2012-08-26, 13:39
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Det här förtjänar ett eget inlägg:

Igen, magneten ÄR en kraft,som drar kulan till sig. (sen det där att den i varje moment kommer komma längre och längre bort....)(äntligen kommer vi någonstans)

ALLTSÅ (och ursäkta [CAPS LOCK] ) DU HAR JU FÖRNEKAT ATT DET UPPSTÅR ETT "MOMENT", DU HAR JU SAGT ATT DEN KOMMER HITTA ETT "LÅST" TILLSTÅND, DÄR DEN FASTNAR, VILKET ÄR DET NU!!!!!??? DET KAN INTE VARA BÅDA!! DEN KAN INTE BÅDE HITTA ETT LÅST/FAST LÄGE, OCH HAMNA LÄNGRE OCH LÄNGRE BORT

Du måste sluta tro på att magneter är några magiska kraftkällor. Det kommer hända precis samma sak som om drar i kulan med ett snöre som med en magnet. Och om du tror det händer något magiskt på grund av att kulan rullar med en magnet kan du ju testa med en jojo.
Citera
2012-08-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Du måste sluta tro på att magneter är några magiska kraftkällor.

Du kan läsa på Wikipedia själv va? (men magiska är dom självklart inte)

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Inom fysiken är magnetism ett fenomen med vilket ett material utövar attraktiva eller repulsiva krafter på andra material.

Citat:
Den tredje ekvationen (Faradays induktionslag) beskriver hur elektriska fält uppstår från variationer i magnetiska fält.

Den fjärde ekvationen (Ampères lag med Maxwells korrektion) beskriver hur magnetiska fält uppstår från variationer i elektriska fält.

Hur menar du att en kompass rör sig? Det är väl rätt "magiskt", eller? Men den gör det helt utan kraft? Med ren viljestyrka?

Citat:
En ferromagnet är uppbyggd av flera domäner med likriktad magnetisering (magnetiska moment), men som är orienterade i olika riktningar.

Citat:
Moment är en storhet som uppstår när en kraft verkar på en viss punkt, eller mer generellt, när en vektor appliceras på en viss punkt.

Man pratar om trådlös elektricitet idag, hur menar ni att den går till om inte kraftöverföring kan ske i luft? Eller, för den delen, vindkraft....

Ni verkar helt oförmögna att förstå att en kraftöverföring kan ske i/mha. luft.

(eftersom vi nu har en film som visar det här i praktiken, jag har gjort 2 "ritningar" där dom påverkande krafterna visas, och till sist Wikipedia som förklarar att magneter absolut för över/påverkar föremål med en kraft så kan vi väl utgå från dessa, så slipper ni komma med samma argument hela tiden, om Wikipedia på flera ställen säger att magneten har/påverkar med en kraft, så kan vi väl hoppa över fortsatta påståenden som säger att magneter inte är en kraftkälla!? Igen, magisk är den inte, och inte oändlig, men likväl en kraftkälla)

Jag förväntar mig en utbetalning från bjornebarn eftersom det utlovades.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-26 kl. 14:11.
Citera
2012-08-26, 14:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Var är din film på en fungerande apparat byggd av dig?
Citera
2012-08-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var är din film på en fungerande apparat byggd av dig?

Det var INTE den överenskommelsen jag och bjornebarn hade.

(på dom ritningar jag har gjort så är ju lätt att följa vad som händer med kulan, krafterna är tydligt utritade, och det var ju lite roligt för användare [wessla] gick från att säga att den skulle fastna, till att den skulle komma längre och längre bort. Det finns helt enkelt ingenting annat för kulan att göra, så länge kraften från magneten finns kvar)
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-26 kl. 14:57.
Citera
2012-08-26, 15:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Nej det var inte det jag sa. Jag sa att i det här exemplet, där det ökade avståndet också innebär större exponering från kraftfältet, så ökar kraften magneten påverkar kulan med.

(om du tittar på min adderade ritning så förstår du)

http://minfil.se/e6LbX7a8b5

(alla exempel som görs med snören är så jävla korkade, igen, det är omöjligt att med 3 magnetfält låsa en kula i en position, vilket det ju inte är med 3 snören. Detta helt enkelt eftersom magnetfälten i sig inte är statiska)

På vilket sätt innebär ett ökat avstånd att kulan exponeras större av kraftfältet?

Det ställe där magneten drar som starkast i kulan är när en jämvikt uppstår mellan att vara nära magneten (vilket den, pga hjulets form blir något ovanför magnetens mitt) och att så stor del av kulan utsättes för ett så starkt magnetfält som möjligt, vilket sker vid magnetens mitt, alltså resulterar detta i att kulan åker upp en bit ovanför magnetens mitt.

Till sist har vi gravitationen som drar ned kulan lite och beroende på styrkeförhållandet magnetkraft - gravitationskraft kan kulan hamna antingen lite under, lite ovanför eller precis mitt på mittlinjen för magneten.

Eftersom magnetfältet från en permanentmagnet är statiskt, gravitationsfältet statiskt ned till en försumbar nivå och hjulets form är statisk, kommer alla dessa krafter att ta ut varandra i en punkt. Du menar att magnetfältet från en permanentmagnet inte är statiskt, men det får du först bevisa i så fall, för mina permanentmagneter hemma beter sig åtminstone magnetostatiskt...

Citat:
Det var INTE den överenskommelsen jag och bjornebarn hade.

Vår överenskommelse var att du skulle komma med en hållbar förklaring. Än har du inte gjort det, men jag väntar på ditt svar!
Citera
2012-08-26, 15:13
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Vår överenskommelse var att du skulle komma med en hållbar förklaring. Än har du inte gjort det, men jag väntar på ditt svar!

Och min förklaring duger inte alls då?

Att magneten skapar konstant obalans i vikt på grund av att den konstant drar kulan upp på hjulets insida samtidigt som gravitationen försöker skapa balans i hjulet genom att snurra hjulet med kulan i?
Citera
2012-08-26, 15:20
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Du kan läsa på Wikipedia själv va? (men magiska är dom självklart inte)

Jo jag är läskunnig och läser ofta på wikipedia. Bra att vi är överens om den magiska biten.

Hur menar du att en kompass rör sig? Det är väl rätt "magiskt", eller? Men den gör det helt utan kraft? Med ren viljestyrka?

Kompassen försöker hitta ett så lågt energitillstånd som möjligt och ställer därför in sig i en nordlig riktning. Men med dina argument skulle ju kompassnålen snurra runt i all oändlighet.

Man pratar om trådlös elektricitet idag, hur menar ni att den går till om inte kraftöverföring kan ske i luft? Eller, för den delen, vindkraft....

Givetvis kan kraften från en magnet överföras via luften precis som gravitationen. Jag har aldrig påstått något annat däremot är det precis samma kraft som ett snöre som drar i en jojo och då blir det lättare att se varför det inte fungerar.

Ni verkar helt oförmögna att förstå att en kraftöverföring kan ske i/mha. luft.

(eftersom vi nu har en film som visar det här i praktiken, jag har gjort 2 "ritningar" där dom påverkande krafterna visas, och till sist Wikipedia som förklarar att magneter absolut för över/påverkar föremål med en kraft så kan vi väl utgå från dessa, så slipper ni komma med samma argument hela tiden, om Wikipedia på flera ställen säger att magneten har/påverkar med en kraft, så kan vi väl hoppa över fortsatta påståenden som säger att magneter inte är en kraftkälla!? Igen, magisk är den inte, och inte oändlig, men likväl en kraftkälla)

Har svarat inne i quoten.
Citera
2012-08-26, 15:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Och min förklaring duger inte alls då?

Att magneten skapar konstant obalans i vikt på grund av att den konstant drar kulan upp på hjulets insida samtidigt som gravitationen försöker skapa balans i hjulet genom att snurra hjulet med kulan i?

Din förklaring fungerar inte, för nettokraften är pekad rakt ut från hjulets centrum, varpå det inte kommer att börja snurra. Jag väntar på gummiankafb, för det är medh onom jag har en överenskommelse och han verkar ha koll på det här!
Citera
2012-08-26, 15:38
Medlem
Citat:
På vilket sätt innebär ett ökat avstånd att kulan exponeras större av kraftfältet?

Eftersom kulans riktning är snett nedåt, så ökar också kulans exponering mot det kraftfält som magneten påverkar kulan med (på min ritning ses det med orangea pilar, ju längre ner kulan kommer, desto större blir dom sammanlagda krafterna den påverkas med)

Citat:
Det ställe där magneten drar som starkast i kulan är när en jämvikt uppstår mellan att vara nära magneten (vilket den, pga hjulets form blir något ovanför magnetens mitt) och att så stor del av kulan utsättes för ett så starkt magnetfält som möjligt, vilket sker vid magnetens mitt, alltså resulterar detta i att kulan åker upp en bit ovanför magnetens mitt.

Precis, och då minskar magnetens påverkan igen, och kulans tyngd drar den nedåt igen, och så ökar magnetens påverkan, och skickar den uppåt...osv...

Citat:
Till sist har vi gravitationen som drar ned kulan lite och beroende på styrkeförhållandet magnetkraft - gravitationskraft kan kulan hamna antingen lite under, lite ovanför eller precis mitt på mittlinjen för magneten.

Det måste vara ett av dom. Säg precis vart kulan fastnar.

Eftersom kulan är rund, om magneten då drar i kulan i "ytterkant", så rullar den ju mot sin fallriktning.

Citat:
Du menar att magnetfältet från en permanentmagnet inte är statiskt, men det får du först bevisa i så fall.

Citat:
Magnetism is a force of attraction or replusion that acts at a distance. It is due to a magnetic field, which is caused by moving electrically charged particles or is inherent in magnetic objects such as a magnet.

http://www.school-for-champions.com/science/magnetism.htm

Citat:
För mina permanentmagneter hemma beter sig åtminstone magnetstatiskt...

Magneterna är självklart statiska (for all intents and purposes...) men magnetfälten är det INTE. Det är en fysisk omöjlighet. Magnetfält är partiklar i rörelse.

Men jag förväntade mig kanske inte någon ärlighet från flashback, jag får helt enkelt sätta upp dig på min "att skjuta lista..."....va, sa jag "att skjuta..." jag menade "att göra..."
Citera
2012-08-26, 15:48
Medlem
Citat:
Kompassen försöker hitta ett så lågt energitillstånd som möjligt och ställer därför in sig i en nordlig riktning.

Va? Hur hittar den det menar du? Varför skulle det vara just åt norr?

Citat:
Men med dina argument skulle ju kompassnålen snurra runt i all oändlighet.

Nej det skulle den inte. Kompassen fungerar bara när du håller den horisontalt, du har alltså bara en kraft som påverkar den.

Citat:
Givetvis kan kraften från en magnet överföras via luften precis som gravitationen. Jag har aldrig påstått något annat däremot är det precis samma kraft som ett snöre som drar i en jojo och då blir det lättare att se varför det inte fungerar.

Fast den där snörjämförelsen är fortfarande fel. Om du då har dragit upp en kula på 10 kilo i ett snöre, kan du då hålla den där, utan att förbruka ytterligare energi?

Men ett magnetfält är ingenting som ett snöre. Det finns inga likheter.

Eftersom du inte kan det, du förbrukar energi för att hålla den i det tillståndet, så är det den energin som man här tillgodogör sig.
Citera
2012-08-26, 15:53
Medlem
Jo fast när du pratar om "statiska magnetfält" så blir det ju oseriöst, det finns inga statiska magnetfält, det är en fysisk omöjlighet. Den ritning jag har gjort förklarar utan tvekan varför det fungerar, den ytan som kulan exponerar mot magneten ökar när den faller, i det läge som man skulle kunna tänka sig att den "fastnar", så är magnetens påverkan på den yttre delen av kulan som högst, varför den "snurrar tillbaka".

Dom små fluktuationerna som finns i magnetfältet, alla magnetfält, innebär att man har skapat en omvänd elmotor, det uppstår alltså inget läge där den fastnar.

Varför fastnar inte en elmotor?
Citera
2012-08-26, 16:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Magneterna är självklart statiska (for all intents and purposes...) men magnetfälten är det INTE. Det är en fysisk omöjlighet. Magnetfält är partiklar i rörelse.

Men jag förväntade mig kanske inte någon ärlighet från flashback, jag får helt enkelt sätta upp dig på min "att skjuta lista..."....va, sa jag "att skjuta..." jag menade "att göra..."

Citat:
Jo fast när du pratar om "statiska magnetfält" så blir det ju oseriöst, det finns inga statiska magnetfält, det är en fysisk omöjlighet. Den ritning jag har gjort förklarar utan tvekan varför det fungerar, den ytan som kulan exponerar mot magneten ökar när den faller, i det läge som man skulle kunna tänka sig att den "fastnar", så är magnetens påverkan på den yttre delen av kulan som högst, varför den "snurrar tillbaka".

Dom små fluktuationerna som finns i magnetfältet, alla magnetfält, innebär att man har skapat en omvänd elmotor, det uppstår alltså inget läge där den fastnar.

Varför fastnar inte en elmotor?

Du verkar inte förstå vad ordet "statisk" innebär. Elektriskt laddade partiklar i rörelse är det som skapar magnetfält, ja, men själva fältet är statiskt (= konstant fältstyrka överallt) eftersom partiklarna rör sig på samma sätt om och om igen.

Läs lite här tex: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetostatics

Men ja, det förekommer fluktuationer på en oerhört liten nivå vilket gör att magnetfältet inte blir helt homogent eller statiskt, men dessa fluktuationer är så små att de troligen är på gränsen till att över huvud taget kunna mätas. Fluktuationerna kommer heller inte att samverka, för det enda troliga är att de över tid (i storleksordningen bråkdelar av sekund) tar ut varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in