Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Hahahahahaaaaa
Lägesenergi är "kopplad" till gravitation men det är lagrad lägesenergi som är skapat av nånting okännt absolut inte gravitation som dock är det enda här som skapar lägesenergi eller röelseenergi men enligt dig kan den inte användas till energi hahahahaaa nejfyfan
Du vet inte om gravitationen är en kraft eller energi för låt oss inte glömma hur mystisk gravitationen är enligt mainstream vetenskapen som inte fattar riktigt vad som håller kvar människor på en snurrande planet men energilagarna förklarar väl att människan borde flyga av ganska fort med tanke på rörelseenergierna när planeten flyger runt solen som i sin tur flyger runt galaxen.
anledningen til at jag skriver det sådär är för att skolorna lär ut att solen står still i rymden och Jorden snurrar runt en stillastående sol men i själva verket så åker planeten i samma bana som en DNA spiral dvs solen flyger väldigt fort fram igenom galaxen och Jorden snurrar runt solen medans den flyger så vi åker i en spiralbana genom galaxen, efter solen och sirius solsystemet som våran sol följer.
Vissa menar att det ä för att stanna upp eran DNA och evolution som man säger till barn att solen står still..
Så kanske om jag skriver att solen flyger fram i galaxenså kanske ni börjar evolutioneras igen och förstår vad jag skriver.
Lägesenergin skapas inte av nåt okänt utan är omvandlad från andra energiformer. Om jag tex lyfter upp en spann med vatten 1m och häller den i ett rör med en turbin, då har jag genom mitt kroppsarbete tillfört spannen rörelseenergi nog för att motverka gravitationen och förflytta vattnets massa 1m, när spannen sedan stannar på sin nya höjd så omvandlas rörelseenergin till lägesenergi och sedan tillbaks till rörelseenergi när jag häller det i röret och vattnet rinner ner igen och där kan energin tas upp med generatorn och omvandlas till elektrisk energi och värmeenergi. Energin som jag tillför med mitt kroppsarbete är energi som min kropp utvunnit ur maten jag ätit, och den energin kan du härleda tillbaks till den atomfusion som pågår i våran sol via bla växternas fotosyntes.
Jag vet inte vart du gick i skolan men det kan inte ha varit nån vidare bra skola, och jag har en känsla av att du inte fullgjort en gymnasial utbildning (fundersam om du ens gått klart grundskolan, iaf med godkänt betyg i NO-ämnena).
I dom lägre klasserna så tas solsystemets rörelse på sin plats i ytterkanten av en av vintergatans armar inte upp då det är för avancerade variabler att arbeta med utan att först ha fått lära sig grunderna, på samma sätt som att man lär sig siffrorna och plus/minus i skolan innan man lär sig gånger och delat (och man lär sig dom som plus/minus/gånger/delat med innan man sedan får lära sig att det heter addition/subtraktion/multiplikation och division) utan man fokuserar på planeternas namn, storlek samt placering (och i viss mån rörelser) i vårat solsystem men i dom högre klasserna så får man sen lära sig lite mer om det hela.
Men hur snabbt jorden och vårat solsystem rör sig är helt irrelevant i ditt argument iom att vi rör oss lika snabbt som vår planet gör, det gravitationen gör är att motverka den centrifugalkraft som jordens rotation genererar. Om 2 motsatta krafter agerar på samma kropp så tar dom ut varandra, jordens gravitationskraft är starkare än centrifugalkraften dess rotation genererar, den restrerande gravitationskraften påvekar vår massa och ger oss vår vikt och håller oss och vår atmosfär kvar.
Om vi skulle bege oss till månen så skulle vår vikt minska (men vår massa är densamma) då månen har en lägre massa än jorden så kan den inte generera lika mycket gravitationskraft därför så skulle vi tex kunna hoppa väldigt högt/långt.