Samtidigt som Q-School 2 pågår för fullt så har den preliminära tävlingskalendern för den kommande säsongen släppts.
http://www.worldsnooker.com/2018-19-provisional-calendar/
Den stora nyheten är naturligtvis challengetouren som ser ut att bestå av 10 turneringar som kommer spelas på olika platser i Europa, i samband med olika proffsturneringar/kval. Som jag har förstått det kvalificerar man sig till challengetouren (åtminstone till den första säsongen) genom att vara topp-64 (borträknat de 12 som tar plats på proffstouren) på Q-Schools "Order of Merit" som bygger på samtliga tre Q-School-event som spelas nu i maj.
I övrigt så är kalendern ganska lik den vi sett under de två senaste säsongerna, men det finns ett antal förändringar.
- Riga Masters har senarelagts med ungefär en månad, precis som säsongsstarten för de allra flesta spelarna. Det är nu nästan två månader mellan VM-finalen och de första kvalmatcherna till rankingturneringarna. Jag tycker det känns rimligt!
- Några av de kinesiska turneringarna under hösten har bytt plats med varandra, men så brukar det ju vara. International Championship och Champion of Champions ligger dock fortfarande alldeles för nära varandra med tanke på tidsskillnaden, men i övrigt ser den biten helt okej ut.
- På vårsidan har också turneringar flyttat runt och bytt plats med varandra, men den stora nyheten är rankingturneringen "Tour Championship" som blir en fortsättning/tillägg till World Grand Prix och Players Championship. Endast topp-8 på ettårsrankingen får delta. Jag läste tidigare om att matcherna ska spelas över längre distans än i vanliga rankingturneringar, men jag hittar inte den infon nu.