Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Jag vet inte hur jag ska förklara om du inte förstår problemet hitills, eller vad jag vill ha för svar på vad jag eventuellt har missuppfattat med hela systemet.
Men samma dag nyligen får jag dessa två brev från A-kassan:
1. ”Du har ansökt om ersättning från a-kassan för tid som du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Beslut
Vi avslår din ansökan från och med den 18 december 2017.”
2. ”Vi har fått uppgift om att du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program med aktivitetsstöd och vi har prövat din rätt till arbetslöshetsersättning.
Beslut
Vi beviljar dig en ersättningsperiod från och med den 18 december 2017.”
Arbetsförmedlingen sa att jag skulle skriva in mig i programet och avvakta med att söka aktivitetsstöd och dylikt tills A-kassan ger sitt besked. Och sedan gå ur programet om de beviljar. Så jag har avvaktat. Och har såklart inte kunnat gå ur programet innan dessa besked.
Arbetsförmedlingen sa att jag skulle gå ur programet så fort A-kassan hör av sig ”så jag får mina pengar från A-kassan”. Att söka aktivitetstöd har fram till dess därför inte ens varit aktuellt.
Har hela tiden trott att jag bara ska få pengar från A-kassan. Har undertiden som A-kassan kommit fram till sitt beslut dock skickat in veckorapporter (från den 18e). Var detta fel? Och hur ska jag kunna gå ur det där programet innan jag får besked om annat?
Klart mina första veckor nekas om det är aktivitetsstöd som gäller, så hur skulle jag ha gjort då? Skulle jag börja söka aktivitetsstöd innan jag har någon aning om vad A-kassan säger? Jag har ju precis fått dessa besked, och precis fått avslag pga programet som jag inte hunnit gå ur.
Vet inte hur jag ska förklara på annat sätt och jag vet inte hur det här brukar gå till. Jag har bara gjort som arbetsförmedlingen sagt, avvaktat på besked från A-kassan. ”För att se om du ska få pengar från A-kassan eller om du ska söka aktivitetsstöd”
Men det enda jag bryr mig i nu är att få pengar för dessa veckor som jag inte får från A-kassan, så då får jag söka akivitetsstöd för att få för första veckorna? Och samtidigt gå ur programet för att få från A-kassan framöver?
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten och läser inte innantill.
För det första, om du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i program, så beviljas du det. Om du sen inte skickar in närvaroförsäkran är en annan sak, men det är inte detsamma som att ansöka om stödet eller inte ansöka om stödet.
För det andra, det är inte du som väljer om du ska delta i program eller om du hellre vill söka ersättning från a-kassan. Programmet är aktuellt om du uppfyller villkoren för det, och då kommer det vara med anledning av att du inte uppfyller villkoren för att få ersättning från a-kassan.
För det tredje, det är ingen som har gjort något fel. Om du inte vill ha aktivitetsstöd för tid du deltagit i program, fine, då skickar du inte in någon närvaroförsäkran. Det innebär dock givetvis inte att du får ersättning från a-kassan istället. Som jag skrev tidigare är ersättningarna samordnade.
Sätt dig nu ner och läs på, på a-kassans och FK: s hemsidor.