2019-06-25, 15:11
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Absolut, cyklister tillhör trafikens absoluta bottenskrap. Till och med mopedister på 15 år har fordon som kräver mer ansvar/färdighet.

Sen vet jag inte hur alla män i bilar ser ut, jag är inte fikus, och kan inte bry mig mindre om andra mäns kroppar.

Det går dock an att klaga på skattefinansierade cykelbanor, men att 51% av befolkningen är överviktiga där bilen är en stor bov i dramat, som kostar samhället enormt mycket mer vårdresurser och sjukfrånvaro (jag har ätit mig till en jättebebis så jag inte kan jobba mer, ge mig PÄNGAR), det nämns inte.

Då har jag bara petat på en liten liten del av ämnet bilism som kostar skattebetalarna enorma pengar.
Citera
2019-06-25, 15:22
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten-abdullah
Vill minnas att jag hade en liknande åsikt om dessa löjeväckande Spandexfjollor
vi skattebetalare gemensamt bekostat fina breda cykelbanor åt otyget att umgås på.
För den åsikten fick jag en varning som grädde på moset!

Undrar vad som skulle hända om bilister började köra på cykelbanor?

De gör de ju redan!
Citera
2019-06-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag vet inte hur många gubbmagar jag ser klafsa ur sina bilar varje dag, chipstuttar och fingrar som prinskorvar.

Jättebebisar i bilar. Skulle det vara mer moget än en cyklist?
Ja
Citera
2019-06-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.

Tyvärr verkar det där med trafikvett och följa trafikregler vara ett minne blott i detta land.
Gäller tyvärr fler än bara cyklister men det verkar i alla fall runt de större städerna som om man totolt skippat trafikutbildning i grundskolan och de som börjat cykla i vuxen ålder tyvärr totalt glömt bort det de lärde sig i skolan.
Men det gäller inte enbar cyklister även bilister verkar ha fått någon typ av minnesblockering efter att körkortet är utplockat eller är det helt enkelt många som köpt sitt körkort ibland.
Ser det lite överallt cyklar som kör mot rött rakt över trafikerade gator etc. Men samtidigt även bilister som korsar cykelbanor utan att visa hänsyn: Bilar som stannar mitt på övergångsställen/Cykelöverfarter m.m.Vad är baggrunden till att vi tappat vårt trafikvett i sverige:
Vad jag minns så hade vi trafikutbildning i skolan på min tid 1970tal där man fick lära sig gunderna att vi har högertrafik etc.
Nu har de i och för sig ändrat en del men zebralagen cykelöverfarter rondeller etc. men det grundläggande ar inte ändrats men glömts bort.
Citera
2019-06-25, 16:00
Medlem
Ulo2000s avatar
Bilister och cyklister är lika goda kålsupare. Stressade och självcentrerade människor som struntar i trafikregler och vanligt folkvett. Den riktiga eliten vandrar till fots eller nyttjar rullskridskor.
Citera
2019-06-25, 16:02
Medlem
Fick en rejält svidande smäll i bakhuvudet av en Lance Armstrong förra sommaren, vid övergångsstället utanför 7-11 Odenplan i Stockholm. Jag och en tant på 60 + gick över övergångsstället precis när ljuset gick över från grönt till gult. Den där kontorsfjanten kom åkandes mot oss i 40 km/h och drar ut handen och örfilar mig stenhårt i bakhuvudet såpass att typ 10 personer längst med gatan reagerade och kallade honom för galning. Jag som haft en dryg morgon utan frukost blev såklart skogstokig och sprang efter honom då han vart tvungen att stanna vid rödljuset 50 meter längre ner vid Karlbergsvägen/Odenplan.
Överlägsen som han säkert kände sig så tittade han inte ens bakåt, som att jag inte var ett hot. Kom ikapp och gav han en fet smäll i ansiktet bakifrån, kallade honom för cykelbög och idiot. Han började mumla nåt om att jag inte skulle gått över övergångsstället, varpå jag förklarade att det inte hade blivit rött ännu. Vart sedan paranoid då några kärringar stod och filmade/tog bild på oss så jag sprang iväg till jobbet.

Det finns inga värre människor på planeten än kontorsbögar som drar på sig sina cykeldräkter med alla fakesponsor loggor och hojjar för 20 + lax för att sedan cykla runt i Stockholms innerstad med 0 hänsyn till fotgängare och andra fordon. Så ja, klipp cyklistjävlarna, klipp varenda en av dom.
Citera
2019-06-25, 16:04
Medlem
Karmans avatar
Dagens cyklister är trafikens största idioter. Såg en igår som körde om en lastbil på höger sida. Det var otroligt trångt mellan lastbilen och trottorkanten och cyklisten kunde blivit klämd hur lätt som helst.

De cyklar på trottoarer (fast det är olagligt), cyklar mot rött, slänger sig nedför backar i högsta fart, utan hänsyn till vare sig fotgänare eller eventuella bilar.
Senast redigerad av Karman 2019-06-25 kl. 16:06.
Citera
2019-06-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulo2000
Bilister och cyklister är lika goda kålsupare. Stressade och självcentrerade människor som struntar i trafikregler och vanligt folkvett. Den riktiga eliten vandrar till fots eller nyttjar rullskridskor.

Detta är verkligen huvudet på spiken, det spelar verkligen ingen roll vilket sätt man färdas på, blir alltid lika förvånad över hur många lågintelligenta människor som befinner sig i trafiken. När man läser ursprungsinlägget inser man också att de framstår som lika dumma i övriga livet också.
Citera
2019-06-25, 16:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Jag har egentligen inte mycket att säga om trådstarten. Men det bör givetvis göras något åt ofoget cyklister, det är sjukt att det inte finns några krav alls för att få framföra en cykel bland andra bilar och människor. En lösning kanske vore att införa körkort även till cykel, speciellt när det finns så många idioter som inte vet hur man beter sig, eller som vill ha alla rättigheter som gäller för både fordon och fotgängare men som inte tar på sig någon av skyldigheterna. Det blir löjligt när cyklister tycker det är okej att blockera upp trafiken helt, samtidigt som de tycker det är självklart att bilar ska stanna om de helt plötsligt kör över ett övergångsställe.

Och jag vet att det finns många idioter i bilarna också, men där kan man iallafall i teorin dra in körkortet.

Sedan är förslaget att de ska få åka på vanliga vägar även när de finns cykelvägar, fullständig idioti, måste varit en riktigt dum jävel som kom med den idéen.
Här får du en anledning till att inte åka cykelbana. Det finns många fler.
https://images.app.goo.gl/XRRMh257EsWECDNB7
Citera
2019-06-25, 16:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det går dock an att klaga på skattefinansierade cykelbanor, men att 51% av befolkningen är överviktiga där bilen är en stor bov i dramat, som kostar samhället enormt mycket mer vårdresurser och sjukfrånvaro (jag har ätit mig till en jättebebis så jag inte kan jobba mer, ge mig PÄNGAR), det nämns inte.

Då har jag bara petat på en liten liten del av ämnet bilism som kostar skattebetalarna enorma pengar.
Jag tror faktiskt att cykelhatarna vill ha in fler bilar i Stockholm.
De inser inte att en cyklist tar mindre plats än en bilist.
Och sen p-platsens yta.
Citera
2019-06-25, 16:17
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.
Fattar precis vad du menar, man blir tokig på alla galningar på cykel. Men, man måste stålsätta sig. Kör man på en cyklist riskerar man att denna blir allvarligt skadad, kanske än värre. Det vill i varje fall inte jag vara med om eller orsak till. Det är bäst att bita ihop, tuta lite och strunta i det. Det finns större problem än stollar på cykel.
Citera
2019-06-25, 16:17
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tror faktiskt att cykelhatarna vill ha in fler bilar i Stockholm.
De inser inte att en cyklist tar mindre plats än en bilist.
Och sen p-platsens yta.

Jag tycker faktiskt bilköer ser riktigt tragikomiska ut, en person i varje bil..
Det är som om vi skulle stå 10 meter från varandra i kön i affären, vilken lång kö det hade blivit.
Det hade också sett jävligt konstigt ut.
Men bilköer? Nej då, helt normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in