Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Okej vi säger att centrum inte är magnetisk. Det gör ingen skillnad den kommer då dra i halva magneten eller hela magneten ändå. Vad är det du inte förstår. Om du då istället börjar fördela upp kulan med magnetiska zoner så kommer den bara fastna på den tätaste. det är OMÖJLIGT, förstå

Nej den kommer inte haka fast i yttre kanten, så tänkte jag med först. Är magnetismen exakt rätt så kommer gravitationen dra kulan neråt samtidigt som magnetismen då kan hjälpa till att fästa i dessa nya "zoner" hela tiden.
Du hade haft rätt om vi skulle få kulan att rotera självmant på detta viset. Men eftersom den är "upphäng i luften" så hjälper den till att skapa denna rotationseffekt.
Är däremot magneten alldeles för stark, så kommer detta uppstå precis som du säger.
Med rätt kraft så fungerar det dock. Testa så får du se.
Det kanske t.o.m skulle gå att skapa maskinen med en kula som hade olika fält, ifrån 1-10 i styrka.
På så sätt hjälper magnetismen kulan att rotera ett varv och den kraft som skapats redan gör att den klarar gå ifrån 10 - 1 och börja om. Så fortsätter den i all oändlighet.
Finlir för att skapa detta dock. Inget jag tänker mig sitta och pilla med. Du kanske har lust.