Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-05, 00:08
  #1
Medlem
Bor på ett ställe där det är extremt populärt att cykla, och då pratar vi om folk som tror sig vara tävlingscyklister och kör tempolopp på bilvägarna, trots att komunen lagt milijontals kronor på att bygga cykelvägar.

I dag med det fina vädret trodde jag nästan att det var Tour de France jag hamnat i med bilen när jag åkte en sväng.

Om jag fattat rätt betyder skylten "påbjuden cykelbana" att man inte får cykla på bilvägen.

Stopp plikt, lämna företräde, högerregeln mm gäller väl cyklar oxå ??

Ponera att en klunga med 20 cyklister drar förbi en stopp plikt ut på en huvudled och jag kör över allihopa (höll på att hända förra sommaren) vem blir då vållande ?? Vem betalar skadorna på min bil som bara är trafikförsäkrad ??
__________________
Senast redigerad av 163cm 2009-04-05 kl. 00:46.
Citera
2009-04-05, 00:21
  #2
Medlem
backflasharns avatar
Bor du i Lund eller Uppsala? :P

Jag bor i Uppsala och hatar dom jävla asen, de kryllar fan av dom.
Citera
2009-04-05, 00:23
  #3
Medlem
Fettefrittes avatar
Ja,.. eller låna en migsvets och ett eller två paket träskruv så har du spanskaryttare..

http://img.aftonbladet.se/nyheter/0508/29/angel.jpg
Citera
2009-04-05, 00:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoblab
Köp några spikmattor(http://www.natur-produkter.se/rysk-s...l?language=sv), sätt ut dom någon gång mitt i natten och problemet är löst nästa morgon.
Sen heter det cykla utan c mellan y och k.

Tack för det, rättstavning är inte min starka sida, alla onödiga C är borta nu.
Citera
2009-04-05, 00:40
  #5
Medlem
mjohanssons avatar
Jag cyklar en hel del och jag kan faktiskt inte förstå mig på hur man aktivt väljer att cykla på en bilväg framför en cykelväg. På cykelväg slipper man obehagliga förbisusningar, smog och rödlysen. Nog för att det ibland kan bli någon kilometer extra här och där - men är man så lat förstår jag inte vad man ens har på en cykel att göra.
__________________
Senast redigerad av mjohansson 2009-04-05 kl. 00:42.
Citera
2009-04-05, 00:42
  #6
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Bor på ett ställe där det är extremt populärt att cykla, och då pratar vi om folk som tror sig vara tävlingscyklister och kör tempolopp på bilvägarna, trots att komunen lagt milijontals kronor på att bygga cykelvägar.

I dag med det fina vädert trodde jag nästan att det var Tour de France jag hamnat i med bilen när jag åkte en sväng.

Om jag fattat rätt betyder skylten "påbjuden cykelbana" att man inte får cyckla på bilvägen.

Stopp plikt, lämna företräde, högerregeln mm gäller väl cyklar oxå ??

Ponera att en klunga med 20 cyklister drar förbi en stopp plikt ut på en huvudled och jag kör över allihopa (höll på att hända förra sommaren) vem blir då vållande ?? Vem betalar skadorna på min bil som bara är trafikförsäkrad ??

Du gillar cyklister va?
Citera
2009-04-05, 00:45
  #7
Medlem
rebbans avatar
Cyklister iaf dom flesta är ju helt sjuka i huvudet..
Dom bryter mot alla regler som finns och jag fattar inte att man beter sig så..
Att blåsa mot rött framför en lastbil är ju som att be om att dö...
Citera
2009-04-05, 00:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasharn
Bor du i Lund eller Uppsala? :P

Jag bor i Uppsala och hatar dom jävla asen, de kryllar fan av dom.
Nej faktist inte, i utkanten av Stockholm, dom flesta av dom trampar hit ut från stan.
Citera
2009-04-05, 00:45
  #9
Avstängd
aoblabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Tack för det, rättstavning är inte min starka sida, alla onödiga C är borta nu.

Ah du missade en...
''man inte får cyckla på bilvägen.'' fast cykla är faktiskt ett svårt ord.

OnT:
Men tyvärr tror jag inte du kan göra särskilt mkt åt problemet (inom lagens gränser) ev. en arg insändare i lokaltidningen?
Annars är det ju bara hotbrev och sånt som gäller...

edit: för att köra över alla tänker du väl ändå inte göra?
__________________
Senast redigerad av aoblab 2009-04-05 kl. 00:49.
Citera
2009-04-05, 00:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Bor på ett ställe där det är extremt populärt att cykla, och då pratar vi om folk som tror sig vara tävlingscyklister och kör tempolopp på bilvägarna, trots att komunen lagt milijontals kronor på att bygga cykelvägar.

I dag med det fina vädret trodde jag nästan att det var Tour de France jag hamnat i med bilen när jag åkte en sväng.

Om jag fattat rätt betyder skylten "påbjuden cykelbana" att man inte får cykla på bilvägen.

Stopp plikt, lämna företräde, högerregeln mm gäller väl cyklar oxå ??

Ponera att en klunga med 20 cyklister drar förbi en stopp plikt ut på en huvudled och jag kör över allihopa (höll på att hända förra sommaren) vem blir då vållande ?? Vem betalar skadorna på min bil som bara är trafikförsäkrad ??


Det borde väll logiskt sett vara så enkelt att det blir deras fel då du inte gjort något fel. Har svårt att tänka mig något annat
Gäller inte trafikförsäkringen för det menar du?
Citera
2009-04-05, 00:54
  #11
Medlem
nä man får bara köra på cyklister när dom cyklar på övergångsställe. på större vägar får man bara putta ner dom i diket.
Citera
2009-04-05, 01:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du gillar cyklister va?

Har inget mot att man cyklar, det är väl nyttigt både för miljön och folkhälsan, säkert oxå socialt trevligt när man cyklar tillsammans.

Själv utövar jag motorsport, men om jag vill träna får jag ta mig till en lämplig bana, det blir liksom inte så bra om jag skulle göra det i trafiken.

Min svägerska som utövar detta cyklande menade att dom inte kunde köra tillsammans med "Vanliga cyklister" som är ivägen, utan måste åka på bilvägarna. Att dom var ivägen för bilarna var dock inget som hon fattade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback