2019-06-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vi normalbegåvade människor slutade cykla runt 13-14 års åldern, sen började man köra moppe därefter bil.

Vill dom vistas ute i trafiken med sina leksaker, så får dom väl göra det, jag lämnar ALDRIG företräde åt tramset, oavsett situation.

Du är en nyttig idiot. Betalar skatt till staten som byter ut oss mot mena folk. På med cykeltrikåerna och ställ av bilen ett år. Tänk om alla hade gjort det som har mindre än 2 mil till jobbet. Skulle bli ett bensinuppror på riktigt.
Citera
2019-06-25, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.

Vi har råkat ut för samma snubbe.
Kör man på Östermalm så dyker det upp en 50åring som försöker hindra trafiken bakom sig. Han kör en lådcykel på nätterna och gör precis samma sak. I varje korsning så lägger han cykeln på tvären även om han ska rakt fram.

Ja, det är en etnisk svensk man med vit hud.
Citera
2019-06-25, 23:21
Medlem
Hamprs avatar
Dessa cykelterrorister i trikåer är farliga oavsett var de befinner sig. På cykelbanan cyklar de alldeles för snabbt i förhållande till andra normala cyklister, det blir således farligt för andra cyklister och gångtrafikanter. På vägarna är de alldeles för långsamma och ökar risken för olyckor där också.

Det bästa hade varit om de slutade cykla.
Citera
2019-06-25, 23:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten-abdullah
Undrar vad som skulle hända om bilister började köra på cykelbanor?
Som redan sagt så gör de redan det. De behandlar cykelbanor som något som cyklister bara har till låns från bilisterna och som bilister kan "ta tillbaka" när de känner att de behöver.

Senast idag ertappade jag en tung lastbil med att ha parkerat (!) på cykelbanan där jag skulle fram. Dessutom hade han "parkera var jag vill"-blinkersen påslagna, som bara ska användas vid olycka eller fel på bilen.

Jag knackade på rutan och han pep iväg medan jag skakade på huvudet åt idioten och gjorde "är du helt dum i huvudet"-tecknet mot tinningen.
Den här brydde sig inte ens om att bjäbba tillbaka om att han "ska bara" som idioterna brukar göra.
Citera
2019-06-26, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hestosteron
Fick en rejält svidande smäll i bakhuvudet av en Lance Armstrong förra sommaren, vid övergångsstället utanför 7-11 Odenplan i Stockholm. Jag och en tant på 60 + gick över övergångsstället precis när ljuset gick över från grönt till gult. Den där kontorsfjanten kom åkandes mot oss i 40 km/h och drar ut handen och örfilar mig stenhårt i bakhuvudet såpass att typ 10 personer längst med gatan reagerade och kallade honom för galning. Jag som haft en dryg morgon utan frukost blev såklart skogstokig och sprang efter honom då han vart tvungen att stanna vid rödljuset 50 meter längre ner vid Karlbergsvägen/Odenplan.
Överlägsen som han säkert kände sig så tittade han inte ens bakåt, som att jag inte var ett hot. Kom ikapp och gav han en fet smäll i ansiktet bakifrån, kallade honom för cykelbög och idiot. Han började mumla nåt om att jag inte skulle gått över övergångsstället, varpå jag förklarade att det inte hade blivit rött ännu. Vart sedan paranoid då några kärringar stod och filmade/tog bild på oss så jag sprang iväg till jobbet.

Det finns inga värre människor på planeten än kontorsbögar som drar på sig sina cykeldräkter med alla fakesponsor loggor och hojjar för 20 + lax för att sedan cykla runt i Stockholms innerstad med 0 hänsyn till fotgängare och andra fordon. Så ja, klipp cyklistjävlarna, klipp varenda en av dom.

Bra jobbat! De kan dra åt helvete.

Blev vittne i Kista en gång för kanske 10 år sedan, en cykeldjävel i färgglatt latex, med hjälm och solglasögon, som kom farande och ramlade framför ett vägarbete. Någon frågade honom hur det gick men cyklistnissen svarade inte ens utan haltade bara iväg. Idiot. "Tävlar" mitt bland gångtrafikanter, är helt inne i sin egen cykelfärd och har bristande koll på omgivningen.
Citera
2019-06-26, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Dessa cykelterrorister i trikåer är farliga oavsett var de befinner sig. På cykelbanan cyklar de alldeles för snabbt i förhållande till andra normala cyklister, det blir således farligt för andra cyklister och gångtrafikanter. På vägarna är de alldeles för långsamma och ökar risken för olyckor där också.

Ja att blanda olika trafikslag är inte optimalt. Det bästa vore om det fanns separata bilvägar, cykelbanor och gångbanor. Av dessa så är det cykelvägar det finns absolut minst av där jag bor i alla fall. Ofta är det kombinerade gång- och cykelbanor utan avskiljning.
Citera
2019-06-26, 10:00
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja att blanda olika trafikslag är inte optimalt. Det bästa vore om det fanns separata bilvägar, cykelbanor och gångbanor. Av dessa så är det cykelvägar det finns absolut minst av där jag bor i alla fall. Ofta är det kombinerade gång- och cykelbanor utan avskiljning.

.. det finns det redan? Oavsett, man kan inte förpassa dessa speciella cyklister till cykelbanorna då de cyklar i över 30 km/h oftast. Har vi då t ex en äldre person som cyklar i som mest 15 km/h i motsatt riktning, och därtill vinglar för att balansen inte är så bra, lägg till dålig sikt med buskage och annan skit så är olyckan överhängande.
Senast redigerad av Hampr 2019-06-26 kl. 10:06.
Citera
2019-06-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
.. det finns det redan? Oavsett, man kan inte förpassa dessa speciella cyklister till cykelbanorna då de cyklar i över 30 km/h oftast. Har vi då t ex en äldre person som cyklar i som mest 15 km/h i motsatt riktning, och därtill vinglar för att balansen inte är så bra, lägg till dålig sikt med buskage och annan skit så är olyckan överhängande.

Att man vinglar har inte bara med ålder att göra utan alla cyklister vinglar mer när de cyklar långsammare då hjulens rotation stabiliserar cykeln. Fast det vet jag inte om gatuhållarna känner till för cykelvägar är ofta smala och med tvära kurvor.

Ofta är gång- och cykelbanor så smala att det inte går att dela upp med en avgränsningslinje mellan gångbanan och cykelbanan. I bland är cykelbanorna så smala att det knappt går att mötas.
Citera
2019-06-26, 18:11
Medlem
godboys avatar
Jag är både bilist, cyklist och gångare. Kan säga att det finns gott om fullständiga idioter inom alla kategorier. Det största bekymret är de som alltid ska hävda sig på olika sätt och som inte kan samspela för fem öre.

T ex som gångare kan jag vara tydlig och ser jag att det kommer en bil, eller ännu heller en linjebuss, så kan jag låta den passera även om det ett övergångsställe.

Spandexcyklister borde fatta att innerstan inte lämpar sig för tour de france. Dessa borde ta hänsyn till övrig trafik.

Bilister kan ju vara ett elände de med. Blockera cykelöverfarter och övergångsställen när det är kö t ex.
Citera
2019-06-26, 21:33
Medlem
Vill mana till sans, men efter att ha läst inläggen blir man ju mållös.

Kör en bil på en cyklist blir cyklisten mos.
Och aggressivitet i trafiken föder bara mer aggressivitet när vi behöver hänsyn.

Så var försiktiga och bjud på ett leende, även om cyklisterna är både suicidala, dryga och vettlösa.
Citera
2019-06-26, 22:00
Medlem
Citat:
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.

Kör han i Lance Armstrong-fart ska han väl inte ligga på cykelbanan. På 50-väg åker han kanske några km/h under den tillåtna maxgränsen, vilket är ungefär samma fart som resten av de laglydiga trafikanterna. På cykelbana så kommer han köra ca dubbelt så fort som de andra trafikanterna.
Cykelbanan passar utmärkt för cyklisterna som cyklar runt 20 km/h och som skulle sinka biltrafiken på 50-väg.
Nästa gång när du inte bromsar kanske du kör på någon kollega eller vän, eller så kanske dina alster inspirerar någon att inte bromsa för dina barn.
Citera
2019-06-27, 01:03
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
...Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.
Du vill alltså skada cyklister?
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det finns inget som heter "bilvägar" i Sverige. Det du syftar på är allmän väg, som är till för alla trafikslag – gående, cyklister och motorfordon – och där alla har lika mycket "rätt" till vägen....
Lyckligtvis är TS inte representativ för bilister, utan de flesta har bättre trafikvett än han. Jag har faktiskt märkt en ökad acceptans för cyklister de senaste fem eller tio åren bland 90% av bilisterna. De visar hänsyn mot oskyddade trafikanter och tar det försiktigt.
När jag motionscyklar på mindre 50-eller 70-vägar märker jag att allt fler håller ut ordentligt när de kör om och faktiskt slickar vänsterkanten i mötande körfält, som de skulle göra om de körde om en annan bil. Allt fler bilister finner sig också lugnt i att ligga bakom en cyklist några sekunder och förstår att de inte blir hindrade, utan istället att de inte tjänar något på att stressa och klämma sig förbi trots möte. Våra vägar är till för alla och det är hög tid att bilister börjar anpassa sig efter andra trafikslag istället för att använda sina fordon som mordvapen … som TS vill.
Jag har slutat köra bil och börjat elcykla sedan 2017. Nästan alla bilister är verkligen vänliga och släpper fram mig i cykelöverfarter. Jag vinkar alltid tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in