Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
Jag tycker det här passar mycket bättre i den här tråden än i VM-tråden.
Ronnie har en blogg på Eurosport där han tydligt i två inlägg beskriver sin syn på saken:
http://www.eurosport.co.uk/snooker/ronnie-o-sullivan-free-speech-is-being-stifled-in-snooker-i-m-no-longer-willing-to-meet-the-cost_sto 6050305/story.shtml
http://www.eurosport.co.uk/snooker/ronnie-osullivans-wonderwall-there-are-many-things-i-d-like-to-say-to-you-but-i-don-t-know-how_sto60 91826/story.shtml
Jag tycker definitivt att Ronnie beter sig som en treåring, men tycker ändå att det är rimligt att han känner sig orättvist behandlad om det ligger lite sanning i hans påståenden.
World Snooker är naturligtvis medvetna om Ronnies unika ställning på snookerscenen och bland supportrar, så det känns som att det borde ligga i deras intresse att han spelar så länge som möjligt. Självklart betyder inte det att reglerna inte ska gälla även för O'Sullivan, men eftersom han är en så udda figur kanske man kan försöka ha lite känsla med varningarna och framförallt på vilket sätt man framför dessa. Varför inte ha en diskussion med alla berörda parter direkt efter turneringen och sedan gå ut med någon form av ett gemensamt, officiellt uttalande. Förhoppningsvis skulle man slippa denna typ av "missförstånd".
Samtidigt är jag inte säker på att Barry Hearn tycker att den här uppståndelsen är särskilt besvärande även om han uttrycker sig så. Alla rubriker Ronnie O'Sullivan lyckas skapa är reklam för sporten och så länge det inte går totalt överstyr, är det på sätt och vis positiv reklam.
Vad Ronnie har att tjäna på detta vet jag faktiskt inte, men förmodligen känner han sig orättvist behandlad på riktigt och vill ha ett slut på det. Att han gör det på ett sådant här spektakulärt sätt är naturligtvis larvigt, men typiskt Ronnie. (Jag säger inte att han är orättvist behandlad, men han tycker förmodligen det själv.)
Personligen hoppas jag att han blir avstängd en gång för alla. Han är en
disgrace för alla idrottsmän. Spelar ingen roll att han är störst. Samma sak som med surpuppan och lipsillen Tiger Woods. Så mycket negativ energi omkring dem.
Jag förstår att många älskar ROS, det är bara att titta på snookerpubliken där minst 70 procent ser ut att bestå av kåkfarare och före detta gruvarbetare. De har lätt att identifiera sig med en
low-life som ROS. Jag har följt honom i hela hans karriär i stort sett och kan bara konstatera att hans
fuck-ups inte direkt är några engångshändelser. De poppar upp ungefär lika ofta som det är en ny turnering. Vissa tillfällen värre än andra givetvis.
Att han dessutom tror att han ser ut som Dorian Gray fast han i själva verket är en skev variant av Mr Bean gör han han även drar ett löjets skimmer över sig som är svårt att matcha.
Kan man dock helt bortse från mina invändningar är han fenomenal. Jag hoppas alltid att han ska förlora men om han vinner tycker jag att det är
fair eftersom han bjudit på sådan fantastisk snooker. Det är möjligheten till denna helgardering som gör att jag trots allt gärna ser hans matcher.