver, så är det på intet sätt avgörande när Bibeln sammanställdes och att hävda att Genesis kommer ur Babylon 500 BC blir direkt fel (skapelseberättelsen i Babylon vid den tiden skiljer sig på avgörande punkter från Genesis).
Citera
2022-01-03, 11:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag skulle verkligen vilja att du nämner en enda rad från Job som tar upp den gyllene regeln.
Ett av otaliga ställen där medvetenheten om den gyllene regeln syns;

"8As I have observed, those who plow evil

and those who sow trouble reap it.

9At the breath of God they perish;

at the blast of his anger they are no more."

(Job 4)
Citera
2022-01-03, 11:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ett av otaliga ställen där medvetenheten om den gyllene regeln syns;

"8As I have observed, those who plow evil

and those who sow trouble reap it.

9At the breath of God they perish;

at the blast of his anger they are no more."

(Job 4)
Det där är inte gyllene regeln, det står bara att gud straffar onda människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in