2009-03-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
bara för att klarifiera för mig själv så är det lönlöst att gå med nu för att få inkomstrelaterad ersättnning, om mitt jobb ändå lägger ner om låt säga, en två eller tre månader? Att gå med kan ju ändå vara en bra investering men nu kanske det är dags att börja räkna alla slantar jag har..

Läggs det ner inom så kort tid så tjänar du inget på att gå med i a-kassan, nej. Men läggs det ner om sex månader så tjänar du desto mer på att ha gått med. Du bestämmer givetvis själv, men skulle definitivt rekomendera att gå med.
Citera
2009-03-12, 18:05
Bannlyst
Har fått erbjudande om anställning hos Academic Work, men har hört talas om att det är krångel med bemanningsföretag/a-kassa, så jag undrar hur det ligger till, kan man få ut a-kassa dem dagar man inte jobbar?
Citera
2009-03-12, 20:10
Medlem
BestForYous avatar
Halloj

Jag tog studenten juni 2008, hade sedan under sommaren lite sommarjobb och i mitten av september fick jag heltidsjobb. Den här månaden var jag dock tvungen att gå ned till halvtid, och från och med April så kommer jag vara arbetslös...

Jag har alltså jobbat i nästan 7 sammanhängande månader, MEN jag är bara 19, fyller inte 20 förens precis i slutet av året. Betyder det här att jag inte kan få alfa-kassa? har jag blivit helt rövknullad av den här idiotiska åldersgränsen??

MVH
Citera
2009-03-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarion
Har fått erbjudande om anställning hos Academic Work, men har hört talas om att det är krångel med bemanningsföretag/a-kassa, så jag undrar hur det ligger till, kan man få ut a-kassa dem dagar man inte jobbar?

Det borde du få, Har du en timmanställning så ska man kunna stämpla då man inte jobbar, jobbar man mer än ett visst antal timmar så blir det mindre ersättning eller nåt sånt.
Citera
2009-03-13, 19:14
Medlem
Hehe gjorde samma sak runt år 2000 när jag var 20 någonting och bodde konstant i Thailand.
Men en av mina kompisar sjukskrev sig pga depression och panikångest attacker och bodde tillsammans med mig nere i Thailand 6 månader utan att behöva åka till Sverige emellan.
Ingenting har ju förnedrats sedan dess så passa på och njut av livet under dessa dystra tider....
P.S

De flesta Svenskarna som sitter nere i Thailand är ju förtids pantionerade fullt friska 50 åringar som skattebetalarna betalar för men dessa herrar har jag inget gott av att säga om.

Allt detta fusk och mygel är ju självklart inte bra för den Svenska ekonomin då pengarna hamnar inte i omlopp i Sverige men så man bäddar får man sova.
Mina rekommendationer till den Svenska staten skulle vara att dra in pass till alla bidragstagare så löser sig problemet.
Men det kommer att ta ytterligare 20 år innan de fattar någonting i detta land men då blir det försent....
Senast redigerad av sydneystockholm 2009-03-13 kl. 19:28.
Citera
2009-03-14, 18:54
Medlem
Masingas avatar
Har en fråga om A-kassa korten. Varför ska man kryssa i lö&sö i blanketten? Räknas även dessa dagar in i hela ersättningen eller har dom tagit med dessa dagar för att fylla perioden för ersättningen, men ändå inte betala ut ersättning för dagarna?

Logiskt sett så ska man ju inte få ersättning för lö&sö, men fan vad dåligt om de räknar med de dagarna i hela perioden innan man blir utförsäkrad.

Hoppas ni förstår.
Citera
2009-03-15, 13:26
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har en fråga om A-kassa korten. Varför ska man kryssa i lö&sö i blanketten? Räknas även dessa dagar in i hela ersättningen eller har dom tagit med dessa dagar för att fylla perioden för ersättningen, men ändå inte betala ut ersättning för dagarna?

Logiskt sett så ska man ju inte få ersättning för lö&sö, men fan vad dåligt om de räknar med de dagarna i hela perioden innan man blir utförsäkrad.

Hoppas ni förstår.

Ngn måste ju veta?
Citera
2009-03-15, 14:15
Medlem
indianhejs avatar
[quote=

Ok....jag kan inte dessa regler, men kan man inte få behålla sina 80% ersättning om man hela tiden deltager i ams åtgärder eller hamnar man per automatik i en lägre ersättningsnivå efter ett visst antal dagar
Senast redigerad av indianhej 2009-03-15 kl. 14:17.
Citera
2009-03-15, 14:27
Medlem
Mig-Ni-Jacks avatar
Du får väl bara ersättning för 5 dagar / vecka?
Är det inte så...

Sedan att kryssa i lör o sön är ju bara för att
försäkra att man inte jobbar på helgen och
har ersättning under veckan. Gissar jag.
Citera
2009-03-15, 14:46
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mig-Ni-Jack
Du får väl bara ersättning för 5 dagar / vecka?
Är det inte så...

Sedan att kryssa i lör o sön är ju bara för att
försäkra att man inte jobbar på helgen och
har ersättning under veckan. Gissar jag.

Hoppas att det är så och att de inte inkluderar lö&sö i försäkringsperioden utan att ge ersättning för de dagarna.
Citera
2009-03-15, 20:38
Medlem
Zells avatar
Berättigad A-kassa?

Osäker på om detta är rätt kategori, men jag testar.

Nu är de så att jag kommer bli varslad på jobbet, så jag kommer jobba april månad ut. Jag har aldrig varit med i fack eller a-kassa innan och min fråga är, kommer jag kunna få ut någon slags ersättning?
Jag har jobbat heltid sen november, så 6 månader när april har gått.

Reglerna kring a-kassan är ganska oklara för min del och jag skulle gärna ha svar på detta.
Citera
2009-03-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zell
Osäker på om detta är rätt kategori, men jag testar.

Nu är de så att jag kommer bli varslad på jobbet, så jag kommer jobba april månad ut. Jag har aldrig varit med i fack eller a-kassa innan och min fråga är, kommer jag kunna få ut någon slags ersättning?
Jag har jobbat heltid sen november, så 6 månader när april har gått.

Reglerna kring a-kassan är ganska oklara för min del och jag skulle gärna ha svar på detta.

Hoppas du inte hade tänkt tanken att du skulle kunna få någon a-kassa när du inte är medlem.

Men, du kan möjligt kvalificera dig till alfa kassans grundersättning på max 320 kr per dag. http://www.alfa-kassan.se/main.asp?areaID=1&Content=CategoryID&levelID=800&C ategoryID=800&smallmenu=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in