Citat:
Ursprungligen postat av
dirtsa11
Dom får cykla på bilvägarna om det är 50, om jag var cyklist skulle jag välja cykelbana
Det finns inget som heter "bilvägar" i Sverige. Det du syftar på är
allmän väg, som är till för alla trafikslag – gående, cyklister och motorfordon – och där alla har lika mycket "rätt" till vägen.
De enda vägar som med fog kan kallas "bilvägar" är våra motorvägar, som är till enbart för bilar (i trängre mening) och där gående, cyklister och långsamtgående motorfordon inte får färdas.
Lyckligtvis är TS inte representativ för bilister, utan de flesta har bättre trafikvett än han. Jag har faktiskt märkt en ökad acceptans för cyklister de senaste fem eller tio åren bland 90% av bilisterna. De visar hänsyn mot oskyddade trafikanter och tar det försiktigt.
När jag motionscyklar på mindre 50-eller 70-vägar märker jag att allt fler håller ut ordentligt när de kör om och faktiskt slickar vänsterkanten i mötande körfält, som de skulle göra om de körde om en annan bil.
Allt fler bilister finner sig också lugnt i att ligga bakom en cyklist några sekunder och förstår att de inte blir hindrade, utan istället att de inte tjänar något på att stressa och klämma sig förbi trots möte. Våra vägar är till för alla och det är hög tid att bilister börjar anpassa sig efter andra trafikslag istället för att använda sina fordon som mordvapen … som TS vill.