Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Jag blir inte klok på hur saker fungerar, har bara strulat hitills. Det är första gången jag ska få A-kassa och jag har gjort precis som min handläggare sagt (arbetsförmedlingen), men jag har hela tiden varit skeptisk till hur det går till...
När jag skrev in mig (efter det också strulat till sig) så sa han att jag skulle anmäla mig till Jobb-garantin, tills jag får besked från A-kassan. För att sedan gå ur detta program när/om A-kassan beviljar (?).
Så sa han i alla fall och så gjorde jag. Men nu får jag till slut ett besked från A-kassan (efter massa strul) att jag ÄR beviljad pengar därifrån, men då jag blev intvingad i den här utvecklingsgarantin så har de i nuläget ändå nekat pengar för mina första veckor pga det (!)
Hos A-kassan står det att jag är tvungen att överklaga för att få för dessa veckor. Kommer det ordna sig nu när jag sagt till handläggaren att jag vill gå ur eller vad? Jag har ju gjort EXAKT vad han har sagt, och då ska jag väl inte behöva krångla och överklaga och skit det första jag gör??
Men det börjar bli lite nojigt och desperat så har kollat upp aktivitetsstöd för dessa veckor, men har ingen aning om hur man ska göra och litar inte längre på Arbetsförmedlingen här.
Men det är i vilket fall först nu jag fått beskeden från A-kassan. Och ungefär samtidigt får jag också brev från FK om att söka aktivitetsstöd, då de ej hunnit få annat besked från A-kassan. För de har ju såklart också fått info om att jag gått med i denna ”garanti”. Fast jag inte ska vara med där för att få A-kassa.
Moment 22 eller? Fick inget annat val och jag har ju dock bara gjort exakt så som arbetsförmedlingen har sagt.
Så jag vill väl bara höra om det här är ”normalt” krångel, eller om min handläggare ger bedrövliga råd.
För det första är det alltid du som är ansvarig för att känna till de regelverk som gäller. Af, Fk, a-kassan m.fl. informerar, men om nåt skiter sig och du inte gör vad som krävs för att få arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd eller annat, så är det du själv som bär ansvaret.
För det andra utelämnar du alldeles uppenbart en hel del relevant information. Eftersom du skrivs in i program när du anmäler dig arbetslös, så visar det att du har varit inskriven på Af och deltagit i program tidigare, i annat fall är det inte aktuellt. Antingen har du varit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgarantin för ungdomar tidigare, börjat jobba och därefter blivit arbetslös igen. Då ska du skrivas in i program i väntan på att a-kassan handlagt ditt ärende och kommit fram till om du jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor eller ej. Orsaken till det är att du inte ska gå miste om ersättning om det visar sig att du inte får ersättning från a-kassan. Sen om/när Af får en signal i "datasystemet" om att du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor, då ska du skrivas ut ur programmet.
Vad gäller din a-kassas besked att du inte får ersättning därifrån eftersom du får aktivitetsstöd istället, så är det helt rätt. Ersättningarna är samordnade, vilket du hade känt till om du läst på så att du kunnat det som du ska kunna.
Alltså, utifrån vad du beskrivit, så har både Af och a-kassan gjort helt rätt. Problemet är att du inte läst på så att du kan regelverken.