2008-03-21, 01:13
Medlem
Snabbfråga om A-kassa!

Ponera att man sedan ganska lång tid är medlem i exempelvis Metalls a-kassa. Dock byter man sedan jobb till något som inte på långa vägar är kopplat till Metalls branchområde. Exempel på detta skulle kunna vara ett arbete inom vården. Notera att man fortfarande betalar in kontinuerligt till Metall och allt är frid och fröjd. Sedan blir man arbetslös och skall börja stämpla. Kan det då bli något tjafs ifrån Metall bara för att man under sitt senaste arbete rört sig inom en branch frikopplad ifrån dom?
Citera
2008-03-21, 15:27
Medlem
Ingen?
Citera
2008-03-21, 16:43
Medlem
Du kan byta a-kassa innan ev. arbetslöshet inträder. Bytet ska inte vålla några problem och om du ska söka ersättning i den nya a-kassan kan du tillgodoräkna dig tiden från Metalls a-kassa.

Själv var jag med i Transports a-kassa en längre tid men började göra jobb inom en bransch som inte finns med hos Transport. Men jag bytte inte a-kassa, jag gick ur den istället

Minnesvärt vid samtal med handläggare på Transport om varför man ska betala in avgiften när stadgarna säger att man anses som avslutad om man inte betalar.

- Men...du måste betala in avgiften.
- Varför?
- Jo, men *tystnad*. Du ska tala med min chef...
Citera
2008-03-21, 20:14
Medlem
Jag tackar för infon ovan. Dock var det inte riktigt svar på min fråga.
Citera
2008-03-21, 20:24
Medlem
PGriffins avatar
Ring till dem och fråga. Då får du klara besked direkt. Här får man höra allt möjligt.
Citera
2008-03-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Här får man höra allt möjligt.

Det är sant. Egentligen finns det ingen mening med att fråga någonting på det här forumet.
Dessvärre har a-kassan stängt ett par dagar nu över påskhelgen...och jag är otålig.
Citera
2008-03-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Ponera att man sedan ganska lång tid är medlem i exempelvis Metalls a-kassa. Dock byter man sedan jobb till något som inte på långa vägar är kopplat till Metalls branchområde. Exempel på detta skulle kunna vara ett arbete inom vården. Notera att man fortfarande betalar in kontinuerligt till Metall och allt är frid och fröjd. Sedan blir man arbetslös och skall börja stämpla. Kan det då bli något tjafs ifrån Metall bara för att man under sitt senaste arbete rört sig inom en branch frikopplad ifrån dom?

Nej. Inte vad gäller eventuellt ersättningssökande iallafall. De ska beräkna ersättningsrätten på ALLT arbete oavsett.

Dock kan de ha synpunkter på om du är medlem i rätt a-kassa, vilket enligt min erfarenhet inte brukar vara något som helst problem egentligen.
Citera
2008-03-24, 09:52
Medlem
A-kassa med eget aktiebolag

Kan jag lyfta a-kassa trots att jag har ett välmående aktiebolag?
Jag tar givetvis inte ut någon lön ur bolaget!
Citera
2008-03-24, 10:42
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astrid
Kan jag lyfta a-kassa trots att jag har ett välmående aktiebolag?
Jag tar givetvis inte ut någon lön ur bolaget!

Alla a-kassor skiljer sig när det gäller regler. Ring din a-kassa och hör
Citera
2008-03-24, 10:50
Medlem
Väck inte den björn som sover!

Nja...känns väl lite som att peka ut sig själv.

Kan ju vara anonym förståss men risken finns ju att man retar
upp nån "fackidiot" så det tar "hus i helvete"!

Lite därför jag slängde ut en krok här.

Handels a-kassa gäller det
Citera
2008-03-24, 17:18
Medlem
Leif Ds avatar
Nej. Enda chansen att få a-kassa om man har aktiebolag är att sätta det som vilande, om man vill ha bolaget kvar. Annars måste du lägga ned bolaget eller sälja det. Du få inte ha någon som helst verksamhet i bolaget om du ska gå på a-kassa.
Citera
2008-03-25, 00:13
Medlem
Aktie som Aktie...

Betyder det att jag inte heller får äga aktier i t.e.x. Ericsson eller Volvo?

När jag stämplar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in