Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Det finns både bra och dåliga saker med den nuvarande penningrankingen. Det som är bra är att den är penningbaserad (som t.ex. golfen har). Det är bra också att den är dynamisk med olika cut-offs under säsongen. Förr visste man efter VM vilka 16 spelare som var direktkvalificerade till nästa års VM. Det som är dåligt är att den trots att den är penningbaserad inte inkluderar alla turneringar som arrangeras av World Snooker, vilket enligt min åsikt är rätt bisarrt. Det är också dåligt att den är helt segerfokuserad, lite som du säger. Idag vet vi egentligen att Selby mer eller mindre kommer att prenumerera på sin förstaplats i 1-2 år oavsett hur uselt han spelar framöver. Finns mer att säga om systemet men kanske mer lämpligt i det ordinarie forumet.
I övrigt kan man kanske konstatera att ettan och tvåan i världen just nu (dynamisk ranking) spelar VM-final.
Ja, jag flyttar gärna över diskussionen hit. Att rankingen numera uppdateras vid flera tillfällen under säsongen ser jag bara som positivt, på den punkten håller jag med dig.
Däremot ser jag inte något egenvärde i att rankingen ska vara helt penningbaserad. Naturligtvis ska de mest prestigefyllda turneringarna erbjuda de största prispengarna, men samtidigt måste inte rankingen och prispengarna ha exakt samma proportioner. Det känns faktiskt rimligt att vinnaren som regel tjänar ungefär dubbelt så mycket som tvåan, men det ska inte vara en lika stor skillnad i rankingpoäng. Spelarna ska ha en ekonomisk morot som gör att varje matchvinst känns värd att kämpa för, men rent sportsligt är skillnaden mellan finalisterna oftast mycket mindre än så, vilket bör avspeglas på rankingen.
Vi har ju diskuterat det här med Masters tidigare, men just den turneringen tycker jag är lite speciell. Generellt sett håller jag med dig, turneringarna ska ge rankingpoäng. Inga nya turneringar bör klassas som något annat. (Om det inte är någon form av plojturnering naturligtvis.) Masters har dock hängt i så länge och har en hög status utan att ge några rankingpoäng, vilket har fungerat rätt bra. Så länge det är unikt för Masters tycker jag det är okej, lite som att OS har en speciell status i många sporter och inte alltid ger poäng på diverse rankingar.