2012-08-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Vad skulle då energin komma ifrån? stenen eller kraften vi använder för att lägga stenen i maskinen så den kan sjunka?
Eller är det gravitationskraft och djupet på vattnet som skapar energin?

Energin kommer från det faktum att stenen har förflyttats i tyngdkraftsfältet, inte från tyngdkraften i sig. Om din maskin kunde flyta upp igen, med stenen i, så hade du haft rätt. Tror du att den kan det?

Citat:
vad säger energilagarna om en sån här uppfinning som jag beskrivit?

MVH

Att stenen kommer ligga kvar på botten. Rent matematiskt, antag läge I maskinen flyter, läge II stenen släpps ut, läge III maskinen är vid ytan igen. Antag vidare att havet är y meter djupt, stenen väger m, maskinen väger M. Då gäller:

I) Ep = (M+m)*g*y; Ek = 0

II) Ep = (M+m)*g*0; Ek = (M+m)*g*y - förluster

III) Ep = M*g*y

Tar vi differensen mellan I och III så får vi:

I-III = mgy, dvs. den energi du fått ut av din "fantastiska" apparat är precis mgy - förluster.
Citera
2012-08-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Att använda gratis kanske är lite förvirrande, låt mig byta det till fri istället. Det finns inget sätt att få ut en fri, evig energikälla.

Jag förstod vad du menade.

Citat:
Vårat samhälle drivs av framförallt kol, vind, vatten och kärnkraft - Inget av dessa är gratis.

Jo det är det, det innebär inte att vi kan använda hur mycket som helst, men så länge vi håller oss på en nivå där jorden kan "återskapa" dessa resurser i samma takt som vi använder dom så är dom gratis (iaf. vind, vatten och kol)

Citat:
Vi förbrukar kolet genom att utnyttja dess kemiska energi.

Visst, och jorden återskapar sedan detta.

Citat:
Vi låter vindar, som skapas av solens uppvärmning, sätta fart på de kraftverk vi byggt.

Visst, och samma sak här, gör vi det kontrollerat så är det en evig källa (däremot kan vi självklart inte bygga hur mycket vindkraft som helst)

Citat:
Vi låter solen förånga vatten som sedan utnyttjas i turbiner då det faller naturligt på högre höjder.

Precis.

Citat:
Inget av detta är gratis.

Nähä? Vad är priset för det då?

Citat:
Skillnaden mellan ett kärnkraftverk och hjulet är att uranium släpper lös otroliga mängder energi, det gör inte magneten, den har ett magnetfält.

Men uranium släpper inte lös otroliga mängder energi, den värmer upp vatten genom att sätta det i "svängning".

Citat:
"Så självklart fungerar det här, igen, det är "kärnkraft" i rudimentär version, eller i mekanisk version om man så vill" - Fundera över vad du skrev här, jag tänker inte besvara detta.

Eller hur...det är så korkat att man inte ens behöver bemöta det?? Så säger min 5åring också innan hon smäller igen dörren till sitt rum och surar.

Citat:
Om du har supraledare, ett perfekt sfäriskt hjul, en perfekt cirkel och ett perfekt vakuum ja, detta är inte bara befängt utan även omöjligt.

Nej. Du har fel, det behövs inte dom perfekta förhållandena. Säg att du har en magnet som kan lyfta 1 kilo från 10 cm höjd, så kan du såklart skapa arbete/energi genom att slå på/stänga av den kraften.

Vi behöver inte komplicera det mer än så.
Citera
2012-08-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Hur kommer det sig att en permanentmagnet som nyss dragit åt sig ett föremål mot gravitationen börjar släppa efter och låta gravitationen ta över så att objektet faller ner igen?

För att den kraften är starkare såklart.
Citera
2012-08-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Men uranium släpper inte lös otroliga mängder energi, den värmer upp vatten genom att sätta det i "svängning".

Du verkar inte veta hur ett kärnkraftverk fungerar. Reaktorn värmer upp vatten som förångas och därmed bildar ett tryck. Trycker medför att ångan för en hastighet från övertryck till undertryck, mellan dessa olika tryck sitter en turbin som roterar av den hastigt flödande ångan.

Citat:
Nej. Du har fel, det behövs inte dom perfekta förhållandena. Säg att du har en magnet som kan lyfta 1 kilo från 10 cm höjd, så kan du såklart skapa arbete/energi genom att slå på/stänga av den kraften.

Vi behöver inte komplicera det mer än så.

Om vi skulle konstruera detta med en elektromagnet så skulle energin som krävs för att magnetisera magneten vara större än den energi som lagras som potentiell energi i vikten. Men visst, arbete hade vi skapat, på ett mycket ineffektivt sätt (ta ström och skapa arbete för att generera ström är bland det dummaste man kan göra)
Citera
2012-08-24, 17:03
Medlem
Citat:

Om så är fallet så fastnar objektet i magneten (borde inte vara någon aha upplevelse)
Citera
2012-08-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Ditt första uttalande är en grov generalisering. TIll och med grövre än min när jag hävdade att 99% fattar det här - det är förmodligen färre än så, eftersom folk i allmänhet inte har någon högre utbildning.

"Högre utbildning" är ju ingen garanti för intelligens. Snarare tvärtom.

Citat:
Min poäng var att när det nu är så enkelt att eliminera fusk (glasbord, och hjul av plexiglas t ex) så finns det förmodligen en anledning till att han valt att inte göra det.

Jag är iofs skeptiker av stora mått, men det hade såklart inte hjälpt det heller, då hade du sagt "speglar", och jag hade kunnat rendera ut en evighetsmaskin i 3DS Max där du inte hade sett att det var fejk..

Självklart fungerar det.

Citat:
Sedan vete fan vad din tandborste har med saken att göra, ingenting gissar jag?

För att det fungerar enligt precis den här principen
Citera
2012-08-24, 17:10
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Jag förstod vad du menade.

Jo det är det, det innebär inte att vi kan använda hur mycket som helst, men så länge vi håller oss på en nivå där jorden kan "återskapa" dessa resurser i samma takt som vi använder dom så är dom gratis (iaf. vind, vatten och kol)

Visst, och jorden återskapar sedan detta.

Visst, och samma sak här, gör vi det kontrollerat så är det en evig källa (däremot kan vi självklart inte bygga hur mycket vindkraft som helst)

Precis.

Nähä? Vad är priset för det då?

Du har nog missat vad som avses med fri/gratis energi. Det är inte en monetär kostnad som avses, utan en energikostnad. Får du ut mer energi ur en process än vad processen förbrukar så får man så kallad "fri energi". Och nej, att en energikälla är förnybar är inte samma sak. Där spelar solen in en roll, som hjälper växter att omvandla CO2 till cellulosa och sockerarter, som kan användas som bränsle.
Citat:

Absolut, men det kostar i optimala fall lika mycket energi/arbete att driva elektromagneten som du kan få ut i potentiell energi från den lyfta vikten. I TS fall vill man försöka påvisa att man har en energiuotput utan att någon energi förbrukas alls, men att man ändå kan få ut arbete. Hur fan går det till?
Citera
2012-08-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
I-III = mgy, dvs. den energi du fått ut av din "fantastiska" apparat är precis mgy - förluster.

Jo fast energi ÄR ju förluster.

Ett vindkraftverk skapar ju ett motstånd, förluster, skulle du inte ha några förluster, så skulle du inte kunna tillgodogöra dig energin. Det är dom "förlusterna" vi använder.

Energin är ju differensen. Har du en kraft på 1kilo i en riktning, och 1 kilo i motsatt riktning, så händer såklart ingenting. Om du har en kraft på 1 kilo i en riktning och en på 0.9 i motsatt riktning så får du ut arbete ur det.
Citera
2012-08-24, 17:15
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Så om vi har två konstanta krafter, (oavsett om de är lika stora eller inte) så kan dessa låta ett objekt svänga fram och tillbaka mellan dem?
Citera
2012-08-24, 17:20
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Jo fast energi ÄR ju förluster.

Ja, även om din terminologi är lite knackig och du inte har helt rätt så förstår jag nog vad du menar. Låt 1 ton vatten falla 10 meter = "förlust" av lägesenergi, som istället omvandlas till ström. Men....

Var sker förlusterna hos maskinen från trådstarten? De två krafter som finns att välja på är gravitation och magnetism. Eftersom dessa båda är konstanta så kan ingen "förlust" och därmed ingen energiutvinning ske.
Senast redigerad av negerbarn 2012-08-24 kl. 17:34.
Citera
2012-08-24, 17:20
Medlem
Citat:
Du verkar inte veta hur ett kärnkraftverk fungerar. Reaktorn värmer upp vatten som förångas och därmed bildar ett tryck. Trycker medför att ångan för en hastighet från övertryck till undertryck, mellan dessa olika tryck sitter en turbin som roterar av den hastigt flödande ångan.

Nej du är såklart mycket bättre än jag, annars var det ju precis det där jag också skrev, men jag kände inte samma behov som du av bekräftelse.

Citat:
Om vi skulle konstruera detta med en elektromagnet så skulle energin som krävs för att magnetisera magneten vara större än den energi som lagras som potentiell energi i vikten. Men visst, arbete hade vi skapat, på ett mycket ineffektivt sätt (ta ström och skapa arbete för att generera ström är bland det dummaste man kan göra)

Men bra, vi kommer någonstans.

Om vi då har en "naturlig magnet", så är vi överens om att vi kan göra samma sak så länge magneten fungerar!?

Eftersom magneten inte är "statisk" (därför är jämförelsen med ett snöre idiotisk) så skapar du ju ett fält där samman/motverkande krafter skapar ett fält som kan sägas fungera som en av/på-knapp.

Precis som induktiv laddning.

Citat:
Var sker förlusterna hos maskinen från trådstarten? De två krafter som finns att välja på är gravitation och magnetism. Eftersom dessa båda är konstanta så kan ingen "förlust" och därmed ingen energiutvinning ske.

Nja, nej, dom 2 motverkande krafterna är ju hjulet och gravitationen. Kraften som hjulet påverkar kulan med är lika stort som kulan påverkar hjulet med, annars hade kulan fallit igenom hjulet.

Magneten är den kraft som sätter maskinen i svängning.

Citat:
Så om vi har två konstanta krafter, (oavsett om de är lika stora eller inte) så kan dessa låta ett objekt svänga fram och tillbaka mellan dem?

Som sagt, du har inte 2 krafter.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-24 kl. 17:30.
Citera
2012-08-24, 17:23
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Men alltså, det han påstår är ju helt självklart att det fungerar.
Det finns en film på det!? Men vill du träffa honom/mig/oss med 15.000kr i handen så gärna för mig.

Hur menar du annars att kärnkraft fungerar? Det fungerar på precis samma sätt, man sätter vattenmolekyler i rörelse genom 2 motverkande kraftfält, här gör man det genom gravitationskraften (som vi också använder för vattenkraften) och en magnet.

Men, sen, till trådskaparen, jag tror det faller på att du inte hittar magneter som är starka nog, där är ju kärnkraften genialisk, för den fungerar enligt samma princip, på "atomnivå".

Personligen är jag helt övertygad om att om vi kan använda vattenkraft genom att utnyttja vattnets rörelseenergi i luft, så kan vi utnyttja lufts rörelseenergi i vatten.

Nej, det är ju uppenbarligen inte helt självklart att det fungerar, eftersom det uppenbarligen är för komplicerat för de flesta här i tråden att förstå varför det fungerar. Därför ber jag dig vänligt, du som tycker att det är så uppenbart, att förklara för oss så att vi kan förstå. Om ni bara lyckas övertyga oss om hur det fungerar, så kommer den här diskussionen att vara slut, för då har ni visat att ni har rätt. Det enda argument ni har kommit med hittills är "Ni har fel" och "Ni är hjärntvättade". Kom med ett vettigt argument för din sak, som håller, så lovar jag att erkänna mig överbevisad. Ni kommer också att vara 15000 kronor rikare då (PM:a mig kontonummer isf!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in