2019-06-25, 16:34
Medlem
Yllevantars avatar
Är det så att dom får cykla på väg? Hörde att man inte heller egentligen får framföra cykel på gåbana heller...? Jag tycker det är skitjobbigt med cyklister på vägarna, dom kollar sig nervöst över axeln var femte sekund, varför bara inte välja cykelbanan istället för att vara darriga på vägen med sina osäkra cyklar bland bilar som brummar?

När dom ska signalera att dom ska svänga tror jag alltud att dom är påväg att tappa balansen också och ska ramla. Nä jag blir nervös bara!
Citera
2019-06-25, 16:44
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här får du en anledning till att inte åka cykelbana. Det finns många fler.
https://images.app.goo.gl/XRRMh257EsWECDNB7

Ja givetvis ska sådant bort, finns alldeles för många dåligt konstruerade vägar, både för bil och cykel. Ibland undar man om inte de som planerar vill att det ska hända olyckor.

Det ska också sägas att det finns en hel del forgängare som går och lallar över cykelbanor, även när fullgoda trottoarer finns, då är det inte konstigt att folk inte vill cykla där.
Citera
2019-06-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestosteron
Fick en rejält svidande smäll i bakhuvudet av en Lance Armstrong förra sommaren, vid övergångsstället utanför 7-11 Odenplan i Stockholm. Jag och en tant på 60 + gick över övergångsstället precis när ljuset gick över från grönt till gult. Den där kontorsfjanten kom åkandes mot oss i 40 km/h och drar ut handen och örfilar mig stenhårt i bakhuvudet såpass att typ 10 personer längst med gatan reagerade och kallade honom för galning. Jag som haft en dryg morgon utan frukost blev såklart skogstokig och sprang efter honom då han vart tvungen att stanna vid rödljuset 50 meter längre ner vid Karlbergsvägen/Odenplan.
Överlägsen som han säkert kände sig så tittade han inte ens bakåt, som att jag inte var ett hot. Kom ikapp och gav han en fet smäll i ansiktet bakifrån, kallade honom för cykelbög och idiot. Han började mumla nåt om att jag inte skulle gått över övergångsstället, varpå jag förklarade att det inte hade blivit rött ännu. Vart sedan paranoid då några kärringar stod och filmade/tog bild på oss så jag sprang iväg till jobbet.

Det finns inga värre människor på planeten än kontorsbögar som drar på sig sina cykeldräkter med alla fakesponsor loggor och hojjar för 20 + lax för att sedan cykla runt i Stockholms innerstad med 0 hänsyn till fotgängare och andra fordon. Så ja, klipp cyklistjävlarna, klipp varenda en av dom.
Håller med dig fullständigt, dom är livsfarliga i trafiken, polisen borde ha mer koll på dom
Citera
2019-06-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Är det så att dom får cykla på väg? Hörde att man inte heller egentligen får framföra cykel på gåbana heller...? Jag tycker det är skitjobbigt med cyklister på vägarna, dom kollar sig nervöst över axeln var femte sekund, varför bara inte välja cykelbanan istället för att vara darriga på vägen med sina osäkra cyklar bland bilar som brummar?

När dom ska signalera att dom ska svänga tror jag alltud att dom är påväg att tappa balansen också och ska ramla. Nä jag blir nervös bara!
Dom får cykla på bilvägarna om det är 50, om jag var cyklist skulle jag välja cykelbana
Citera
2019-06-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Men vännen om du inte kan hantera trafikmiljön ska du inte köra bil.

Eeeh, vart skriver jag att jag kör bil, vännen?
Men för att göra det lite tydligare; jag är bilist, cyklist och gångtrafikant. Jag tillhör de där tråkiga individer som loser andras problem och ser till att "andra" överlever i trafiken. Jag är vidare en sån som stannar för rödljus (bil/cykel) och även tar ett vuxenansvar och snällt går över gatan när det är grön gubbe. Så för att även svara på någon annas kommentar; jo jag kan nog mycket väl hantera och även läsa av trafikmiljön i Stockholm. Om dt behövs kan jag stundom även trängas och gapa och skrika och visa fingret, om det nu är det som stunden kräver. :-)
Citera
2019-06-25, 16:58
Medlem
Citat:
Dom får väl väja för stolpen, det är ju dumt att köra in i den
Citera
2019-06-25, 17:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Dom får väl väja för stolpen, det är ju dumt att köra in i den
Den stolpen hade de lika gärna satt i bilvägen, för den är ju för bilister.
De kan ställa den mitt emellan filerna, där ska inga bilister köra.
Citera
2019-06-25, 17:12
Medlem
Citat:
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.

Om cyklisten gjort fel brukar det oftast så att det kvittas ut mot att du kört på en oskyddad trafikant, under förutsättning att du inte varit vårdslös när du körde.

Så kör på dom lite lätt om de gör fel, och börjar de gnälla kan du fråga om vi ska tillkalla polis. Eftersom de troligen fattar men spelar dumma, så vill de inte ha polis på plats då det är de som kan få böter. Själv har jag bra bromsar och de brukar nästan skita på sig när man stannar 10 cm från dom.
Citera
2019-06-25, 17:14
Medlem
Efter att ha läst diverse inlägg kan jag bara gratulera er som bor så till att cykling är ett alternativ mellan hem och jobb. Uppenbarligen har ni även möjlighet till dusch och omklädning på jobbet om så behövs. Detta måste ju vara idealet för många. Men jag tycker det är olyckligt med att kalla alla andra för idioter, som inte har denna lyx och som kanske inte heller vill cykla på landsvägar med snabb och tung trafik. Eller har andra logistikorsaker till att välja bort cykeln till/från jobbet.
Citera
2019-06-25, 17:14
Medlem
Citat:

Eftersom de gående tydligen föredrar cykelbanan så föreslår jag att kommunen markerar om så att gångbanan går närmast vägen och cykelbanan längst från vägen.
Citera
2019-06-25, 17:40
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Dom får cykla på bilvägarna om det är 50, om jag var cyklist skulle jag välja cykelbana
Det finns inget som heter "bilvägar" i Sverige. Det du syftar på är allmän väg, som är till för alla trafikslag – gående, cyklister och motorfordon – och där alla har lika mycket "rätt" till vägen.
De enda vägar som med fog kan kallas "bilvägar" är våra motorvägar, som är till enbart för bilar (i trängre mening) och där gående, cyklister och långsamtgående motorfordon inte får färdas.

Lyckligtvis är TS inte representativ för bilister, utan de flesta har bättre trafikvett än han. Jag har faktiskt märkt en ökad acceptans för cyklister de senaste fem eller tio åren bland 90% av bilisterna. De visar hänsyn mot oskyddade trafikanter och tar det försiktigt.
När jag motionscyklar på mindre 50-eller 70-vägar märker jag att allt fler håller ut ordentligt när de kör om och faktiskt slickar vänsterkanten i mötande körfält, som de skulle göra om de körde om en annan bil.

Allt fler bilister finner sig också lugnt i att ligga bakom en cyklist några sekunder och förstår att de inte blir hindrade, utan istället att de inte tjänar något på att stressa och klämma sig förbi trots möte. Våra vägar är till för alla och det är hög tid att bilister börjar anpassa sig efter andra trafikslag istället för att använda sina fordon som mordvapen … som TS vill.
Citera
2019-06-25, 20:20
Medlem
Sqeptisks avatar
Alltid trist när idioter tar sig betydligt större plats än de rimligtvis behöver. Å de oavsett om de cyklar, sitter i bil eller någon annanstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in