Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Jo det finns det. Kan citera åklagarens handbok rörande det så kanske det blir lite tydligare för dig. Du kan även titta på TPB-fallet i vilken en liknande problematik diskuterades.
http://www.aklagare.se/PageFiles/3452/2%20kap%20brottsbalken%20-%20svensk%20jurisdiktion%20och%20%C3%A5talstillst% C3%A5nd.pdf
Vidare så går det att döma enligt 2:2 för det fall dubbel straffbarhet föreligger.
Citat:
Ursprungligen postat av
FrasseFloyd
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Det är HMF som gör att vi måste radera inlägg innehållandes hets mot folkgrupp.
Jag är stark motståndare mot lagen, men jag kan konstatera att forumet kan sätta sig i skiten genom att inte följa lagen. Du kan kanske presentera en alternativ handlingsplan för hur Flashback bör agera i samband med att man slopar regel 1.03?
Och ja, det finns definitivt fall där indiska hemsidor skulle falla under svensk lag. Men det är väl inte kärnan i det vi diskuterar nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
Lagutrymmet är
Brottsbalken. I andra kapitlet Om tillämpligheten av svensk lag framgår vem som kan dömas i svensk domstol. Om du driver en indisk hemsida kan du dömas i svensk domstol om du bor i Sverige eller om brottet begåtts i Sverige. Om du bor i Sverige så begår du brottet fysiskt i Sverige när du uppdaterar sidan på den indiska servern du lagt den på. Likaså sitter dina moderatorer förmodligen i Sverige och är då skyldiga att följa svensk lag som
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det hjälper inte rent rättsligt att lägga en hemsida på en server utomlands för att klara sig. Däremot kan det givetvis vara svårare för rättsväsendet att nå den som misstänks för brott.
Så om jag förstår saken rätt då så är lagen om elektronisk anslagstavla något Flashback måste förbinda sig till pga att
"den som tillhandahåller tjänsten" är bosatt i Sverige eller iallafall befinner sig i Sverige för det mesta av sin tid?
Var hemsidan är registrerad och var servrarna är lokaliserade är alltså helt irrelevant, såväl som var personerna som skrev de "olagliga inläggen" befann sig när de skrev inläggen? Det enda som räknas är
"den som tillhandahåller tjänsten" och dennes geografiska position? Om
"den som tillhandahåller tjänsten" förresten ej har sina personuppgifter tillgängliga någonstans kopplade till
"tillhandahållandet av tjänsten", hur kan då Flashback lida av Sveriges lag? Om den person som
"tillhandahåller tjänsten" ej kan finnas, vad finns det som kan hända då som kan behöva tas i beaktning? Kan åtgärder mot hemsidan, som att på något sätt med tvång stänga ned den, genomföras av Sveriges stat?
Edit:
Hur klarar sig Flashback undan denna del av lagen om Flashback går under kategorin "elektronisk anslagstavla"?
"Information till användarna
3 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall lämna information till var och en som ansluter sig till tjänsten om sin identitet och i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM