Citat:
Ursprungligen postat av dungen
Hej!
Var under sommaren borta 3v men hade meddelat Arbetsförmedlingen att jag skulle vara borta en vecka men det blev 3v ofrivilligt.
Var med i ett nytt "jobb garanti program" för folk under 25 vilket innebär man skall dit på möten 2ggr/vecka.
Nu har dem som straff för att jag inte hört av mig under tiden vilket jag inte kunnat göra stängt av mig i 45 dagar från ersättning.
Jag köper att jag självklart inte skall ha betalt då jag är bortrest och inte söker jobb och står till arbetsmarknadens förfogande men att dom sen skall stänga av i 45 dagar som straff då jag betalat till dem i över 7 år och skött mina möten då jag varit hemma den tiden jag inte haft jobb är i mina ögon idioti då jag nu står till arbetsmarknadens förfogande och har gått på möten här utan ersättning och sökt en del jobb.
Tänker därför försöka sjukskriva mig , men är det någon som vet om det innebär att jag kommer få ersättning från försäkringskassan eller kommer dem säga "- ah nej du är avstängd där och då ger vi dig ingen ersättning heller.
Det är högsemester och jag söker jobb men fan har inte haft pengar sen början på juli nu och det börjar dra sig till en ny hyra / mat att betala vad hade dem tänkt att jag skulle göra?
Socialen är inget alternativ då jag är delägare i en lägenhet med min bror och jag tänker inte sälja lägenhet å allt jag precis renoverat och kämpat för enbart för att dem behandlar mig som skräp.
Kan tillägga att jag jobbat större delen av mitt liv för att bespara folk att skriva massa skit kommentarer att jag är lat m.m
Sa upp mig tidigare i år pga chef som inte betalar ut lön i tid och allmänt skitföretag.
Att hitta ett jobb skulle hjälpa visst på lång sikt , men ja menar får ja lön om 2 månader kommer det knappast hjälpa mig nu. Har redan som det är dragit på mig skulder för mat i den situation jag sitter i.
Ja, nu måste jag ju tyvärr vara lite gnällig här ändå trots att jag förstår din knipa.. varför kunde du inte höra av dig när din frånvaro blev förlängd? nu har jag aldrig nyttjat a-kassan (är inte ens medlem) men kan man få ut ersättning om man själv säger upp sig?
Sorry för OT blev nyfiken bara.. att sjukskriva sig tycker jag inte är nått bra alternativ, dels är det rent oetiskt och precis sånt som drar dåligt rykte över dom som faktiskt är sjukskrivna av ett verkligt själ, och jag tror du kan få svårt att få ut nån ersättning med den bakgrund du har nu.
Jag tycker du ska skriva ett brev till a-kassan (en officiell överklagan) där du förklarar varför det blev som det blev, om du verkligen hade ett giltigt skäl till att du inte kunde meddela din frånvaro så borde du kunna få ut din ersättning. Problemet blir ju naturligtvis att det kommer ta tid innan du får några pengar.
Ett annat alternativ är ju naturligtvis att du skänker din del av lägenheten till din bror, och hyr av honom i andrahand för att få socialbidrag.. nästan lika fult som sjukskrivningen, men ska du ändå få åt dig pengarna till varje pris så är det ju skit samma vilken kassa du tar dom ur..