2008-02-24, 19:24
Medlem
Hur länge ska man jobba för A-Kassa?

Kommer nu för första gången få ett jobb som varar längre än två månader, ett niomånadersvikariat för en föräldrarledig. Om jag sen inte får fortsätta efter dom 9 månaderna, kan jag få A-Kassa om jag ansluter mig nu? Kommer jobba heltid.
Citera
2008-02-24, 19:26
Bannlyst
5 veckor minst x antal timmar är väl vad som brukar vara standard, så det blir inga problem
Citera
2008-02-24, 19:43
Medlem
ZoltiRs avatar
För att få inkomstrelaterad ersättning (80% av lönen) så måste du varit ansluten till a-kassan i minst ett år. Annars blir det nog bara grundersättning är jag rädd, tror den ligger på 320:-/dag.
Citera
2008-03-12, 13:44
Medlem
BesserWissers avatar
Få a-kassa trots helgjobb?

Hej!

Det är så att jag har ett helgjobb (som jag är timanställd på) förutom mitt vanliga heltidsjobb, som jag jobbar 2 helger i månaden på. Om jag skulle bli arbetslös och få a-kassa, hade jag då fått a-kassa trots det jobbet eller hade jag blivit nekad a-kassa för att jag har ett helgjobb som ger max 2500-3000kr efter skatt per månad?

Jag har ju räkningar och annat som kostar bra mycket mer än så ju så hur funkar det? Vill ju inte sluta på det jobbet heller bara för att man kanske skulle blivit arbetslös.
Citera
2008-03-12, 14:08
Medlem
Ja har du arbetat heltid och blir arbetslös så får du ju stämpla upp till heltid första 100 dagarna om du jobbar deltid under arbetslösheten.
Citera
2008-03-12, 14:10
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Ja har du arbetat heltid och blir arbetslös så får du ju stämpla upp till heltid första 100 dagarna om du jobbar deltid under arbetslösheten.
Jaha och sen då? Har dom tänkt sig att jag ska leva på dessa 2500-3000kr sedan därefter? Trots att jag betalt in dyr skatt och fackavgift och a-kasseavgift på min lön varje månad i mitt liv?
Citera
2008-03-12, 14:21
Medlem
Sartres avatar
Käre herr Besserwisser,

Du bör ha kontakter inom budbranschen. Använd dig utav dessa kontakter och skaffa ett nytt jobb där din budbil inte blir ett problem mellan dig och din chef såtillvida att du riskerar få sparken. Sedan kanske du bör lugna ned dig och chilla litet, oavsett du får sparken eller inte.

Eder Sartre.
Citera
2008-03-12, 14:27
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Käre herr Besserwisser,

Du bör ha kontakter inom budbranschen. Använd dig utav dessa kontakter och skaffa ett nytt jobb där din budbil inte blir ett problem mellan dig och din chef såtillvida att du riskerar få sparken. Sedan kanske du bör lugna ned dig och chilla litet, oavsett du får sparken eller inte.

Eder Sartre.
Jag hade en kontakt där jag redan sökt jobb, men de behövde inga chaufförer för tillfället. Och jag kan ärligt talat inte vänta längre, men jag ska på en intervju för ett deltidsbudjobb nu idag, är bara lönen tillräckligt bra och även det övriga så byter jag jobb..iallafall tills vidare.
Citera
2008-03-12, 14:33
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jaha och sen då? Har dom tänkt sig att jag ska leva på dessa 2500-3000kr sedan därefter? Trots att jag betalt in dyr skatt och fackavgift och a-kasseavgift på min lön varje månad i mitt liv?

Det kanske är tänkt att du ska skaffa ett nytt arbete? eller ska du bidragssurfa din latmask?
Citera
2008-03-12, 14:38
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
Det kanske är tänkt att du ska skaffa ett nytt arbete? eller ska du bidragssurfa din latmask?
Givetvis ska jag ju skaffa nytt arbete. Men det är ju inte så lätt att varken hitta jobb som passar min kompetens eller arbete överhuvudtaget. Mina tidigare erfarenheter av jobbsökning är att det tagit skitlång tid att få ett jobb. Vill bara vara säker på att min ekonomi inte havererar.
Citera
2008-03-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Varför tror du alla deltidsarbetare spydde galla över regeringens nya arbetslöshetspolitik?
Citera
2008-03-12, 19:45
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Varför tror du alla deltidsarbetare spydde galla över regeringens nya arbetslöshetspolitik?
Vet ej. Brydde mig aldrig om att läsa om det då jag själv aldrig jobbat deltid förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in