2012-08-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Och hur skapar man den förändringen?

Vadå förändras ingenting? Du har ju en konstant rotation på hjulet!

Är hjulet magnetiskt? Nej. Om det var magnetiskt hade det stannat direkt.
Citera
2012-08-24, 18:28
Medlem
KungPungPats avatar
hur kul skulle den här helgen kunna bli om nån kunde fixa fram en cylinder av aluminium eller hjul, jag väntar på att nån ska svara på mina sms men det är inte lätt när folk i matrix inte vill se matrix, då tror dom helldre att jag är en bluff för det blir enklare så..

Men om nån av er har en aluminiumcylinder eller rör så skulle ni väl kunna testa ganska enkelt och bara se kraften och dela med er av videoklippet?

Kram på er alla
Citera
2012-08-24, 18:45
Medlem
Citat:

Men jag förstår inte hur du menar. Menar du att vattenkraft t.ex. inte fungerar för att...vi utnyttjar gravitationskraften?

Nej det menar jag inte. Vattenkraft funkar pga solen. Energin från solen värmer vattnet som avdunstar och får lägesenergi. När vattnet kyls på högre höjd (ett berg t.ex) kondenserar vattnet och regnar ner med hjälp av gravitationen. Det rinner sedan nedför berget och vattnets rörelseenergi kan användas till vattenkraft. Det är alltså SOLENERGI som utför själva arbetet och höjer vattnets potentiella energi och inte gravitationen. Gravitationen gör det bara möjligt för vattnet att frigöra sin potentiella energi och omsätta den till rörelseenergi. Kunde vi "omvandla" gravitation så skulle vi ju förlora gravitation och hur skulle det se ut
Citera
2012-08-24, 18:57
Medlem
KungPungPats avatar
Om allting den här världen besttår av olika former av magnetism och olika former av vågor..

Då är det ganska logiskt att gravitation är en form av magnetism eftersom det är inte en våg av nått slag..

Vad förvinner från magneten när den drar till sig metall?
Den måste väl förbränna eller omvandla nånting för att kunna dra till sig metallen?
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-24 kl. 19:03.
Citera
2012-08-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Detta sker ingenstans i klippet. Ingen energi tillförs eller omvandlas. Gravitationen fortsätter vara densamma, magnetismen fortsätter vara densamma. Det enda som till synes sker är att hjulet roterar och ger potential till strömgenerering, utan att man på något sätt förbrukar något. Energin skapas ur ingenting, helt enkelt. Och det är här termodynamikens första huvudsats kommer in och säger nej.

Det är ju precis så kärnkraft ser ut. Du skapar energin ur "ingenting". Det som sker i realiteten är du vattnet värms upp, det i sin tur är ju helt enkelt att rörelsen i dom molekylerna ökar.

Det vi ser här kan sägas vara "1 molekyl".

Citat:
Utan att man på något sätt förbrukar något.

Du förbrukar ju inte något vid kärnkraft heller. Du förbrukar aldrig något. Självklart kommer både kula och hjul att slitas ut, och magneten håller som sagt inte för alltid. Men dom "förbrukas" inte, dom slits och/eller byter form. Kärnkraft förångar vattnet, men det förbrukar det inte.

Citat:
Om du vill motbevisa den, så visst, give it a shot. Men gör det då seriöst istället för att kalla folk för dumma och ovilliga att förstå.

Det är fortfarande ni som kallar människor för dumma. Jag har sträckt mig så långt som att säga att en sak någon av er sa var trams, det är något helt annat.

Sen har jag ju bevisat att ni har fel.

Citat:
Einstein omvälvde synen på fysiken, men det gjorde han inte genom att säga "E = mc^2, det är uppenbart, men ni vill inte förstå, ni är sorgliga". Han ansträngde sig liiite mer än så.

Vi har nu 13 sidor i den här tråden, varav jag står för iaf 3-4, så jag tycker jag anstränger mig rätt bra.
Citera
2012-08-24, 19:11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Det blir inte mer verkligt än så, jag har till och med blivit "anklagad" 2 gånger nu för att använda ett "rudimentärt" språk.

Kan du inte bara erkänna att du inte har 15.000kr och att det inte var ett seriöst erbjudande?

Du vet hur induktiv laddning fungerar? Det fungerar ju precis såhär.

Du har fortfarande inte skrivit någon förklaring till mig. Jag har bett dig flera gånger nu, men du har inte svarat (jag orkar inte gå igenom en tråd på 14 sidor för att hitta ett eventuellt svar på den frågan, utan lite får du anstränga dig om du vill ha mina 15000 kronor).

Jag står för övrigt för vad jag säger, så ja, jag kommer att ge dig 15000 kronor om du kan bevisa för mig att det här inte är fejk.

Jag trodde att jag visste hur "induktiv laddning" fungerar (fick trots allt en femma i elmag:en), men det verkar inte riktigt som att jag förstod fullt ut ändå. På vilket sätt kommer induktion in i det hela?
Citera
2012-08-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Om allting den här världen besttår av olika former av magnetism och olika former av vågor..

Allt består ju av materia, massa, och massa är energi.

Citat:
Då är det ganska logiskt att gravitation är en form av magnetism eftersom det är inte en våg av nått slag..

Hm...nu vet jag inte om jag håller med dig..men...

Citat:
Vad försvinner från magneten när den drar till sig metall?
Den måste väl förbränna eller omvandla nånting för att kunna dra till sig metallen?

Det som försvinner är väl "laddningen", magnetismen är ju laddningar i rörelse, och igen, precis som med halveringstid i kärnavfall, så måste magneter ha en halveringstid (naturen eftersträvar jämvikt) och gissningsvis så snabbas den halveringstiden upp om man använder magneten (metallen drar ju till sig magneten också kan man säga, så du skapar ju ett energifält som "drar" i laddningarna, vilket såklart påverkar och ändrar deras struktur)
Citera
2012-08-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag trodde att jag visste hur "induktiv laddning" fungerar (fick trots allt en femma i elmag:en), men det verkar inte riktigt som att jag förstod fullt ut ändå. På vilket sätt kommer induktion in i det hela?

Jag ska skriva ihop en bra förklaring, men jag gör det tills imorgon, men jag PM´ar dig med, jag har faktiskt en förklaring som ingen kan ifrågasätta.
Citera
2012-08-24, 19:22
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jag ska skriva ihop en bra förklaring, men jag gör det tills imorgon, men jag PM´ar dig med, jag har faktiskt en förklaring som ingen kan ifrågasätta.

Ok, bra. Jag ser fram emot din förklaring.
Citera
2012-08-24, 19:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Du förbrukar ju inte något vid kärnkraft heller. Du förbrukar aldrig något. Självklart kommer både kula och hjul att slitas ut, och magneten håller som sagt inte för alltid. Men dom "förbrukas" inte, dom slits och/eller byter form. Kärnkraft förångar vattnet, men det förbrukar det inte.

Man omvandlar massa till energi i ett kärnkraftverk. Det är således en ändlig energikälla.

Menar du altså att en permanentmagnet kan omvandla "magnetkraft" till rörelseenergi? En permanentmagnet är just precis vad namnet föreslår, permanent (bortsett från om man hettar upp den eller dylikt). Fältstyrkan är konstant. Gravitationen är också den konstant.

Ingenting omvandlas och således kan inget arbete bli uträttat. Om "magnetkraften" skulle "omvandlas" kontinuerligt till rörelseenergi (det du föreslåt) skulle fältstyrkan på magneten minska, och det vore en upptäkt värd uppmärksamhet. Och då ska vi inte prata om hur det skulle vara om gravitationen förbrukades...

Citat:
Ursprungligen postat av gummiankanfb
När kulan träffar hjulet så hjälper hjulet till att lyfta upp kulan in i magnetfältet igen, och så faller den tack vare gravitationskraften, och träffar hjulet, som lyfter upp den...osv...
Hur kan hjulet hjälpa kulan uppåt? Det snurrar helt klart enligt videon åt andra hållet.
Senast redigerad av negerbarn 2012-08-24 kl. 19:34.
Citera
2012-08-24, 19:36
Medlem
KungPungPats avatar
Underbart arbete gummiankan, jag hade inte klarat av att förklara för alla.. Respekt.

Materia är dock vågor om du kollar nere på dom minsta nivåerna, nanonivån eller vad man ska kalla det.

Jag letar vidare efter cylinder eller hjul, jag är fortfarande ganska sugen på att testa hur mycket kraft det kan skapas med 2 cylindrar och 1 magnet..

MVH
Citera
2012-08-24, 19:44
Medlem
chibarikus avatar
Citat:

Du förbrukar ju inte något vid kärnkraft heller. Du förbrukar aldrig något.

Varför har man då problem vart man ska göra av uttjänt kärnbränsle?
Senast redigerad av chibariku 2012-08-24 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in