Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det som händer är att magneten håller kulan på ett sluttande plan på insidan av hjulet, skulle kulan försöka rulla över magneten så bli gravitationens kraft den störra kraften och det är då rörelse-energin skapas i hjulet. Kulan kommer alltid dras upp till hörnet på magneten där gravitationen ALLTID blir större än magnetens kraft.. Rörelseenergin skapas av kulans vikt eftersom magneten drar hela tiden upp kulan på hjulets ens sida och en obalans i vikt skapas.
Har ni problem att tro på principen så är ni välkommna att testa den och motbevisa. Jag har själv testat med aluminiumburkar och annat, jag kommer dock att införskaffa mig riktigt hjul och generator ganska snart och sen får ni säga vad ni vill.
Jag skulle hoppas på att vi var ett gäng med fysik-intresserade människor som gjorde det och postade resultatet här i tråden. Regeringen i Sverige har gjort det enkelt att sälja el som privatperson för det ska löna sig att bry sig om naturen. Så om ni kan tillverka oändligt med ren energi med den här principen och även sälja elen privat då vet jag inte varför man ska tro att det inte fungerar.
att testa principen är så pass billigt och enkelt så det känns ganska onödvändigt att tro att ni skullle hört om detta om det var sannt och därför är det inte sannt.. Sanningen är väl att ingen har hört om det här eftersom ni skulle ha både ekonomisk frihet och enegifrihet om ni förstod att den här principen fungerar.
MVH
Nej, det är så enkelt som att det inte existerar någon nettokraft som får kulan att rulla, vilket jag kan visa med följande analogi:
Tänk dig att du har samma hjul som i videon, men istället för en kula och en magnet har du en leksaksbil och ett snöre. Om du placerar leksaksbilen i en sluttning, på samma ställe som kulan är placerad i videon, kommer den självklart börja rulla.
Tänk nu att du knyter fast snöret i bilen så att du kan hålla den stilla på samma ställe - analogt med kraften från magneten som håller kulan kvar på samma ställe. Då befinner den sig i konstant nedåtlut, och borde således rulla konstant, precis som kulan. Eller?