2012-09-01, 23:16
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Är du retarderad?

1:02 - 1:04 i din egen video illustrerar detta jämviktsläge. Jämvikten bryts naturligtvis om en yttre kraft läggs på systemet (motorn som beskrivs på upphovsmannens hemsida)

Skulle det vara en motor i så skulle inte kulan "jucka" i hjulet borde du också förstå..
Den skulle nog snarare flyga av om det var motor och magnet som försökte "dansa".
Citera
2012-09-01, 23:24
Medlem
Jag är osäker på om det kommer att fungera eller inte. Men det är inte den stora frågan här... (ok jag tror att magneten kommer att sätta kulan i ett hörn som den inte kan ta sig ut ifrån, men men men..... enouhg about that. ....) Vi missar ändå poängen här.
En magnet bär inte på oändlig energi, den kommer med tiden att mattas av. Det går kanske att skapa maskiner som drivs av permanenta magneter, men en evighetsmaskin, eller energi ur tomma luften kommer inte att kunna existera.
Citera
2012-09-01, 23:26
Medlem
KungPungPats avatar
http://www.youtube.com/watch?v=FBVoeDKjGW4

We currently have over 60 museum-quality, functional replicas including a collection of Medieval Water Raising Machines, Ancient and Medieval Siege Engines, Construction machines, Da Vinci Inventions, Rolling ball machines and Perpetual motion devices. Our exhibits include examples of machines from ancient times all the way up to the Age of Industrial Revolution.

Ganska intressant att ni missade texten längre ner, ganska intressant att dom inte har hjulet med kulan och andra fungerande perpetual motion uppfinngar om dom har dom.. Varför bara dislapaya dom som inte fungerar?

Jag tippar på konspiration eller rädsla..
Citera
2012-09-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Skulle det vara en motor i så skulle inte kulan "jucka" i hjulet borde du också förstå..
Den skulle nog snarare flyga av om det var motor och magnet som försökte "dansa".

Det beror helt och hållet på varvtalet, om du inte visste det så är centripetalaccelerationen proportionell mot banhastigheten i kvadrat, alltså, med ett väl avpassat varvtal så kommer inte kulan följa med rotationen.
Citera
2012-09-01, 23:58
Medlem
Pads avatar
Citat:
Men hur ska den kunna hitta ett viloläge när hjulet har rörelsenergi? Hjulet stannar ju inte direkt utan det kommer fortsätta snurra och det är då vi får resultatet i filmen. Att kulan står still och snurrar vid hörnet på magneten..

Titta på bevisfilmen i början och sen kan vi diskutera hur vi kan använda principen till en kraftig motor..

MVH

Därför att hjulet inte får någon som helst rörelseenergi från systemet med magneter och kulor. Även om du sätter fart på hjulet initialt så kommer den rörelsen att motverkas av all friktionen.

Resultatet som vi ser i filmen är av en motor som driver det hela. Med kontinuerligt tillförd energi kan vi givetvis få sådana effekter, men utan kommer alla delar att vilja hamna i viloläge så fort som möjligt.

Först och främst måste du fatta att du inte kan titta på en film där anordningen är motordriven och dra några som helst slutsatser om hur systemet skulle bete sig utan motor.
Citera
2012-09-02, 00:00
Medlem
Pads avatar
Citat:
Nej ingen vågar besvara den frågan!

Men vänta nu, jag gjorde ju just det och du svarade mig i sin tur. Problem men närminnet eller?
Citera
2012-09-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Men vänta nu, jag gjorde ju just det och du svarade mig i sin tur. Problem men närminnet eller?

Det är knappast det enda eller största problemet TS har...
Citera
2012-09-02, 02:24
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:

We currently have over 60 museum-quality, functional replicas including a collection of Medieval Water Raising Machines, Ancient and Medieval Siege Engines, Construction machines, Da Vinci Inventions, Rolling ball machines and Perpetual motion devices. Our exhibits include examples of machines from ancient times all the way up to the Age of Industrial Revolution.

Ganska intressant att ni missade texten längre ner, ganska intressant att dom inte har hjulet med kulan och andra fungerande perpetual motion uppfinngar om dom har dom.. Varför bara dislapaya dom som inte fungerar?

Skicka adress på pm så skänker jag dig denna.
http://www.hiko.se/Leksaker/Varugrupp/Experiment/Science-Experiment/Alga-Junior-Electric-lab
Senast redigerad av flipdotcom 2012-09-02 kl. 02:27.
Citera
2012-09-02, 03:32
Medlem
KungPungPats avatar
Vad tror ni om den här?

Dom pratar om en ny syn på gravitation och jag börjar undra om det kanske är den här principen dom talar om.. http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=UrN99RELqwo
Citera
2012-09-02, 08:47
Medlem
Citat:

Den skulle inte flyga nånstans då magneten håller kvar den. Den juckar pga friktionen, kulan vill inte rulla i hjulet men motorn vrider hjulet och tvingar kulan ur position där med åker den ner, sen upp mot magneten=JUCK. Och kulan söker sig inte till högsta läget, den söker sig mot magnetens attraktions-centrum, vilket är rakt mot magneten inte i överkant eller underkant, rakt mot!

Citat:

Det där är konstruktioner gjorda på hypoteserna om hur en evighetsmaskin skulle vara, men dom funkar inte. Det är replikor på grundiderna för runt 150 år sen därför är det populärt att kolla på dom. Dom är alla motordrivna, länkar med information om det har postats massor med gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
"Sugs fast" är väl ändå ett väldigt löjligt uttryck? Andemeningen är dock korrekt, kulan kommer att befinna sig i ett tillstånd av jämvikt och därmed ha accelerationen noll.

Hur är det löjligt? krafterna som påverkar är utanför hjulet och resultatet blir att den stannar mot hjulet pga friktionen. = den sugs fast mot hjulet ? När du har bra bromsar på en bil och en vinge som tynger ner den kallar man det att bilen sugs fast mot vägen. Sammsa sak händer ju här, 2 krafter som arbetar mot ett centrum som befinner sig strax utanför hjulets innerkant.
Senast redigerad av wessla 2012-09-02 kl. 09:09.
Citera
2012-09-02, 08:50
Medlem
Citat:
Vad tror ni om den här?

Dom pratar om en ny syn på gravitation och jag börjar undra om det kanske är den här principen dom talar om.. http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=UrN99RELqwo

Ja enligt dom så kan dom bota cancer städa upp kärnavfall och få tillbaka tappade kroppsdelar med gravitation och självgående batterin.

Låter ju bra iallafall.

Men om du går in på sidan och läser om deras idéer och patent så finns det ingenting som är självgående. Allting är bara påstått förbättre versioner av dagens teknik. Tex solpanelerna kan även använda sig av partiklar och inte bara fotoner, så dom funkar lite på natten, samtidigt som dom kan lagra el, vilket dagens solpaneler inte kan.

Edit: Nu gör du ju samma sak igen.. Har du vart in på sidan och kollat hur deras teknik funkar? Det har ingenting med det som skulle driva din evighetsmaskin att göra. Dom använder rörelseenergi genom att tillföra externt.
Senast redigerad av wessla 2012-09-02 kl. 09:10.
Citera
2012-09-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Hur är det löjligt? krafterna som påverkar är utanför hjulet och resultatet blir att den stannar mot hjulet pga friktionen. = den sugs fast mot hjulet ? När du har bra bromsar på en bil och en vinge som tynger ner den kallar man det att bilen sugs fast mot vägen. Sammsa sak händer ju här, 2 krafter som arbetar mot ett centrum som befinner sig strax utanför hjulets innerkant.

Vadå sugs fast? Är du fastsugen i jordytan? Det finns inget som suger fast något. Jag har inget annat att anmärka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in