2012-01-26, 14:26
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag bryr mig inte om vad ni säger fortfarande, jag vill ha en uppfinning som använder gravitationen för att snurra en generator i 1 vecka sen vevar jag upp vikterna för hand till toppen och startar om processen.

Det är vi alla överens om att det kommer fungera.

Självklart kommer det att fungera. Men tänk lite på exakt hur mycket vikt du måste veva upp för hand för att generera någon användbar energi.

Fundera sedan på det faktum att du skulle generera aningen MER energi genom att helt enkelt skruva fast veven direkt på generatorn och veva där, eftersom du får mindre friktionsförluster.
Citera
2012-01-26, 14:27
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Det är just det här ni måste förstå bara för att se det:

Att om vi kan bestämma exakt hur mycket energi som vi vill ska genereras i dom här spiralerna, samtidigt som vi kan bestämma motståndet för att vrida hela strukturen genom design, kullager som skulle minska energin som behövs för att vrida hela strukturen.

Om vi kan skapa valfri mängd med elektrisitet samtidigt som vi kan bestämma energin som behövs för att börja om processen. Vad säger erat logiska tänkande då?

Då snackar vi fria fantasier. Du kan inte bara säga att "den här maskinen genererar X watt och kräver Y watt för att drivas". Men det lär du ju inse om du försöker bygga något dylikt, vilket du självklart inte kommer att göra.
Citera
2012-01-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Fundera sedan på det faktum att du skulle generera aningen MER energi genom att helt enkelt skruva fast veven direkt på generatorn och veva där, eftersom du får mindre friktionsförluster.

Där ja, men det är nog bäst att vi låter pungen bygga sin maskin och inse att det inte fungerar. Han startar en tråd men sen vill han inte lyssna på någon, lyckat!
Citera
2012-01-26, 15:04
Medlem
KungPungPats avatar
35 varv skulle generatorn snurra på bilden jag ritade, 42 varv om vi la till 1 vikt till.
Om vi skippar generatorn och tänker mekaniskt vad vi skulle kunna göra med dom 35 elelr 42 varven.
Om dom 35 varven inte kan användas för att vrida strukturen ett halvt varv, javisst kanske i eran skolboksvärlds är det en omöjlighet, inte i verkligheten dock.
Citera
2012-01-26, 15:10
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackiiee
Där ja, men det är nog bäst att vi låter pungen bygga sin maskin och inse att det inte fungerar. Han startar en tråd men sen vill han inte lyssna på någon, lyckat!

Jag skrev inte den här tråden för att få massa skolbarns syn på om det är rimligt eller inte, jag skrev tråden för att ge dig en tankeställare. Många skolbarn har dock stängt igen sina huvuden för information som är utanför ramarna, hur många har skrivit här att det inte är rimligt, inte för att dom kan tänka att det inte är rimligt utan för att dom läst att det inte är rimligt, och jag tror inte vi kan komma längre utanför ramarna än att prata om nånting som att generera elektrisitet av gravitation i en värld där ett fåtal vill få massorna att tro att elektrisitet är jäättekomplicerat att skapa.
Citera
2012-01-26, 15:11
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
35 varv skulle generatorn snurra på bilden jag ritade, 42 varv om vi la till 1 vikt till.
Om vi skippar generatorn och tänker mekaniskt vad vi skulle kunna göra med dom 35 elelr 42 varven.
Om dom 35 varven inte kan användas för att vrida strukturen ett halvt varv, javisst kanske i eran skolboksvärlds är det en omöjlighet, inte i verkligheten dock.

Men sluta svamla om varv hit & dit...
Bygg en istället!
Citera
2012-01-26, 15:12
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Hur stor effekt får du ut av de 35 varven? Hur stor effekt krävs för att vrida strukturen ett halvt varv? Svara på det, så kan vi börja snacka, annars är du bara ännu en svamlande foliehattsdåre.
Citera
2012-01-26, 17:09
Medlem
Jag var tvungen att skapa ett konto endast för att jag ramlade över denna tråd. Detta är otroligt, något som skulle kunna vara värt att investera pengar i.
Citera
2012-01-26, 17:50
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PL12
Jag var tvungen att skapa ett konto endast för att jag ramlade över denna tråd. Detta är otroligt, något som skulle kunna vara värt att investera pengar i.

Om du menar betala TS för att han ska bygga sin apparat bara för att ha roligt åt resultatet, absolut!

OnT: Kan du, TS, förklara hur du ska få ut oändlig energi ur ett gravitationsfält utan att bryta mot termodynamikens huvudsatser?
Citera
2012-01-26, 17:52
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

En till som kan fysik, underbart.
Jag säger ge mig en verkstad å lite spiraler och jag har en fungerande modell på 3 dagar, nu sitter det säkert många redan i Sverige och har börjat testa fram en modell som fungerar. Jag tror det enda folk behöver är nån som säger att detta är lika möjligt som att generera ström från vind.

Tänkte just att om spiralerna var gjorda av plast, skulle inte motståndet för att vrida den minska då?
Vem var det som sa att motståndet för att vrida strukturen ett halvt varv alltid skulle vara samma som energin som det tar att vrida strukturen.

Skärp er nu
Citera
2012-01-26, 18:47
Medlem
Citat:
En till som kan fysik, underbart.
Jag säger ge mig en verkstad å lite spiraler och jag har en fungerande modell på 3 dagar, nu sitter det säkert många redan i Sverige och har börjat testa fram en modell som fungerar. Jag tror det enda folk behöver är nån som säger att detta är lika möjligt som att generera ström från vind.

Tänkte just att om spiralerna var gjorda av plast, skulle inte motståndet för att vrida den minska då?
Vem var det som sa att motståndet för att vrida strukturen ett halvt varv alltid skulle vara samma som energin som det tar att vrida strukturen.

Skärp er nu

Om vi tänker att vikterna väger 1000 kg och spiralen är 10 meter hög, hur mycket el räknar du med att få ut av det?
Citera
2012-01-26, 19:24
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Om vi tänker att vikterna väger 1000 kg och spiralen är 10 meter hög, hur mycket el räknar du med att få ut av det?

lol 1000 kilo, ja då skulle du nog kunna använda en rejäl generator som drar igång rejält med energi när den snurrar.. Jag har dock inte räknat nånting på detta jag ser bara möjligheten.

Ni som är så duktiga på fysik kan inte ni räkna ut det här då om ni utgår från att det är möjligt istället för att bestämma er att det är omöjligt. Kanske svårt att räkna ut hur mycket kraft som skulle behövas för att vrida den eftersom motståndet kan modifieras.

men om vi utgår från den simpla skissen som jag ritade så får man 35 varv, kan nån testa om 35 varv klarar att veva runt en likadan struktur ett halvt varv sen har vi svaret.

Finns det gratis dataprogram som man kan testa fysiska konstruktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in