Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Att använda gratis kanske är lite förvirrande, låt mig byta det till fri istället. Det finns inget sätt att få ut en fri, evig energikälla.
Jag förstod vad du menade.
Citat:
Vårat samhälle drivs av framförallt kol, vind, vatten och kärnkraft - Inget av dessa är gratis.
Jo det är det, det innebär inte att vi kan använda hur mycket som helst, men så länge vi håller oss på en nivå där jorden kan "återskapa" dessa resurser i samma takt som vi använder dom så är dom gratis (iaf. vind, vatten och kol)
Citat:
Vi förbrukar kolet genom att utnyttja dess kemiska energi.
Visst, och jorden återskapar sedan detta.
Citat:
Vi låter vindar, som skapas av solens uppvärmning, sätta fart på de kraftverk vi byggt.
Visst, och samma sak här, gör vi det kontrollerat så är det en evig källa (däremot kan vi självklart inte bygga hur mycket vindkraft som helst)
Citat:
Vi låter solen förånga vatten som sedan utnyttjas i turbiner då det faller naturligt på högre höjder.
Precis.
Citat:
Inget av detta är gratis.
Nähä? Vad är priset för det då?
Citat:
Skillnaden mellan ett kärnkraftverk och hjulet är att uranium släpper lös otroliga mängder energi, det gör inte magneten, den har ett magnetfält.
Men uranium släpper inte lös otroliga mängder energi, den värmer upp vatten genom att sätta det i "svängning".
Citat:
"Så självklart fungerar det här, igen, det är "kärnkraft" i rudimentär version, eller i mekanisk version om man så vill" - Fundera över vad du skrev här, jag tänker inte besvara detta.
Eller hur...det är så korkat att man inte ens behöver bemöta det?? Så säger min 5åring också innan hon smäller igen dörren till sitt rum och surar.
Citat:
Om du har supraledare, ett perfekt sfäriskt hjul, en perfekt cirkel och ett perfekt vakuum ja, detta är inte bara befängt utan även omöjligt.
Nej. Du har fel, det behövs inte dom perfekta förhållandena. Säg att du har en magnet som kan lyfta 1 kilo från 10 cm höjd, så kan du såklart skapa arbete/energi genom att slå på/stänga av den kraften.
Vi behöver inte komplicera det mer än så.