2017-05-22, 21:15
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
De första fyra av totalt tolv spelare som ska kvalificera sig för professionell status (via Q-School) under de kommande två åren är nu klara.

Allan Taylor är en 32-åring engelsman som varit professionell sedan 2013, men han har aldrig varit rankad bättre än 84:a. Därför var han tvungen att kvalificera sig på nytt nu inför den kommande säsongen, och klarade det alltså direkt.

Billy Joe Castle har definitivt det skönaste namnet, men jag hittar absolut ingen information om honom. (Förutom att han är engelsman och aldrig tidigare varit professionell.)

Ashley Hugill är en 22-årig engelsman som även han blir professionell för första gången. Han har varit riktigt långt framme i Q-School tidigare och har även tagit sig in i någon PTC-turnering när det gick. Tyder på att det finns någon form av kapacitet.

Lukas Kleckers är den spelaren jag hoppas mest på. Tysklands stora talang som fortfarande bara är 20 år och har gjort bra ifrån sig i flera amatörmästerskap (VM,EM junior-VM osv.) Jag har inte sett honom spela med egna ögon, men har förstått att han ska kunna bli något.

Naturligtvis extra kul med ytterligare en fastlandseuropé som proffs. Brecel har varit helt ensam (bortsett från Hull och även Maflin som egentligen inte är norrman) på touren den senaste säsongen men får nu sällskap av Kleckers. Tidigare under säsongen blev dessutom Alexander Ursenbacher från Schweiz europeisk U21-mästare och får även han (åtminstone) två år på proffstouren. Han har varit professionell 2013-2015, men är förhoppningsvis mer mogen och en bättre spelare nu. Han är precis som Kleckers född 1996.

Övriga som kvalat in till proffstouren:

Paul S Davison
Chen Zifan
Zhang Yong
Sean O'Sullivan
Joe Swail
Martin O'Donnell
Duane Jones
Sanderson Lam

Övrigt noterbart är att Jamie Cope inte lyckades kvala in till proffstouren. Samma gäller väl Dechawat Poomjaeng, har jag för mig. Trist att en sådan färgstark spelare inte kvalar in, men hans säsong har varit minst sagt usel.

De gamla kämparna Ken Doherty och Jimmy White fick som tidigare skrivits i tråden ett wildcard för de kommande två åren.
Citera
2017-05-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Övriga som kvalat in till proffstouren:

Paul S Davison
Chen Zifan
Zhang Yong
Sean O'Sullivan
Joe Swail
Martin O'Donnell
Duane Jones
Sanderson Lam

Övrigt noterbart är att Jamie Cope inte lyckades kvala in till proffstouren. Samma gäller väl Dechawat Poomjaeng, har jag för mig. Trist att en sådan färgstark spelare inte kvalar in, men hans säsong har varit minst sagt usel.

De gamla kämparna Ken Doherty och Jimmy White fick som tidigare skrivits i tråden ett wildcard för de kommande två åren.
Poomjaeng försökte inte ens kvala in via Q School. Har inte känts som att han varit särskilt seriös med sitt spelande på slutet.

7 av de 8 spelarna som du listade försvarar sina platser på proffstouren från förra säsongen. Endast Chen Zifan som är helt ny. Lite tråkigt med spelare som Davidson kan jag tycka. Kan man inte hitta en annan sysselsättning när man är 45?

Den spelaren som var närmast att kvala in men som hamnade på precis fel sida är Jackson Page. Den 15-åriga talangen från Wales som deltog i Welsh Open i vintras och faktiskt vann ett par matcher redan då. I artikeln med Mark Williams som jag länkade till i föregående inlägg nämns dock en intressant sak. Som bästa spelare i Q School som förblev amatör kommer Page ha första tjing på lediga platser i professionella turneringar när inte alla 128 proffs använder sina platser. I de flesta turneringar är det någon som saknas och då borde Page nästan kunna välja i vilka turneringar han vill delta. Dessutom får han fortfarande spela i amatörturneringar.
Citera
2017-05-22, 21:44
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Poomjaeng försökte inte ens kvala in via Q School. Har inte känts som att han varit särskilt seriös med sitt spelande på slutet.

7 av de 8 spelarna som du listade försvarar sina platser på proffstouren från förra säsongen. Endast Chen Zifan som är helt ny. Lite tråkigt med spelare som Davidson kan jag tycka. Kan man inte hitta en annan sysselsättning när man är 45?

Den spelaren som var närmast att kvala in men som hamnade på precis fel sida är Jackson Page. Den 15-åriga talangen från Wales som deltog i Welsh Open i vintras och faktiskt vann ett par matcher redan då. I artikeln med Mark Williams som jag länkade till i föregående inlägg nämns dock en intressant sak. Som bästa spelare i Q School som förblev amatör kommer Page ha första tjing på lediga platser i professionella turneringar när inte alla 128 proffs använder sina platser. I de flesta turneringar är det någon som saknas och då borde Page nästan kunna välja i vilka turneringar han vill delta. Dessutom får han fortfarande spela i amatörturneringar.

Så Poomjaeng försökte inte ens? Där ser man, men det är väl lite i hans stil.

Jackson Page blir intressant att följa under nästa säsong.
Citera
2017-05-23, 10:09
Medlem
Jumalautas avatar
Tack båda för intressanta uppdateringar.
Citera
2017-06-07, 20:40
Medlem
Säsongen inleddes under förra veckan med kval till Riga Masters och China Championship.

Egentligen finns det inte något riktigt uppseendeväckande resultat värt att nämna. I Riga kommer ungefär hälften av topp-16 saknas eftersom de inte ställde upp i kvalet. Dessutom är lottningen i Riga helt slumpmässig och oberoende av spelarnas ranking, så det kan säkert bli någon överraskning som går långt i den turneringen. Riga Masters spelas under midsommarhelgen.

I China Championship som avgörs i mitten av augusti, kommer vi endast sakna Kyren Wilson av de bättre spelarna.

Under juli månad kommer lag-VM, en ny inbjudningsturnering i Hong Kong och World Games att avgöras. Vad jag vet så är inte lagen till lag-VM bestämda ännu, men i World Games kommer England representeras av Ali Carter och Kyren Wilson.
Citera
2017-06-15, 15:56
Medlem
liddens avatar
Citat:
I Riga kommer ungefär hälften av topp-16 saknas eftersom de inte ställde upp i kvalet. Dessutom är lottningen i Riga helt slumpmässig och oberoende av spelarnas ranking, så det kan säkert bli någon överraskning som går långt i den turneringen. Riga Masters spelas under midsommarhelgen.

Tackar, jag undrade varför det var så tunt med toppspelare i riga masters och så svarade du för en vecka sedan.

Såg när jag tittade lite noggrannare att Selby och Robertson spelar sina kvalmatcher i Riga så helt tomt blir det inte.
Citera
2017-06-23, 23:09
Medlem
Citat:
Lukas Kleckers är den spelaren jag hoppas mest på. Tysklands stora talang som fortfarande bara är 20 år och har gjort bra ifrån sig i flera amatörmästerskap (VM,EM junior-VM osv.) Jag har inte sett honom spela med egna ögon, men har förstått att han ska kunna bli något.

Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Tackar, jag undrade varför det var så tunt med toppspelare i riga masters och så svarade du för en vecka sedan.

Såg när jag tittade lite noggrannare att Selby och Robertson spelar sina kvalmatcher i Riga så helt tomt blir det inte.
Selby lämnade återbud tidigare i veckan, oklart varför. Förmodligen känner han bara för att ha ett längre uppehåll över sommaren. Jag är lite förvånad över att han ens övervägde att delta. Dessutom kastade Jimmy Robertson in handduken eftersom han ska bli pappa i dagarna och Mark King har åkt på en matförgiftning och kan inte heller delta.

Första dagen avklarad och därmed också första huvudomgången. Det finns egentligen bara ett resultat som verkligen sticker ut, Neil Robertson förlorade mot Lukas Kleckers (därav citatet här ovanför) med 3-4. Ett antal toppspelare, flera gamla rävar och några unga talanger är kvar bland de 32 som spelar vidare imorgon. Skön blandning i en turnering av denna typ.
Citera
2017-06-25, 13:51
Medlem
Citat:
Selby lämnade återbud tidigare i veckan, oklart varför. Förmodligen känner han bara för att ha ett längre uppehåll över sommaren. Jag är lite förvånad över att han ens övervägde att delta. Dessutom kastade Jimmy Robertson in handduken eftersom han ska bli pappa i dagarna och Mark King har åkt på en matförgiftning och kan inte heller delta.

Första dagen avklarad och därmed också första huvudomgången. Det finns egentligen bara ett resultat som verkligen sticker ut, Neil Robertson förlorade mot Lukas Kleckers (därav citatet här ovanför) med 3-4. Ett antal toppspelare, flera gamla rävar och några unga talanger är kvar bland de 32 som spelar vidare imorgon. Skön blandning i en turnering av denna typ.
Kleckers har tveklöst lämnat ett bra tecken efter sig i den här turneringen. Det som ska upplysas mest är väl att Ken Doherty nått Semi-Final efter att ha slagit en rad med bra spelare. Även Stephen Maguire har börjat sin säsong utmärkt med sitt stabila spel i Riga och för mig känns det som att han kommer stå som slutgiltig vinnare av den här turneringen ikväll, ifall Mark Williams inte har något att säga emot det.

Semifinalerna idag:
Stephen Maguire - Ken Doherty
Perry/Day - Joyce/Williams
Citera
2017-06-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexmaestro138
Kleckers har tveklöst lämnat ett bra tecken efter sig i den här turneringen. Det som ska upplysas mest är väl att Ken Doherty nått Semi-Final efter att ha slagit en rad med bra spelare. Även Stephen Maguire har börjat sin säsong utmärkt med sitt stabila spel i Riga och för mig känns det som att han kommer stå som slutgiltig vinnare av den här turneringen ikväll, ifall Mark Williams inte har något att säga emot det.

Semifinalerna idag:
Stephen Maguire - Ken Doherty
Perry/Day - Joyce/Williams
Kleckers spelade verkligen klokt om än lite långsamt. Hoppas verkligen att det bara är av respekt för motståndarna såhär i början av karriären och att han inte är en obotlig sengångare.

Jag räknar inte bort någon av spelarna som är kvar. Möjligen att jag tror mest på vinnaren av Perry/Day.
Citera
2017-06-25, 22:13
Medlem
För helvete Ryan Day din jävla nöt!
Citera
2017-06-25, 22:22
Medlem
Ryan Day vinner sin första rankingtitel någonsin efter att ha besegrat Maguire med 5-2 i finalen.

Maguire fick det jobbigt i semifinalen mot Doherty och vann i skiljeframe, precis som Day gjorde mot Williams. I finalen spelade Maguire uruselt i början och gav bort en enkel 4-0-ledning till Day. Lite bättre spel efter pausen, men Day lyckades ta ett sista frame.

Flera av de äldre spelarna som inom ett år lyckats knipa varsin rankingtitel. King, Hamilton och nu även Day.
Citera
2017-06-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexmaestro138
För helvete Ryan Day din jävla nöt!
Roligast hade det varit om Doherty hade gått hela vägen, men vad är det för fel på Day?

Maguire är ju mest ett åskmoln, svårt att gilla honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in