2012-08-23, 12:05
Medlem
KungPungPats avatar
Det som händer är att magneten håller kulan på ett sluttande plan på insidan av hjulet, skulle kulan försöka rulla över magneten så bli gravitationens kraft den störra kraften och det är då rörelse-energin skapas i hjulet. Kulan kommer alltid dras upp till hörnet på magneten där gravitationen ALLTID blir större än magnetens kraft.. Rörelseenergin skapas av kulans vikt eftersom magneten drar hela tiden upp kulan på hjulets ens sida och en obalans i vikt skapas.

Har ni problem att tro på principen så är ni välkommna att testa den och motbevisa. Jag har själv testat med aluminiumburkar och annat, jag kommer dock att införskaffa mig riktigt hjul och generator ganska snart och sen får ni säga vad ni vill.

Jag skulle hoppas på att vi var ett gäng med fysik-intresserade människor som gjorde det och postade resultatet här i tråden. Regeringen i Sverige har gjort det enkelt att sälja el som privatperson för det ska löna sig att bry sig om naturen. Så om ni kan tillverka oändligt med ren energi med den här principen och även sälja elen privat då vet jag inte varför man ska tro att det inte fungerar.

att testa principen är så pass billigt och enkelt så det känns ganska onödvändigt att tro att ni skullle hört om detta om det var sannt och därför är det inte sannt.. Sanningen är väl att ingen har hört om det här eftersom ni skulle ha både ekonomisk frihet och enegifrihet om ni förstod att den här principen fungerar.

MVH
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-23 kl. 12:18.
Citera
2012-08-23, 12:32
Medlem
folkgemenskaps avatar
Det skulle faktiskt kunna gå Kungpung, jag tror faktiskt att du är först med att tänka på detta på just det här viset, det är bara att sätta igång och experimentera och även om du inte lyckas på en gång så försök igen och var inte rädd för att investera mycket pengar för du kommer få igen dessa pengar 1000 gånger om när du lyckats.
Citera
2012-08-23, 12:33
Medlem
McHovers avatar
Hört talas om energiprincipen? " För ett slutet system innebär detta att den totala energin är oförändrad med tiden."

Enkelt förklarat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen
Citera
2012-08-23, 12:40
Medlem
Thetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det som händer är att magneten håller kulan på ett sluttande plan på insidan av hjulet, skulle kulan försöka rulla över magneten så bli gravitationens kraft den störra kraften och det är då rörelse-energin skapas i hjulet. Kulan kommer alltid dras upp till hörnet på magneten där gravitationen ALLTID blir större än magnetens kraft.. Rörelseenergin skapas av kulans vikt eftersom magneten drar hela tiden upp kulan på hjulets ens sida och en obalans i vikt skapas.

Alternativt: Sätt en kylskåpsmagnet på ett kylskåp. Gravitationen kommer dra i magneten men den kommer fortfarande hänga kvar => OÄNDLIG ENERGI.
Citera
2012-08-23, 12:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Har ni problem att tro på principen så är ni välkommna att testa den och motbevisa. Jag har själv testat med aluminiumburkar och annat, jag kommer dock att införskaffa mig riktigt hjul och generator ganska snart och sen får ni säga vad ni vill.

Jag skulle hoppas på att vi var ett gäng med fysik-intresserade människor som gjorde det och postade resultatet här i tråden. Regeringen i Sverige har gjort det enkelt att sälja el som privatperson för det ska löna sig att bry sig om naturen. Så om ni kan tillverka oändligt med ren energi med den här principen och även sälja elen privat då vet jag inte varför man ska tro att det inte fungerar.

att testa principen är så pass billigt och enkelt så det känns ganska onödvändigt att tro att ni skullle hört om detta om det var sannt och därför är det inte sannt.. Sanningen är väl att ingen har hört om det här eftersom ni skulle ha både ekonomisk frihet och enegifrihet om ni förstod att den här principen fungerar.

MVH

Nej, det är så enkelt som att det inte existerar någon nettokraft som får kulan att rulla, vilket jag kan visa med följande analogi:

Tänk dig att du har samma hjul som i videon, men istället för en kula och en magnet har du en leksaksbil och ett snöre. Om du placerar leksaksbilen i en sluttning, på samma ställe som kulan är placerad i videon, kommer den självklart börja rulla.

Tänk nu att du knyter fast snöret i bilen så att du kan hålla den stilla på samma ställe - analogt med kraften från magneten som håller kulan kvar på samma ställe. Då befinner den sig i konstant nedåtlut, och borde således rulla konstant, precis som kulan. Eller?
Citera
2012-08-23, 12:51
Medlem
KungPungPats avatar
Vänta jag ska bara räkna hur många ni är som fortfarande tror att gravitationskraft inte är en kraft..

det som händer i videoklippet är att kulan sitter fast mellan 2 krafter (magnetism & gravitation) och 2 fält (hjulet & magnetens fält)..
Gravitationen drar neråt, magneten drar till vänster medans hjulet förhindrar kulan att komma till magneten och magneten hindrar kulan från att lämna magnetfältet.

Jag förstår dock inte varför jag skulle spendera mycket pengar när delarna är billiga. Jag köpte magneter och kulor för under 120 kronor och det var allt jag behövde för att testa principen.

Skulle fortfarande vara väldigt intressant att testa med 2 cylindrar istället för kula och hjul, ingen annan som känner att det skulle vara mäktigt intrressant?

MVH
Citera
2012-08-23, 13:05
Medlem
Citat:
MVH

Sen när är aluminium magnetiskt?
Citera
2012-08-23, 13:08
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Det som händer är att magneten håller kulan på ett sluttande plan på insidan av hjulet, skulle kulan försöka rulla över magneten så bli gravitationens kraft...

Det lustiga är att du får för dig att kulan skulle böra RULLA.

Ovanligt idiotisk konstruktion. Om en kulla skulle börja snurra bara för att man håller en magnet mot den, vore det helt onödigt att dra in någon hjul överhuvudtaget.
Citera
2012-08-23, 13:14
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Vänta jag ska bara räkna hur många ni är som fortfarande tror att gravitationskraft inte är en kraft..

det som händer i videoklippet är att kulan sitter fast mellan 2 krafter (magnetism & gravitation) och 2 fält (hjulet & magnetens fält)..
Gravitationen drar neråt, magneten drar till vänster medans hjulet förhindrar kulan att komma till magneten och magneten hindrar kulan från att lämna magnetfältet.

Hur kan du skriva detta och ändå inte fatta?

Om maskinen vore äkta skulle kulan, precis som du säger, sitta fast mellan två krafter, och därmed vara STILLA. Det som händer i den fejkade videon är att kulan rör på sig, vilket den inte skulle göra om klippet inte var fejkad.

Tillbaks till ritbordet...
Citera
2012-08-23, 13:18
Medlem
Varför det inte fungerar, utan är fejk:

Energi och arbete är samma sak, arbete definieras som A=F*s, där F är kraft och s är den strecka föremålet flyttas paralellt med kraften. Kulan i klippet är stationär i förhållande till såväl gravitationen som magneten, s är alltså noll och arbetet är därför också noll. Om inget arbete utförs så kan inte heller någon energi utvinnas.

Kulan bidrar därmed lika mycket till maskinens rörelse som en kloss som ligger på ett lutande plan som hålls fast av ett snöre.

Vi skulle kunna tänka oss att ersätta magneten med ett litet armeringsjärn som håller kulan i en välsmord kulled (situationen vore då identiskt, rent mekaniskt), skulle då någon få för sig att tro att maskinen fungerar?

NEJ. Magnetens enda syfte är att lura den som ser videon att det kanske kan fungera (för att de allra flesta förstår inte hur magneter fungerar)
Senast redigerad av Ap4thy 2012-08-23 kl. 13:20.
Citera
2012-08-23, 13:22
Medlem
protectors avatar
Citat:

Jag förstår dock inte varför jag skulle spendera mycket pengar när delarna är billiga. Jag köpte magneter och kulor för under 120 kronor och det var allt jag behövde för att testa principen.

Skulle fortfarande vara väldigt intressant att testa med 2 cylindrar istället för kula och hjul, ingen annan som känner att det skulle vara mäktigt intrressant?

MVH

Alla vet att det inte fungerar utom du som med en dåres envishet försöker övertyga alla tvivlare, LOL stor humor
Citera
2012-08-23, 13:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

MVH
Uhum. Men du KungPungPat, om du bygger ihop apparaten och kan demonstrera att den ger elektricitet ut utan att man vevar, har en motor på den, sätter den i ett roterande magnetfält eller någon annan sorts fusk så ska jag köpa den av dig för två miljoner svenska kronor.

Det har du mitt högtidliga löfte på och är du på så ska vi se till att ordna det här med vittnet och allt IRL så jag inte kan smita från betalningen.

2 000 000 SEK för en fungerande maskin som utvinner elektricitet ur gravitationen utan att tillföra något annat utifrån. Deal or no deal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in