2021-12-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Fast man kan hävda med gott samvete att det inte gäller kristendomen, och oavsett så har det ju ingen koppling till Bibelns sanning.
Då kan man ju säga att det du skriver är helt osant eftersom det finns många i andra länder som inte håller med.

Nu är du nog ute och cyklar, det pekar tydligt på att bibeln är påhittad. Kunskap och sanning är samma på hela jorden, därför kan inte religion vara sant.
Citera
2021-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Nu är du nog ute och cyklar, det pekar tydligt på att bibeln är påhittad. Kunskap och sanning är samma på hela jorden, därför kan inte religion vara sant.

Så Bibeln skulle tvunget ha blivit känd över hela världen samtidigt för att kunna vara sann. Menar du så?
Citera
2021-12-13, 20:16
Medlem
Citat:
Så Bibeln skulle tvunget ha blivit känd över hela världen samtidigt för att kunna vara sann. Menar du så?

Nu springer folk runt och tror på diverse olika väsen och sagor. Inte skulle väl en allsmäktig gud hålla på och vilseleda människor som fötts på 'fel plats' och med fel föräldrar på denna fantastiska jord som herren själv skapat?
Citera
2021-12-13, 20:19
Medlem
Citat:
Nu springer folk runt och tror på diverse olika väsen och sagor. Inte skulle väl en allsmäktig gud hålla på och vilseleda människor som fötts på 'fel plats' och med fel föräldrar på denna fantastiska jord som herren själv skapat?

Fast nu vilseleder Gud inte. Det är dina egna ord.
Människor har valt avgudadyrkan redan från begynnelsen enligt Bibeln, men det kan du inte beskylla Gud för. Vänder du dig bort så är det ditt problem.
Citera
2021-12-13, 20:24
Medlem
Citat:
Fast nu vilseleder Gud inte. Det är dina egna ord.
Människor har valt avgudadyrkan redan från begynnelsen enligt Bibeln, men det kan du inte beskylla Gud för. Vänder du dig bort så är det ditt problem.

Det är väl ingen annans fel? Skapade gud människan defekt? Har gud makten och kärleken att vägleda människor?
Du ser! Religion är skitsnack. Dötid och ignorans.
Citera
2021-12-13, 20:29
Medlem
Citat:
Det är väl ingen annans fel? Skapade gud människan defekt? Har gud makten och kärleken att vägleda människor?
Du ser! Religion är skitsnack. Dötid och ignorans.

Du har fått en fri vilja, så var tacksam istället för dryg och otacksam.
Vill du inte ha med Gud att göra så slipper du.
Citera
2021-12-13, 20:31
Medlem
Citat:
Du har fått en fri vilja, så var tacksam istället för dryg och otacksam.
Vill du inte ha med Gud att göra så slipper du.

Vad har du och gud för relation då? Gillar ni samma saker och sånt eller bara chitchattar ni emellanåt?
Senast redigerad av ProPapa 2021-12-13 kl. 20:35.
Citera
2021-12-13, 20:36
Medlem
Citat:
Vad har du och gud för relation då? Gillar ni samma saker och sånt eller bara chittchattar ni emellanåt?

Även den relationen finns tydligt beskriven i Bibeln, på många ställen. Och den gäller trots att du vill förlöjliga den.
Citera
2021-12-13, 20:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men snälla smeso, på vilket sätt falsifierar det Bibeln?

Du ifrågasatte att religiös tillhörighet går att härleda till geografisk plats, vilket i princip bekräftar att tro endast är en kulturell doktrin. Jag förklarade bara det lite tydligare eftersom du ifrågasatte det påståendet.
Om det inte var det du egentligen menade så får du förtydliga vad du egentligen menade.
Citera
2021-12-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du ifrågasatte att religiös tillhörighet går att härleda till geografisk plats, vilket i princip bekräftar att tro endast är en kulturell doktrin. Jag förklarade bara det lite tydligare eftersom du ifrågasatte det påståendet.
Om det inte var det du egentligen menade så får du förtydliga vad du egentligen menade.

Fel
Jag menar att det inte falsifierar Bibeln om det nu skulle vara fallet, vilket det inte ens är.
Citera
2021-12-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Förresten Smeso, innan du kallar min tro för en ”kulturell doktrin” så kanske du skulle ärligt sätta dig in i vad Bibeln säger om det här med att härleda till geografisk plats eller etnicitet.
Har du någon endaste aning om det?
Citera
2021-12-13, 21:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Förresten Smeso, innan du kallar min tro för en ”kulturell doktrin” så kanske du skulle ärligt sätta dig in i vad Bibeln säger om det här med att härleda till geografisk plats eller etnicitet.
Har du någon endaste aning om det?

Du utgår ifrån att jag inte kan något om Bibeln? Det skulle inte alls förvåna mig om jag faktiskt kan mer om Bibeln än du.

Det var heller inte jag som kallade din tro för ”kulturell doktrin”, jag förklarade bara vad som menades.

Jag kan också utförligt förklara vad som menas med treenigheten utan att själv ha den åsikten, så bara för att jag förklarar tanken bakom något så innebär det inte automatiskt att jag håller med om att det faktiskt skulle vara på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in