2012-08-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det där är endast spärrar i ditt huvud som gör att du inte förstår att man måste fånga kulan i magnetens grepp först. Skulle kulan ligga still om du fångat den med magnetens fält på insidan av hjulet?

Ja.

Citat:
Eller skulle det bli en evig dragkamp mellan gravitationen och magneten på kulan medans hjulet inte kan påverkas av magneten utan endast reagerar på kulans vikt och obalansen i hjulet på grund av gravitationskraft?

MVH

Hjulets närvaro saknar relevans, kulan kommer, som du säger, fastna i en oändlig dragkamp mellan magnetiska kraften och gravitationen. Dessa krafter är då lika stora, vad händer med ett snöre om två lika stora krafter drar i bägge ändar av det? Varför skulle det vara annorlunda för kulan?

Jämvikt kommer inte uppnås momentant, utan kulan kommer svänga in till jämvikt, ju mer du belastar systemet, desto snabbare kommer detta gå.

Jämför med en vikt som hänger i en fjäder med den naturliga längden L0, drar du ut vikten till längen L0 + x så kommer vikten svänga i fjädern riktigt jävla länge, men så fort du tar tag i vikten eller sätter en liten cylinder som driver en generator eller dylikt så kommer den att stanna.

På samma sätt fungerar denna maskin, kulan kommer svänga ända tills friktion mellan kulan och hjulet samt hjulet och navet har förbrukat den rörelseenergi svängningen innehöll inklusive den rotationsenergi som hjulet innehåller.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=GZ_yakoIk3E 2:58 in i klippet, är det också en evighetsmaskin?

Edit2: Detta är också en viktig iakttagelse:

Att i teorin konstruera en evighetsmaskin, dvs. en maskin som kan röra sig i all evighet utan tillskott av energi är inte omöjligt, det förutsätter dock en förlustfri miljö (inga deformationer, ingen friktion). Så, om vi tex. hade en supraledande spole som vi förde ström igenom så skulle strömmen snurra genom spolen i all evighet (eller så länge spolen är supraledande). Vi har alltså gjort perpetuum mobile.

Att vi har en perpetuum mobile är dock INTE samma sak som att vi löst energiproblemen, eftersom att om du belastar den, så kommer den stanna. Tar vi vår evighetsspole och kopplar ett motstånd över den så kommer strömmen upphöra tämligen omedelbart.

I praktiken kommer du alltid ha förluster dock, främst i form av friktion mellan omkringliggande medium (luften) och i kontaktytor mellan ingående delar. En perpetuum mobile är alltså i praktiken omöjlig att åstadkomma, men den strider dock inte, i sig, mot energiprincipen.
Senast redigerad av Ap4thy 2012-08-24 kl. 16:37.
Citera
2012-08-24, 16:31
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Precis när jag gett upp hoppet så dök det upp en människa som tänker själv..

Otroligt intressant att läsa, klart magneten inte är gratis men jag läste att magneter "slits ut" / tappar kraft om den träffas med slag och annat, men det gör inte den magneten i klippet för ingenting nuddar magneten..

Hur lång livslängd har en magnet ? vet du?

MVH
En magnet har en livslängd. Hur långt är specifikt för just olika magneter. Förr eller senare kommer magneten att inte vara en magnet längre och då slutar den att dra till sig kulan. Magneten är positivt eller negativt laddad. Den förlorar sin polaritet när den drar till sig metaller.

Läs på hur metallers elektroniska bindningar hoppar över hela metallen och inte enbart bunden till en atom eller molekyl. Det är att den är positiv laddad eller negativ laddad som gör den magnetisk och drar till sig andra metaller. Dess mål är att bli neutral laddad och det gör den genom att ta upp elektroner från andra metaller eller ge ifrån sig elektroner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metall
Senast redigerad av Kolonn 2012-08-24 kl. 16:38.
Citera
2012-08-24, 16:32
Medlem
Citat:
Otroligt intressant att läsa, klart magneten inte är gratis men jag läste att magneter "slits ut" / tappar kraft om den träffas med slag och annat, men det gör inte den magneten i klippet för ingenting nuddar magneten..

Jag vet faktiskt inte om det är så, jag har lite svårt att tänka mig det faktiskt, rimligtvis måste den "tappa kraft", precis som radioaktivitet har en halveringstid.

Citat:
Ursprungligen postat av protector
Varför bygger du inte en perpetuum mobile och blir världskändis nobelpristagare och mångmiljonär på kuppen. Du blir den personen som visat att allt vi visste om fysik är fel, det vore väl nåt istället för att hänga på Flashback. Här finns ju bara massa tröga människor som inte fattar din storhet.

Vetenskapen har väl bevisats ha fel ett antal gånger. Och det verkar väl ganska sannolikt att morgondagens Einstein finns på internet, som stora delar av befolkningen, så varför inte på flashback?

Jorden är ju en "evighetsmaskin" (om det nu överhuvudtaget finns någon sådan).
Vi eldar för värme/energi, och jorden återskapar sedan nytt bränsle. Så självklart finns det "evighetsmaskiner".

Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
De är högst relevanta frågor. Huruvida kulan hålls på plats av en magnet eller av ett snöre är vad som är irrelevant; inget av dessa alternativ genererar en nettokraft på hjulet som inte går igenom hjulets masscentrum.

Jag har säkert missat något i tråden, men vart kommer snöret in i bilden? Kulan hålls på plats av hjulet.

Citat:
Detta är dock irrelevant nonsens.

Jag är medveten om det, det var ironi.

Citat:
Vad du borde fråga är om vattenkraft skulle fungera om du lät vattnet stå still (hållas tillbaka av en motkraft, det trycker ju fortfarande med en kraft mot turbinerna som borde generera el. MEN, som jag sade tidigare, så genererar kraft ingenting, varken i ett vindkraftverk, kärnkraftverk, kolkraftverk, i en dynamo, eller vilken sorts kraftverk som helst. Vad som genererar ström är arbete, F*s.

Vi är helt överens, men sätt en generator på hjulet i filmen så har du arbete (eller alltså, över hjulets axel har du ju arbete)

Citat:
Ursprungligen postat av numb3rs
Skulle vara förskräckligt om du omvandlade all gravitationskraft till rörelseenergi för oss alla som vill "stå med bägge fötterna på jorden"...

Men jag förstår inte hur du menar. Menar du att vattenkraft t.ex. inte fungerar för att...vi utnyttjar gravitationskraften?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Om det är så självklart för dig, varför förklarar du inte då? Du har fått en förklaring till varför det inte fungerar, genom en så kallad kraftanalys. Vad har du att säga om det? Att Newton hade fel?

Jag vill tillägga att jag även ger dig mitt nästa CSN (15k) om du lyckas motbevisa oss. Är du inget troll så accepterar du mitt erbjudande och är du ett troll så bryter du mot flashbacks regler och skall därmed bli bannad. Klarar du inte av att bevisa att du inte är ett troll kommer flashbacks admins få veta detta.

Men alltså, det han påstår är ju helt självklart att det fungerar.
Det finns en film på det!? Men vill du träffa honom/mig/oss med 15.000kr i handen så gärna för mig.

Hur menar du annars att kärnkraft fungerar? Det fungerar på precis samma sätt, man sätter vattenmolekyler i rörelse genom 2 motverkande kraftfält, här gör man det genom gravitationskraften (som vi också använder för vattenkraften) och en magnet.

Men, sen, till trådskaparen, jag tror det faller på att du inte hittar magneter som är starka nog, där är ju kärnkraften genialisk, för den fungerar enligt samma princip, på "atomnivå".

Personligen är jag helt övertygad om att om vi kan använda vattenkraft genom att utnyttja vattnets rörelseenergi i luft, så kan vi utnyttja lufts rörelseenergi i vatten.
Citera
2012-08-24, 16:37
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
På samma sätt fungerar denna maskin, kulan kommer svänga ända tills friktion mellan kulan och hjulet samt hjulet och navet har förbrukat den rörelseenergi svängningen innehöll inklusive den rotationsenergi som hjulet innehåller.

Wow jag kan inte ens tro att ni skriver om snören och fjädrar precis somm att det är sama sak som en magnet hahahaha ni borde skämmas..

Svängningen som du ppratar om startar hela tiden för magneten drar upp kulan direkt när gravitationen börjar rulla kulan OCH hjulet neråt, magneten drar upp kulan, häftar fast den så högt upp den kan sen drar gravitatioen tillbaka den med hjulet och så repeterar den samma sak väldigt snabbt så det kan vara svårt att se och förstå..

Jag föreslår att fler testar principen med aluminiumburk och kula som jag fick att fungera.
Citera
2012-08-24, 16:41
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Men alltså, det han påstår är ju helt självklart att det fungerar.
Det finns en film på det!?

...och där blev det slående självklart att du antingen är en av de största idioterna i denna forumdel eller ett troll.

Citat:
Svängningen som du ppratar om startar hela tiden för magneten drar upp kulan direkt när gravitationen börjar rulla kulan OCH hjulet neråt, magneten drar upp kulan, häftar fast den så högt upp den kan sen drar gravitatioen tillbaka den med hjulet och så repeterar den samma sak väldigt snabbt så det kan vara svårt att se och förstå..

Hur kommer det sig att en permanentmagnet som nyss dragit åt sig ett föremål mot gravitationen börjar släppa efter och låta gravitationen ta över så att objektet faller ner igen?
Senast redigerad av negerbarn 2012-08-24 kl. 16:44.
Citera
2012-08-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det läskiga är att 99% av världens befolkning begriper att det här inte fungerar, och du tror att det är DE som har fel och du som har rätt.

Och 99% av befolkningen har en gång i tiden trott att solguden faktiskt krävde människooffer för att visa sig, och att Moses faktiskt tog emot dom 10 budorden, att jorden var platt...

Citat:
Om du ersätter magneten med ett snöre som håller fast kulan på samma ställe (d v s exakt detsamma som magneten gör i filmen), tror du att hjulet börjar snurra spontant då?

Nu är ju inte det exakt detsamma. Egentligen kan inte det här vara kontroversiellt, jag har induktiv laddning på min eltandborste.

Citat:
Varför funkar inte den här maskinen på ett glasbord? Då hade vi ju inte kunnat påstå att han fuskar med magneter under bordet!

Det gör den, men nu filmade man inte när den stod på ett glasbord.

Citat:
Vad exakt tror du får hjulet att snurra när kulan rullar nedför dess insida? Magi? Rulla en ölburk nedför en bräda och se om brädan rör sig.

Eh...va...?
Senast redigerad av gummiankafb 2012-08-24 kl. 17:01.
Citera
2012-08-24, 16:46
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Personligen är jag helt övertygad om att om vi kan använda vattenkraft genom att utnyttja vattnets rörelseenergi i luft, så kan vi utnyttja lufts rörelseenergi i vatten.

Det var intressant att du skrev det för jag hade en ganska klockren uppfinning som kallas sjunk-å-flyt-kraftverk som går ut på att lägga en sten i en vattentät maskin med lodräta propellrar runt om hela.
När du sen låter den sjunka till havets botten skulle energi genereras i propelrarna från vattenmotståndet. Vid botten slääper maskinen stenen och flyter upp och genererar energi hela vägen upp..

Vad skulle då energin komma ifrån? stenen eller kraften vi använder för att lägga stenen i maskinen så den kan sjunka?
Eller är det gravitationskraft och djupet på vattnet som skapar energin?

vad säger energilagarna om en sån här uppfinning som jag beskrivit?

MVH
Citera
2012-08-24, 16:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Men varför förklarar du vad som inte händer när kulan ligger still?

Förklara vad som händer när hjulet och kulan spinner och rörelseenergin skapas i hjulet?
Utgångläget är inte vesäntligt eftersom kulan ligger mellan 2 hjul, det går enkelt att få kulan att ligga kvar på stället där kulan börjar "jucka" på hjulet.. Det skulle då enkelt börja snurra såfort du sätter dit magneten.

Du börjar i fel ände. Anledningen till att kulan rör sig i videon är att hjulet snurrar, och drar med sig kulan en bit p g a friktion. När hjulet står still påverkas kulan av två statiska krafter (gravitationen och magnetismen) som tillsammans håller den stilla. Börjar man snurra på hjulet så drar det med sig kulan en bit innan den dras tillbaka, men friktionen får hela klabbet att stanna efter ett tag, om man inte har en motor som driver hjulet, som vi videon.

Den andra videon var ju ännu sämre, evighetsflaskan har en helt uppenbar pump i nedre staget - kolla fördröjningen från att han häller i vattnet tills det rinner ut under staget...
Citera
2012-08-24, 16:50
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Och 99% av befolkningen har en gång i tiden trott att solguden faktiskt krävde människooffer för att visa sig, och att Moses faktiskt tog emot dom 10 budorden, att jorden var platt...

Nu är ju inte det exakt detsamma. Egentligen kan inte det här vara kontroversiellt, jag har induktiv laddning på min eltandborste.

Det gör den, men nu filmade man inte när den stod på ett glasbord.

Ditt första uttalande är en grov generalisering. TIll och med grövre än min när jag hävdade att 99% fattar det här - det är förmodligen färre än så, eftersom folk i allmänhet inte har någon högre utbildning.

Min poäng var att när det nu är så enkelt att eliminera fusk (glasbord, och hjul av plexiglas t ex) så finns det förmodligen en anledning till att han valt att inte göra det. Sedan vete fan vad din tandborste har med saken att göra, ingenting gissar jag?
Citera
2012-08-24, 16:51
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Wow jag kan inte ens tro att ni skriver om snören och fjädrar precis somm att det är sama sak som en magnet hahahaha ni borde skämmas..

Jag föreslår att fler testar principen med aluminiumburk och kula som jag fick att fungera.

Ett snöre är exakt samma sak som magneten i det här fallet, en statisk kraft som påverkar kulan. Eller vill du hävda att magnetfältet varierar? Då tillför han ju någon form av kraft med hjälp av en elektromagnet.

Hur exakt testade du principen med en aluminiumburk?
Citera
2012-08-24, 16:53
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det var intressant att du skrev det för jag hade en ganska klockren uppfinning som kallas sjunk-å-flyt-kraftverk som går ut på att lägga en sten i en vattentät maskin med lodräta propellrar runt om hela.
När du sen låter den sjunka till havets botten skulle energi genereras i propelrarna från vattenmotståndet. Vid botten slääper maskinen stenen och flyter upp och genererar energi hela vägen upp..

Vad skulle då energin komma ifrån? stenen eller kraften vi använder för att lägga stenen i maskinen så den kan sjunka?

MVH

Det skulle fungera, precis som ett vattenkraftverk. Du har en sten vid 0 meter som har en viss potentiell energi. När du låter den sjunka får du energi till dina propellrar utifrån stenes potentiella energi och sedan släpper du stenen varpå din appart stiger upp igen och hämtar en ny sten. Kör du en sådan tillräckligt länge kommer det dock inte att finnas några stenar kvar att hämta vid jordytan, utan då kommer alla stenar att ha fallit till havets botten och din appart har gjort slut på sitt bränsle.

Det du beksriver i övrigt i den här tråden skulle dock vara som om du när din appart hade nått botten, använde den utvunna energin till att köra upp apparaten tillsammans med stenen, men som vi har förklarat för dig i en tidigare tråd så går inte det, för du kommer inte att ha tillräckligt med energi för att lyfta upp stenen igen.
Citera
2012-08-24, 16:54
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

MVH

Stenen har förlorat potentiell energi, så det du beskriver här är helt och hållet möjligt.

Vad är det som förlorar potentiell/kemisk/kärnbindning/fjäder/kinetisk/annan energi när du plockar ur energi ur maskinen i videoklippet?
Senast redigerad av negerbarn 2012-08-24 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in