2008-06-17, 23:01
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyeballing
Med risk för att gå lite väl off topic så håller jag med dig.
Gick själv ur kassan efter man tänkt till lite. Hur ofta har jag varit arbetslös sen jag kom ut på arbetsmarknaden och hur svårt har jag att få nytt jobb om jag skulle bli arbetslös? Ligger man i så fixar man ett nytt jobb innom en månad, no probs. (Beror väl på vilken bransch man tillhör)

Känns som att bli hustlad på försäkringen när man köper ny mobil på siba... bortkastade pengar.

Sen att man kommer bli tvingad att pröjsa a-kassa för att partierna som ligger bakom fackförbunden får för lite stålar känns som en inbjudan till "svart" arbete.

Nej, till OP. Skit i a-kassan o ta ett jobb på mcdonalds istället om du så måste.

Jo, sant. Men då om något känns pengarna bortkastade. Så det är lite svårt att bestämma sig.
Citera
2008-06-18, 00:19
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaluFluff
Nejnej, antingen är det inkomstbaserad A-kassa eller också grundbeloppet på 320kr om dagen. Punkt slut.

Som jag tidigt skrivit, och vilket jag har erfarenhet av från i år, är att innan du varit med i A-kassan 1 år får du även grundbeloppet baserat på din normalarbetstid. Jag jobbade ca 8 månader 2007, och min dagpenning enligt grundbeloppet blev 200kr/dag.

När du varit med 1 år gör A-kassan en ny uträkning. Jag gick dock ur innan 1 maj.
Citera
2008-06-20, 20:59
Medlem
PingPongZongs avatar
Fick svar av min a kassa. För att få 680kr/dag efter 300dgr så måste man tjänat minst 23 015kr i månaden.

Min ersättningen blir vid:

80% = 680kr/dag
70% = 680kr/dag
65% = 680kr/dag

Har jobbat som plussjobbare men det räknas inte som ett arbete. Vilket jag är jävligt glad för. Nu baseras min a kassa på lönen från mitt förra jobb.

Skönt nu kan man hamna i aktivitetsgarantin & få 680kr dag tills man hittar ett nytt jobb.
Citera
2008-06-27, 21:50
Medlem
ozones avatar
A-kassa, ett måste att vara inskriven på Ams?

Jag blev medlem i A-kassan (transport) i Maj månad, jag betalade för Maj och nu senast betalade jag för Juni så jag har varit med i en månad alltså och måste totalt varit med i 6 månader och jobbat minst 80 timmar per månad under denna period för att få själva grundbeloppet.

Idag är jag inskriven på Ams som skickar brev hela tiden om att jag ska komma på diverse träffar men tyvärr jobbar jag i princip alla dom gånger jag ska tid.

Jag är lite less på att bli dit kallad på träff en gång i veckan som jag måste ringa och tacka nej på varje vecka då jag jobbar, men varför jag är inskriven vet jag ej.. kanske för att jag måste vara det undertiden dessa 6 mån har gått?

eller vad säger ni? under dessa 6 månader.. måste jag vara inskriven då eller räcker det med att när dessa 6 månader har gått och jag eventuellt kanske blir av med jobbet.. då ska jag skriva in mig? ????
Citera
2008-06-27, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Jag blev medlem i A-kassan (transport) i Maj månad, jag betalade för Maj och nu senast betalade jag för Juni så jag har varit med i en månad alltså och måste totalt varit med i 6 månader och jobbat minst 80 timmar per månad under denna period för att få själva grundbeloppet.

Idag är jag inskriven på Ams som skickar brev hela tiden om att jag ska komma på diverse träffar men tyvärr jobbar jag i princip alla dom gånger jag ska tid.

Jag är lite less på att bli dit kallad på träff en gång i veckan som jag måste ringa och tacka nej på varje vecka då jag jobbar, men varför jag är inskriven vet jag ej.. kanske för att jag måste vara det undertiden dessa 6 mån har gått?

eller vad säger ni? under dessa 6 månader.. måste jag vara inskriven då eller räcker det med att när dessa 6 månader har gått och jag eventuellt kanske blir av med jobbet.. då ska jag skriva in mig? ????

har du jobb behöver du inte vara inskriven, när du blir arbetslös går du dit och dricker kaffe..
Citera
2008-06-27, 22:47
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
har du jobb behöver du inte vara inskriven, när du blir arbetslös går du dit och dricker kaffe..

Jag är inte anställd, utan jobbar mer eller mindre heltid.. ungefär 120-140 h per månad.

btw, dyrt kaffe... 5 kr palla sponsra Ams med pengar :P
Citera
2008-06-27, 23:48
Medlem
Har du sagt åt dom hur mycket du jobbar? Min tips är i alla fall att vara kvar som inskriven.

Jag har själv ungefär samma situation - jobbar normalt 80-90% i månaden och mig vill dom inte snacka med mer än varannan månad eller så.
Citera
2008-06-28, 00:23
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
Har du sagt åt dom hur mycket du jobbar? Min tips är i alla fall att vara kvar som inskriven.

Jag har själv ungefär samma situation - jobbar normalt 80-90% i månaden och mig vill dom inte snacka med mer än varannan månad eller så.

Jag har bara sagt att jag jobbar 8 timmar per vecka för att jag ska fp vara kvar i jobbgarantin, eller ungdomsgarantin kanske det heter? men av allt trams jag måste gå på för att ens ha 0,00000001 % chans att komma med så funderar jag starkt på att vara ärlig och säga att jag nu nästan jobbar heltid så blir jag utkastat ur jobbgarantin.

BECE-kort kan jag ändå betala själv och slippa gå på massa tramsföreläsningar på AMS!
Citera
2008-07-07, 16:15
Medlem
steele77s avatar
A-kassa innan studier

Jag har varit arbetslös ett tag nu men har betalt till 22 juli från min förra arbetsgivare. Nu har jag tänkt plugga till hösten och har även kommit in på flera utbildningar som jag väljer mellan. Min fråga är: Kan jag få A-kassa fram tills skolan börjar? Riskerar jag att hamna i "skiten" om jag skulle låta bli att berätta för arbetsförmedlingen att jag tänkte plugga?
Citera
2008-07-07, 16:20
Medlem
tigertompas avatar
Du kan få akassa om du har jobbat sex månader hos din arbetsgivare.

Titta mer på www.alfakassan.com.

Nej, du riskera inte få skit när du börjar plugga. Då du bara kan avskriva dig från ams då, eftersom du inte är arbetslös från den dagen du börjar plugga
Citera
2008-07-24, 08:16
Medlem
Alfa kassan

Hej!

Var under sommaren borta 3v men hade meddelat Arbetsförmedlingen att jag skulle vara borta en vecka men det blev 3v ofrivilligt.
Var med i ett nytt "jobb garanti program" för folk under 25 vilket innebär man skall dit på möten 2ggr/vecka.
Nu har dem som straff för att jag inte hört av mig under tiden vilket jag inte kunnat göra stängt av mig i 45 dagar från ersättning.

Jag köper att jag självklart inte skall ha betalt då jag är bortrest och inte söker jobb och står till arbetsmarknadens förfogande men att dom sen skall stänga av i 45 dagar som straff då jag betalat till dem i över 7 år och skött mina möten då jag varit hemma den tiden jag inte haft jobb är i mina ögon idioti då jag nu står till arbetsmarknadens förfogande och har gått på möten här utan ersättning och sökt en del jobb.

Tänker därför försöka sjukskriva mig , men är det någon som vet om det innebär att jag kommer få ersättning från försäkringskassan eller kommer dem säga "- ah nej du är avstängd där och då ger vi dig ingen ersättning heller.

Det är högsemester och jag söker jobb men fan har inte haft pengar sen början på juli nu och det börjar dra sig till en ny hyra / mat att betala vad hade dem tänkt att jag skulle göra?

Socialen är inget alternativ då jag är delägare i en lägenhet med min bror och jag tänker inte sälja lägenhet å allt jag precis renoverat och kämpat för enbart för att dem behandlar mig som skräp.

Kan tillägga att jag jobbat större delen av mitt liv för att bespara folk att skriva massa skit kommentarer att jag är lat m.m
Sa upp mig tidigare i år pga chef som inte betalar ut lön i tid och allmänt skitföretag.

Att hitta ett jobb skulle hjälpa visst på lång sikt , men ja menar får ja lön om 2 månader kommer det knappast hjälpa mig nu. Har redan som det är dragit på mig skulder för mat i den situation jag sitter i.
Senast redigerad av dungen 2008-07-24 kl. 08:20.
Citera
2008-07-24, 09:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dungen
Hej!

Var under sommaren borta 3v men hade meddelat Arbetsförmedlingen att jag skulle vara borta en vecka men det blev 3v ofrivilligt.
Var med i ett nytt "jobb garanti program" för folk under 25 vilket innebär man skall dit på möten 2ggr/vecka.
Nu har dem som straff för att jag inte hört av mig under tiden vilket jag inte kunnat göra stängt av mig i 45 dagar från ersättning.

Jag köper att jag självklart inte skall ha betalt då jag är bortrest och inte söker jobb och står till arbetsmarknadens förfogande men att dom sen skall stänga av i 45 dagar som straff då jag betalat till dem i över 7 år och skött mina möten då jag varit hemma den tiden jag inte haft jobb är i mina ögon idioti då jag nu står till arbetsmarknadens förfogande och har gått på möten här utan ersättning och sökt en del jobb.

Tänker därför försöka sjukskriva mig , men är det någon som vet om det innebär att jag kommer få ersättning från försäkringskassan eller kommer dem säga "- ah nej du är avstängd där och då ger vi dig ingen ersättning heller.

Det är högsemester och jag söker jobb men fan har inte haft pengar sen början på juli nu och det börjar dra sig till en ny hyra / mat att betala vad hade dem tänkt att jag skulle göra?

Socialen är inget alternativ då jag är delägare i en lägenhet med min bror och jag tänker inte sälja lägenhet å allt jag precis renoverat och kämpat för enbart för att dem behandlar mig som skräp.

Kan tillägga att jag jobbat större delen av mitt liv för att bespara folk att skriva massa skit kommentarer att jag är lat m.m
Sa upp mig tidigare i år pga chef som inte betalar ut lön i tid och allmänt skitföretag.

Att hitta ett jobb skulle hjälpa visst på lång sikt , men ja menar får ja lön om 2 månader kommer det knappast hjälpa mig nu. Har redan som det är dragit på mig skulder för mat i den situation jag sitter i.

Ja, nu måste jag ju tyvärr vara lite gnällig här ändå trots att jag förstår din knipa.. varför kunde du inte höra av dig när din frånvaro blev förlängd? nu har jag aldrig nyttjat a-kassan (är inte ens medlem) men kan man få ut ersättning om man själv säger upp sig?

Sorry för OT blev nyfiken bara.. att sjukskriva sig tycker jag inte är nått bra alternativ, dels är det rent oetiskt och precis sånt som drar dåligt rykte över dom som faktiskt är sjukskrivna av ett verkligt själ, och jag tror du kan få svårt att få ut nån ersättning med den bakgrund du har nu.

Jag tycker du ska skriva ett brev till a-kassan (en officiell överklagan) där du förklarar varför det blev som det blev, om du verkligen hade ett giltigt skäl till att du inte kunde meddela din frånvaro så borde du kunna få ut din ersättning. Problemet blir ju naturligtvis att det kommer ta tid innan du får några pengar.

Ett annat alternativ är ju naturligtvis att du skänker din del av lägenheten till din bror, och hyr av honom i andrahand för att få socialbidrag.. nästan lika fult som sjukskrivningen, men ska du ändå få åt dig pengarna till varje pris så är det ju skit samma vilken kassa du tar dom ur..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in