Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
På vilket sätt innebär ett ökat avstånd att kulan exponeras större av kraftfältet?
Eftersom kulans riktning är snett nedåt, så ökar också kulans exponering mot det kraftfält som magneten påverkar kulan med (på min ritning ses det med orangea pilar, ju längre ner kulan kommer, desto större blir dom sammanlagda krafterna den påverkas med)
Citat:
Det ställe där magneten drar som starkast i kulan är när en jämvikt uppstår mellan att vara nära magneten (vilket den, pga hjulets form blir något ovanför magnetens mitt) och att så stor del av kulan utsättes för ett så starkt magnetfält som möjligt, vilket sker vid magnetens mitt, alltså resulterar detta i att kulan åker upp en bit ovanför magnetens mitt.
Precis, och då minskar magnetens påverkan igen, och kulans tyngd drar den nedåt igen, och så ökar magnetens påverkan, och skickar den uppåt...osv...
Citat:
Till sist har vi gravitationen som drar ned kulan lite och beroende på styrkeförhållandet magnetkraft - gravitationskraft kan kulan hamna antingen lite under, lite ovanför eller precis mitt på mittlinjen för magneten.
Det måste vara ett av dom. Säg precis vart kulan fastnar.
Eftersom kulan är rund, om magneten då drar i kulan i "ytterkant", så rullar den ju mot sin fallriktning.
Citat:
Du menar att magnetfältet från en permanentmagnet inte är statiskt, men det får du först bevisa i så fall.
Citat:
Magnetism is a force of attraction or replusion that acts at a distance. It is due to a magnetic field, which is caused by moving electrically charged particles or is inherent in magnetic objects such as a magnet.
http://www.school-for-champions.com/science/magnetism.htm
Citat:
För mina permanentmagneter hemma beter sig åtminstone magnetstatiskt...
Magneterna är självklart statiska (for all intents and purposes...) men magnetfälten är det INTE.
Det är en fysisk omöjlighet. Magnetfält
är partiklar i rörelse.
Men jag förväntade mig kanske inte någon ärlighet från flashback, jag får helt enkelt sätta upp dig på min "att skjuta lista..."....va, sa jag "att skjuta..." jag menade "att göra..."