2017-04-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Hallå alla svettiga snookerbögar!

I år kommer finalen avgöras redan i semi mellan Mark Selby och (lite oväntat) Ding Junhui som dessförinnan slagit ut Shaun Murphy i kvarten. O'Sullivan får vi alltså bara se en match till så ta tillvara på den - i vanlig ordning kanske det blir hans sista VM!

Selby kommer ha en enklare resa (med ett varningens finger riktat mot Neil Robertson som vi inte vet vad han går för). Tre VM-titlar på fem år är fan i mig inte dåligt. Vem vet, han kanske är på väg att skriva in sig bland de riktigt stora?

Nu jävlar kör vi igång snooker-vm 2017 på allvar!
Finns en matchtråd om du tror att vi inte kört igång? (FB) Snooker - VM 2017 - 15 april - 1 maj 2017 - Crucible Theatre, Sheffield, England
Citera
2017-04-18, 20:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Finns en matchtråd om du tror att vi inte kört igång? (FB) Snooker - VM 2017 - 15 april - 1 maj 2017 - Crucible Theatre, Sheffield, England

Så där ja - egen tråd och allt! Flyttar inlägget dit.
Citera
2017-04-19, 11:19
Medlem
Skatteskolks avatar
Hört om bråket? Inte konstigt att O'Sullivan är obalanserad. http://www.eurosport.com/snooker/world-championship/2016-2017/barry-hearn-could-take-legal-action-after-ronnie-osullivan-s-bullied-claims_sto6133469/story.shtml
Citera
2017-04-19, 12:05
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Hört om bråket? Inte konstigt att O'Sullivan är obalanserad. http://www.eurosport.com/snooker/world-championship/2016-2017/barry-hearn-could-take-legal-action-after-ronnie-osullivan-s-bullied-claims_sto6133469/story.shtml
Ronnie filosoferar över alternativa karriärer
Citat:
It's not that important. I could go and do Big Brother, I could go and do I'm A Celebrity... Get Me Out Of Here, I could have a great life doing other stuff.
Ja, vad ska man säga? Ord är nästan överflödiga.
Citera
2017-04-20, 18:46
Medlem
Jag har nämnt Neil Robertsons intresse för datorspel här i tråden tidigare, och funderat lite över om det är en lämplig hobby för en snookerspelare. Tydligen inte, Neil har kommit ut som datorspelsberoende och menar att det kan ha haft en negativ inverkan på hans resultat genom åren, tom. det året då han gjorde över 100 centuries på en säsong. Han har inte spelat alls de två senaste månaderna som jag tolkar det.

Även Ding ska ha/haft liknande problem. Kanske inte så förvånande egentligen, snookerspelare har ju haft en hel del problem med alkohol och andra droger genom åren. Detta är bara en modernare variant av missbruk.

http://www.eurosport.co.uk/snooker/world-championship/2016-2017/robertson-im-a-recovering-addict-video-games-seriously-damaged-my-snooker_sto6135205/story.shtml
Citera
2017-04-21, 15:00
Medlem
Citat:
Jag har nämnt Neil Robertsons intresse för datorspel här i tråden tidigare, och funderat lite över om det är en lämplig hobby för en snookerspelare. Tydligen inte, Neil har kommit ut som datorspelsberoende och menar att det kan ha haft en negativ inverkan på hans resultat genom åren, tom. det året då han gjorde över 100 centuries på en säsong. Han har inte spelat alls de två senaste månaderna som jag tolkar det.

Även Ding ska ha/haft liknande problem. Kanske inte så förvånande egentligen, snookerspelare har ju haft en hel del problem med alkohol och andra droger genom åren. Detta är bara en modernare variant av missbruk.

http://www.eurosport.co.uk/snooker/world-championship/2016-2017/robertson-im-a-recovering-addict-video-games-seriously-damaged-my-snooker_sto6135205/story.shtml

jag lyssnade för ett tag sedan på en podcast med dave hendon (snooker scene podcast) där han intervjuade robertson. det var uppenbarligen innan han kommit till denna insikt om sitt datorspelande, som han tjatade om i över en halvtimme. i övrigt bekräftade han min bild av honom som en mindre genomtänkt person. han är en stark potter och en av de bästa på att spränga upp kakan, men inget unikum av kreativt tänkande direkt

rekommenderar samma podcasts avsnitt med mark williams resp. graeme dott, riktigt intressanta

sen är det väl som du säger att kösporter och lastbarhet dessvärre ofta går hand i hand. datorspelsberoende var en ny variant dock
Citera
2017-05-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det finns både bra och dåliga saker med den nuvarande penningrankingen. Det som är bra är att den är penningbaserad (som t.ex. golfen har). Det är bra också att den är dynamisk med olika cut-offs under säsongen. Förr visste man efter VM vilka 16 spelare som var direktkvalificerade till nästa års VM. Det som är dåligt är att den trots att den är penningbaserad inte inkluderar alla turneringar som arrangeras av World Snooker, vilket enligt min åsikt är rätt bisarrt. Det är också dåligt att den är helt segerfokuserad, lite som du säger. Idag vet vi egentligen att Selby mer eller mindre kommer att prenumerera på sin förstaplats i 1-2 år oavsett hur uselt han spelar framöver. Finns mer att säga om systemet men kanske mer lämpligt i det ordinarie forumet.

I övrigt kan man kanske konstatera att ettan och tvåan i världen just nu (dynamisk ranking) spelar VM-final.
Ja, jag flyttar gärna över diskussionen hit. Att rankingen numera uppdateras vid flera tillfällen under säsongen ser jag bara som positivt, på den punkten håller jag med dig.

Däremot ser jag inte något egenvärde i att rankingen ska vara helt penningbaserad. Naturligtvis ska de mest prestigefyllda turneringarna erbjuda de största prispengarna, men samtidigt måste inte rankingen och prispengarna ha exakt samma proportioner. Det känns faktiskt rimligt att vinnaren som regel tjänar ungefär dubbelt så mycket som tvåan, men det ska inte vara en lika stor skillnad i rankingpoäng. Spelarna ska ha en ekonomisk morot som gör att varje matchvinst känns värd att kämpa för, men rent sportsligt är skillnaden mellan finalisterna oftast mycket mindre än så, vilket bör avspeglas på rankingen.

Vi har ju diskuterat det här med Masters tidigare, men just den turneringen tycker jag är lite speciell. Generellt sett håller jag med dig, turneringarna ska ge rankingpoäng. Inga nya turneringar bör klassas som något annat. (Om det inte är någon form av plojturnering naturligtvis.) Masters har dock hängt i så länge och har en hög status utan att ge några rankingpoäng, vilket har fungerat rätt bra. Så länge det är unikt för Masters tycker jag det är okej, lite som att OS har en speciell status i många sporter och inte alltid ger poäng på diverse rankingar.
Citera
2017-05-01, 16:21
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ja, jag flyttar gärna över diskussionen hit. Att rankingen numera uppdateras vid flera tillfällen under säsongen ser jag bara som positivt, på den punkten håller jag med dig.

Däremot ser jag inte något egenvärde i att rankingen ska vara helt penningbaserad. Naturligtvis ska de mest prestigefyllda turneringarna erbjuda de största prispengarna, men samtidigt måste inte rankingen och prispengarna ha exakt samma proportioner. Det känns faktiskt rimligt att vinnaren som regel tjänar ungefär dubbelt så mycket som tvåan, men det ska inte vara en lika stor skillnad i rankingpoäng. Spelarna ska ha en ekonomisk morot som gör att varje matchvinst känns värd att kämpa för, men rent sportsligt är skillnaden mellan finalisterna oftast mycket mindre än så, vilket bör avspeglas på rankingen.

Vi har ju diskuterat det här med Masters tidigare, men just den turneringen tycker jag är lite speciell. Generellt sett håller jag med dig, turneringarna ska ge rankingpoäng. Inga nya turneringar bör klassas som något annat. (Om det inte är någon form av plojturnering naturligtvis.) Masters har dock hängt i så länge och har en hög status utan att ge några rankingpoäng, vilket har fungerat rätt bra. Så länge det är unikt för Masters tycker jag det är okej, lite som att OS har en speciell status i många sporter och inte alltid ger poäng på diverse rankingar.

Masters ja... Haha, inget nytt vad jag anser om den jämfört med diverse Kalle Anka-turneringar som shootout som rankingmässigt är mer betydelsefull. Liknelsen med OS är dock intressant samtidigt som OS långtifrån alltid har högsta prestige (beroende på sport).
Citera
2017-05-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Hittade den här på reddit: Selby träffar svart.
Ja, det är på den reprisen det verkligen ser ut som att Svart rör sig lite och vit rullar lite lite tillbaka.

I detta klipp ser man den vinkeln efter ungefär 22 sekunder. Jag tycker det ser ut som att svart rör sig, men naturligtvis ytterst lite. Dessutom hörs ett klickande ljud precis vid samma reprisvinkel, är det bollträffen? Känns tveksamt att den ska höras så tydligt väl?
https://twitter.com/Eurosport_UK/status/859148787284975616

Lyckligtvis påverkade det inte utgången av matchen i och med Selbys seger. Dessutom tvivlar jag på att domaren egentligen får använda sig av reprisbilder för att ändra ett domslut, så jag det är rimligt att Jan stod fast vid sitt domslut. Selby ska inte spela med så liten marginal i den situationen.
____

Selby blev den första att vinna VM efter att ha vunnit China Open (med nuvarande läge i kalendern). Dessutom tangerar han Hendrys och Dings rekord med 5 rankingtitlar på en säsong, även om det inte riktigt är samma värde i en rankingtitel längre då det finns så många att vinna. Till Selbys försvar ska dock sägas att fyra av dessa är riktigt fina turneringar. (VM, UK, International och China Open)
Citera
2017-05-02, 22:09
Medlem
det var träff på svart. kollade noggrant (i HD-upplösning) på reprisen, från sidovinkeln kunde man se svart röra sig. att det inte blev touching ball betyder inte att det inte var träff. efter den domartabben unnade till och med jag sölby segern

annars var det, som förväntat, en rätt trist final. inte i nivå med ebdon - dott men inte långt ifrån. om the siesta from leicester fortsätter att prenumerera på vm-titeln kommer intresset för sporten troligtvis att sjunka de kommande åren
Citera
2017-05-14, 18:35
Medlem
De första fyra av totalt tolv spelare som ska kvalificera sig för professionell status (via Q-School) under de kommande två åren är nu klara.

Allan Taylor är en 32-åring engelsman som varit professionell sedan 2013, men han har aldrig varit rankad bättre än 84:a. Därför var han tvungen att kvalificera sig på nytt nu inför den kommande säsongen, och klarade det alltså direkt.

Billy Joe Castle har definitivt det skönaste namnet, men jag hittar absolut ingen information om honom. (Förutom att han är engelsman och aldrig tidigare varit professionell.)

Ashley Hugill är en 22-årig engelsman som även han blir professionell för första gången. Han har varit riktigt långt framme i Q-School tidigare och har även tagit sig in i någon PTC-turnering när det gick. Tyder på att det finns någon form av kapacitet.

Lukas Kleckers är den spelaren jag hoppas mest på. Tysklands stora talang som fortfarande bara är 20 år och har gjort bra ifrån sig i flera amatörmästerskap (VM,EM junior-VM osv.) Jag har inte sett honom spela med egna ögon, men har förstått att han ska kunna bli något.

Naturligtvis extra kul med ytterligare en fastlandseuropé som proffs. Brecel har varit helt ensam (bortsett från Hull och även Maflin som egentligen inte är norrman) på touren den senaste säsongen men får nu sällskap av Kleckers. Tidigare under säsongen blev dessutom Alexander Ursenbacher från Schweiz europeisk U21-mästare och får även han (åtminstone) två år på proffstouren. Han har varit professionell 2013-2015, men är förhoppningsvis mer mogen och en bättre spelare nu. Han är precis som Kleckers född 1996.
Citera
2017-05-22, 20:29
Medlem
Mark Williams uppger i en intervju på World Snookers hemsida att han var nära att lägga kön på hyllan efter misslyckandet i VM-kvalet för en dryg månad sedan.

Han bestämde sig istället för att fortsätta med en annan träningsmetod och en helt ny kö, för att skapa någon slags förändring.

http://www.worldsnooker.com/williams-set-fresh-start/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in