Jag har en fast tjänst på 100% nu men dels så är det konstant övertid och många sjukskrivna i gruppen och hög personalomsättning samt dåligt ledarskap. Folk som börjar väljer att sluta efter några månader då de får annat jobb hos arbetsgivaren eller annat jobb. Nu i våras så började jag söka efter nytt jobb jag med hos min nuvarande arbetsgivare och blivit erbjuden en tjänst på 75% på en annan avdelning och får bla samma lön jag har idag fast men 75% av den, behöver bara jobba fulla dagar tisdagar och torsdagar resterande 14 timmar förlägger jag själv över de 3 resterade dagarna dock måste jag vara på plats varje dag några timmar. Tjänsten inleds med 6 månaders provanställning.
Om jag ej får fortsätta efter 6 månader och då börjar med A-kassa kommer jag då få en karenstid på 45 dagar för jag sagt upp mig från en 100% tjänst och börjat en på 75%? Tänkte först börja stämpla om jag blir helt arbetslös.
Det sägs ju att en ska anmäla sig till a-kassa första arbetslösa dagen. Om jag har sista arbetsdagen på en fredag och har "entledigande" från och med måndagen så är det måndagen jag ska anmäla mig på, inte lördagen?
Här kommer en liten komplicerad fråga ang. ersättning från A-kassa som jag hoppas kunna få hjälp med:
Jag anmälde mig som arbetssökande efter min sista arbetsdag (egen uppsägning) och blev inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande med förhinder då jag och min fru skulle på en längre utlandsresa.
Nu när jag kom tillbaka efter 6 månader ändrades min status till arbetssökande hos AF. Jag ansökte om ersättning från min a-kassa och fick beslutet idag. De har baserat min genomsnittliga arbetstid och genomsnittlig dagslön och inkluderat de månader jag var utomlands (arbetssökande med förhinder). Det har lett till att min genomsnittliga arbetstid och genomsnittlig dagslön nästintill halverats vilket har sänkt min ersättning betydligt.
Har de rätt att inkludera perioden då jag var arbetssökande med förhinder för att räkna ut min ersättning? Tacksam för svar.
Jag anmälde mig som arbetssökande efter min sista arbetsdag (egen uppsägning) och blev inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande med förhinder då jag och min fru skulle på en längre utlandsresa.
Nu när jag kom tillbaka efter 6 månader ändrades min status till arbetssökande hos AF. Jag ansökte om ersättning från min a-kassa och fick beslutet idag. De har baserat min genomsnittliga arbetstid och genomsnittlig dagslön och inkluderat de månader jag var utomlands (arbetssökande med förhinder). Det har lett till att min genomsnittliga arbetstid och genomsnittlig dagslön nästintill halverats vilket har sänkt min ersättning betydligt.
Har de rätt att inkludera perioden då jag var arbetssökande med förhinder för att räkna ut min ersättning? Tacksam för svar.
De baserar ersättningen på de senaste 12 mån. Tar ett snitt både på arbetstiden och inkomsten. Det blir din normaltid och inkomst.
Så, ja de har rätt att göra så.
Ja, dom har rätt att göra så. Det finns undantagsfall, som t.ex. dessa:
vårdat en närstående enligt reglerna för närståendevård
tvångsvårdats för missbruk
inte har fått arbeta efter beslut enligt smittskyddslagen eller livsmedelslagen
deltagit i militär utbildning som rekryt
arbetat med särskilt anställningsstöd
följt med din partner som du är sammanboende med när hen arbetat i utlandet för en arbetsgivare med säte i Sverige och med svensk lön
varit frihetsberövad inom kriminalvården
En nöjessemester utgör inget godtagbart skäl för att bevilja undantag. Hoppas att semesterresan var värd det.
Åh fy fan. Ok, tack för svar!
Det värsta är att jag är med i en inkomstförsäkring hos Unionen och jag tror att detta beslut även påverkar inkomstförsäkringen
Här kommer en liten komplicerad fråga ang. ersättning från A-kassa som jag hoppas kunna få hjälp med:
Du borde givetvis ha anmält dig arbetslös, ansökt om ersättning och skickat in alla papper före du åkte iväg. Men så går det om man inte tar reda på vilka regler som gäller...ett enkelt telefonsamtal till a-kassan hade kunnat rädda många tusenlappar för dig.
Du borde givetvis ha anmält dig arbetslös, ansökt om ersättning och skickat in alla papper före du åkte iväg. Men så går det om man inte tar reda på vilka regler som gäller...ett enkelt telefonsamtal till a-kassan hade kunnat rädda många tusenlappar för dig.
Absolut. Jag anmälde mig som arbetssökande hos AF innan jag åkte iväg men tänkte inte på att anmäla mig till a-kassan. Med facit i hand hade jag gjort det.
Fan....dyrköpt erfarenhet! Blir du dessutom avstängd 45 dagar efter du kom hem och är ”tillgänglig” så är caset fulländat!
Edit: jag blev avstängd 45 dagar pga egen uppsägning. Who cares tänkte jag, drygt en månad! Men det är arbetsdagar och tillsammans med den obligstoriska karensen på 7 dagar blir det runt 2,5 månader.
Senast redigerad av Foruejsonly 2018-05-31 kl. 11:46.
Fan....dyrköpt erfarenhet! Blir du dessutom avstängd 45 dagar efter du kom hem och är ”tillgänglig” så är caset fulländat!
Edit: jag blev avstängd 45 dagar pga egen uppsägning. Who cares tänkte jag, drygt en månad! Men det är arbetsdagar och tillsammans med den obligstoriska karensen på 7 dagar blir det runt 2,5 månader.
45 dagars avstängning har löpt ut, vilket hittills är det enda positiva med det hela.
Det sägs ju att en ska anmäla sig till a-kassa första arbetslösa dagen. Om jag har sista arbetsdagen på en fredag och har "entledigande" från och med måndagen så är det måndagen jag ska anmäla mig på, inte lördagen?
Du ska anmäla dig hos Arbetsförmedlingen den första arbetslösa dagen. Det kan du ju göra via webben redan på lördagen, men i praktiken lär det inte spela någon roll om du gör det på måndagen eftersom du ändå inte kommer få någon ersättning för helgen.
När du sedan rapporterar tid hos A-kassan så fyller du i "Arbetslös" fr.o.m. lördagen.