Citat:
Ursprungligen postat av
dirtsa11
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.
Tyvärr verkar det där med trafikvett och följa trafikregler vara ett minne blott i detta land.
Gäller tyvärr fler än bara cyklister men det verkar i alla fall runt de större städerna som om man totolt skippat trafikutbildning i grundskolan och de som börjat cykla i vuxen ålder tyvärr totalt glömt bort det de lärde sig i skolan.
Men det gäller inte enbar cyklister även bilister verkar ha fått någon typ av minnesblockering efter att körkortet är utplockat eller är det helt enkelt många som köpt sitt körkort ibland.
Ser det lite överallt cyklar som kör mot rött rakt över trafikerade gator etc. Men samtidigt även bilister som korsar cykelbanor utan att visa hänsyn: Bilar som stannar mitt på övergångsställen/Cykelöverfarter m.m.Vad är baggrunden till att vi tappat vårt trafikvett i sverige:
Vad jag minns så hade vi trafikutbildning i skolan på min tid 1970tal där man fick lära sig gunderna att vi har högertrafik etc.
Nu har de i och för sig ändrat en del men zebralagen cykelöverfarter rondeller etc. men det grundläggande ar inte ändrats men glömts bort.