2012-01-26, 19:27
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
lol 1000 kilo, ja då skulle du nog kunna använda en rejäl generator som drar igång rejält med energi när den snurrar.. Jag har dock inte räknat nånting på detta jag ser bara möjligheten.

Ni som är så duktiga på fysik kan inte ni räkna ut det här då om ni utgår från att det är möjligt istället för att bestämma er att det är omöjligt. Kanske svårt att räkna ut hur mycket kraft som skulle behövas för att vrida den eftersom motståndet kan modifieras.

men om vi utgår från den simpla skissen som jag ritade så får man 35 varv, kan nån testa om 35 varv klarar att veva runt en likadan struktur ett halvt varv sen har vi svaret.

Finns det gratis dataprogram som man kan testa fysiska konstruktioner?

Som jag skrev (med uträkningar) tidigare i tråden krävs det 6500ton för att få energi till ett genomsnittligt hushål i 24timmar. då räkna jag iofs med 1m, så i det här fallet blir det 650ton/dygn

typiskt troll att "inte se" de inläggen de inte har några bra svar på..
Citera
2012-01-26, 19:30
Medlem
Citat:
lol 1000 kilo, ja då skulle du nog kunna använda en rejäl generator som drar igång rejält med energi när den snurrar.. Jag har dock inte räknat nånting på detta jag ser bara möjligheten.

Ni som är så duktiga på fysik kan inte ni räkna ut det här då om ni utgår från att det är möjligt istället för att bestämma er att det är omöjligt. Kanske svårt att räkna ut hur mycket kraft som skulle behövas för att vrida den eftersom motståndet kan modifieras.

men om vi utgår från den simpla skissen som jag ritade så får man 35 varv, kan nån testa om 35 varv klarar att veva runt en likadan struktur ett halvt varv sen har vi svaret.

Ganska enkelt.

1000 kilo som åker 10 meter nedåt ger: 1000 kg * gravitationen 9,82 * 10 meter = 98 200 Joule.
Citera
2012-01-26, 19:32
Medlem
Citat:

Algodoo tror jag kan göra det.

http://www.algodoo.com/wiki/Download
Citera
2012-01-26, 19:42
Medlem
KungPungPats avatar
Om dom 35 varven som skissens gravitations-snurra snurrar kan vända på en likadan struktur som står på kul-lager, då har jag just lagt ut en ritning på en evighetsmaskin men en del fattas.
Citera
2012-01-26, 19:43
Medlem
Citat:
Om dom 35 varven som skissens gravitations-snurra snurrar kan vända på en likadan struktur som står på kul-lager, då har jag just lagt ut en ritning på en evighetsmaskin men en del fattas.

Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar riktigt. Vad menar du med "vända på en likadan struktur"?
Citera
2012-01-26, 19:50
Medlem
Litenklens avatar
Citat:

Innebär det att FB får nobellpriset då?
Citera
2012-01-26, 20:08
Medlem
KungPungPats avatar
om ni tänker er 2 stycken sånna spiraler som ger 35 varv, om en kan använda sina 35 varv för att vända den andra ett halvt varv, då är det evighetsmaskin, jag tror inte att det skulle vara svårt att använda dom 35 varven för att väända den om vi satte kul-lager på mitten så den blir enkel att vrida dom.. då är det en evighetsmaskin om dom 2 vänder varandra ett halvt varv med hjälp av 35 varv
Citera
2012-01-26, 20:12
Medlem
Citat:
om ni tänker er 2 stycken sånna spiraler som ger 35 varv, om en kan använda sina 35 varv för att vända den andra ett halvt varv, då är det evighetsmaskin, jag tror inte att det skulle vara svårt att använda dom 35 varven för att väända den om vi satte kul-lager på mitten så den blir enkel att vrida dom.. då är det en evighetsmaskin om dom 2 vänder varandra ett halvt varv med hjälp av 35 varv

Jag förstår ej. Vad menar du med vända? Måste dom inte upp till toppen igen?
Citera
2012-01-26, 20:15
Medlem
KungPungPats avatar
har nån testat det än och kan bekräfta?
Citera
2012-01-26, 20:21
Medlem
Litenklens avatar
Citat:

Måste bara fråga TS: Tror du att en elmotor med ett massivt svänghjul kopplad till en generator som skickar strömmen tillbaka till elmotorn fungerar?
Citera
2012-01-26, 20:24
Medlem
Citat:
har nån testat det än och kan bekräfta?

Vi förstår ju inte hur du menar, hur ska vi kunna testa. Vad menar du med "vända"? Ska vikterna ej upp till toppen igen för att kunna generera el igen? Eller hur menar du?
Citera
2012-01-26, 20:25
Medlem
(dubbelpost)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här