2018-01-04, 05:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Okej 😀 vilken a kassa skall han gå med i, två olika branscher ju
AEA
Citera
2018-01-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
AEA

Okej. Men om han betalar fram till Maj, alltså 5 månader, och tar examen och får jobb inom tjänstemanna. Då måste han byta akassa?? Kommer de inbetalningar gälla om man byter eller hur fungerar det?

Sen undrade han angående inkomstförsäkring som bör has för att få 80%, funderar på hur fungerar det som timmis då måste han gå med i två fackliga förbund och en månadskostnad på 600kr ca.
Senast redigerad av armend123 2018-01-04 kl. 08:36.
Citera
2018-01-04, 10:09
Avslutad
Jag vet inte hur jag ska förklara om du inte förstår problemet hitills, eller vad jag vill ha för svar på vad jag eventuellt har missuppfattat med hela systemet.

Men samma dag nyligen får jag dessa två brev från A-kassan:

1. ”Du har ansökt om ersättning från a-kassan för tid som du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Beslut
Vi avslår din ansökan från och med den 18 december 2017.”

2. ”Vi har fått uppgift om att du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program med aktivitetsstöd och vi har prövat din rätt till arbetslöshetsersättning.

Beslut
Vi beviljar dig en ersättningsperiod från och med den 18 december 2017.”

Arbetsförmedlingen sa att jag skulle skriva in mig i programet och avvakta med att söka aktivitetsstöd och dylikt tills A-kassan ger sitt besked. Och sedan gå ur programet om de beviljar. Så jag har avvaktat. Och har såklart inte kunnat gå ur programet innan dessa besked.

Arbetsförmedlingen sa att jag skulle gå ur programet så fort A-kassan hör av sig ”så jag får mina pengar från A-kassan”. Att söka aktivitetstöd har fram till dess därför inte ens varit aktuellt.

Har hela tiden trott att jag bara ska få pengar från A-kassan. Har undertiden som A-kassan kommit fram till sitt beslut dock skickat in veckorapporter (från den 18e). Var detta fel? Och hur ska jag kunna gå ur det där programet innan jag får besked om annat?

Klart mina första veckor nekas om det är aktivitetsstöd som gäller, så hur skulle jag ha gjort då? Skulle jag börja söka aktivitetsstöd innan jag har någon aning om vad A-kassan säger? Jag har ju precis fått dessa besked, och precis fått avslag pga programet som jag inte hunnit gå ur.

Vet inte hur jag ska förklara på annat sätt och jag vet inte hur det här brukar gå till. Jag har bara gjort som arbetsförmedlingen sagt, avvaktat på besked från A-kassan. ”För att se om du ska få pengar från A-kassan eller om du ska söka aktivitetsstöd”

Men det enda jag bryr mig i nu är att få pengar för dessa veckor som jag inte får från A-kassan, så då får jag söka akivitetsstöd för att få för första veckorna? Och samtidigt gå ur programet för att få från A-kassan framöver?
Citera
2018-01-04, 20:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Okej. Men om han betalar fram till Maj, alltså 5 månader, och tar examen och får jobb inom tjänstemanna. Då måste han byta akassa?? Kommer de inbetalningar gälla om man byter eller hur fungerar det?

Sen undrade han angående inkomstförsäkring som bör has för att få 80%, funderar på hur fungerar det som timmis då måste han gå med i två fackliga förbund och en månadskostnad på 600kr ca.
Varför tar du/ni inte del av informationen på AEA: s hemsida när ni blivit hänvisade dit, istället för att ställa fler frågor på FB, om sådant som tar två minuter att läsa sig till på hemsidan?
Citera
2018-01-04, 20:19
Medlem
killawifes avatar
Tänker du bli arbetslös? Gå med. Tänker du inte bli arbetslös? Gå inte med.

Man kan vara med i nästan vilken A-kassa som helst, en del har vissa krav dock. Man behöver inte jobba med yrket för att få vara med. Jag var med i Målarnas A-kassa i tio år efter att jag slutat som målare och bytte sen till Handels.
Citera
2018-01-04, 20:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag vet inte hur jag ska förklara om du inte förstår problemet hitills, eller vad jag vill ha för svar på vad jag eventuellt har missuppfattat med hela systemet.

Men samma dag nyligen får jag dessa två brev från A-kassan:

1. ”Du har ansökt om ersättning från a-kassan för tid som du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Beslut
Vi avslår din ansökan från och med den 18 december 2017.”

2. ”Vi har fått uppgift om att du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program med aktivitetsstöd och vi har prövat din rätt till arbetslöshetsersättning.

Beslut
Vi beviljar dig en ersättningsperiod från och med den 18 december 2017.”

Arbetsförmedlingen sa att jag skulle skriva in mig i programet och avvakta med att söka aktivitetsstöd och dylikt tills A-kassan ger sitt besked. Och sedan gå ur programet om de beviljar. Så jag har avvaktat. Och har såklart inte kunnat gå ur programet innan dessa besked.

Arbetsförmedlingen sa att jag skulle gå ur programet så fort A-kassan hör av sig ”så jag får mina pengar från A-kassan”. Att söka aktivitetstöd har fram till dess därför inte ens varit aktuellt.

Har hela tiden trott att jag bara ska få pengar från A-kassan. Har undertiden som A-kassan kommit fram till sitt beslut dock skickat in veckorapporter (från den 18e). Var detta fel? Och hur ska jag kunna gå ur det där programet innan jag får besked om annat?

Klart mina första veckor nekas om det är aktivitetsstöd som gäller, så hur skulle jag ha gjort då? Skulle jag börja söka aktivitetsstöd innan jag har någon aning om vad A-kassan säger? Jag har ju precis fått dessa besked, och precis fått avslag pga programet som jag inte hunnit gå ur.

Vet inte hur jag ska förklara på annat sätt och jag vet inte hur det här brukar gå till. Jag har bara gjort som arbetsförmedlingen sagt, avvaktat på besked från A-kassan. ”För att se om du ska få pengar från A-kassan eller om du ska söka aktivitetsstöd”

Men det enda jag bryr mig i nu är att få pengar för dessa veckor som jag inte får från A-kassan, så då får jag söka akivitetsstöd för att få för första veckorna? Och samtidigt gå ur programet för att få från A-kassan framöver?
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten och läser inte innantill.

För det första, om du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i program, så beviljas du det. Om du sen inte skickar in närvaroförsäkran är en annan sak, men det är inte detsamma som att ansöka om stödet eller inte ansöka om stödet.

För det andra, det är inte du som väljer om du ska delta i program eller om du hellre vill söka ersättning från a-kassan. Programmet är aktuellt om du uppfyller villkoren för det, och då kommer det vara med anledning av att du inte uppfyller villkoren för att få ersättning från a-kassan.

För det tredje, det är ingen som har gjort något fel. Om du inte vill ha aktivitetsstöd för tid du deltagit i program, fine, då skickar du inte in någon närvaroförsäkran. Det innebär dock givetvis inte att du får ersättning från a-kassan istället. Som jag skrev tidigare är ersättningarna samordnade.

Sätt dig nu ner och läs på, på a-kassans och FK: s hemsidor.
Citera
2018-01-04, 21:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Tänker du bli arbetslös? Gå med. Tänker du inte bli arbetslös? Gå inte med.

Man kan vara med i nästan vilken A-kassa som helst, en del har vissa krav dock. Man behöver inte jobba med yrket för att få vara med. Jag var med i Målarnas A-kassa i tio år efter att jag slutat som målare och bytte sen till Handels.
Är man väl med i en a-kassa, så säger dom sen oftast inget. Men det är en helt annan sak när du ska bli medlem. Tex. lär inte AEA släppa in dig om du inte har pluggat tillräckligt antal poäng.
Citera
2018-01-05, 00:04
Avslutad
Ja redan i första inlägget säger jag ju att jag inte begriper ”systemet” och undrar vad jag har missuppfattat. Påstår inget annat.

Jag ställde ju frågor bara för att försöka få lite svar, utifrån den situation jag nu var i. Utifrån att jag nu trodde det bara var A-kassa som jag skulle söka, och därför var väldigt förvirrad över (för mig) nya beskedet att jag ska söka aktivitetsstöd för dessa veckor.

Att jag bara skulle söka ersättning från A-kassan var uppenbarligen fel. Och jag ”borde” kanske ha vetat det. Men nu var det vad jag likväl trodde av olika anledningar.

”Det borde du ha tagit reda på”. Ja det hade såklart varit tusen gånger bättre än denna förvirring och fördröjning av pengar, samt en lååånh konversation på
Flasback utan att den ena begriper den andra.

Men jag kan fortfarande inte ändra på något innan dess att det gick upp för mig att jag kanske borde ha gjort något annorlunda, och inte bara gått efter vad handläggaren nämnde. Det gick definitivt upp för mig att något gjorts fel nu i veckan eller att jag missförstått saker, när ett avslag kom.

Och jag trodde jag hade sökt tillräckligt med info innan och att samtalen med handläggare innan räckte, jag hade fel. Annars hade ju allt varit klart för mig.

Du svarar mer utifrån vad jag borde ha gjort, men hade jag vetat precis hur jag ”borde” ha gjort hade jag väl inte ens frågat om jag till exempel ska söka aktivitetsstöd nu eller inte. osv.

Men skitsamma, jag frågade istället en handläggare jag känner. Som direkt förstod vad mina funderingar handlade om utan samma upprepningsprocedur. Hon var dock inte själv helt säker först på vad som gällde, men nu verkar allting utrett för stunden och jag vet vad jag ska göra. Så kör nog eventuella tveksamheter där framöver istället för på Flashback :-)
Senast redigerad av sjelvefan 2018-01-05 kl. 00:09.
Citera
2018-01-17, 17:21
Medlem
Få ersättning från Akassa tidigare datum än anmälan arbetslös

Hej!

Har säkert postat i fel kategori, moderator får gärna flytta tråden!

I varje fall, jag har fått höra från något håll (tror det var handledare hos Akassan) som sade att man kan söka Akassa för bakåt i tiden.

Detta verker dock ej stämma?

Lite bakgrund.. Jag har jobbat som timvik och haft 100% ungefär.. Det blev lite mindre jobb därefter, ca 50%, men jag tänkte att det skulle komma mer jobb.. Det blev snarare tvärtom och det dog mer eller mindre ut. Nu har jag gått utan ett enda pass på 2v.

Jag anmälde mig som arbetssökande idag för att få akassa, men det är alltså endast from. Idag som jag kan få ersättning? Eller finns det något kryphål för att få ersättning för dessa 2 veckor där jag gick utan 1 enda arbetad tomme?
Citera
2018-01-17, 17:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetspec
Hej!

I varje fall, jag har fått höra från något håll (tror det var handledare hos Akassan) som sade att man kan söka Akassa för bakåt i tiden.

Lite bakgrund.. Jag har jobbat som timvik och haft 100% ungefär.. Det blev lite mindre jobb därefter, ca 50%, men jag tänkte att det skulle komma mer jobb.. Det blev snarare tvärtom och det dog mer eller mindre ut. Nu har jag gått utan ett enda pass på 2v.

Jag anmälde mig som arbetssökande idag för att få akassa, men det är alltså endast from. Idag som jag kan få ersättning? Eller finns det något kryphål för att få ersättning för dessa 2 veckor där jag gick utan 1 enda arbetad tomme?

Nej, du kan inte få retroaktivt.

Däremot kan du få ersättning för dagar i efterskott om du glömt att rapportera dem eller liknande.
Citera
2018-01-18, 01:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetspec
Hej!

Ansöka om ersättning från tidigare datum är en sak, att ansöka om ersättning från tidigare datum trots att ma inte uppfyller villkoren förrän idag är en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, du kan inte få retroaktivt.

Däremot kan du få ersättning för dagar i efterskott om du glömt att rapportera dem eller liknande.
Generellt sett är det så, men har flera gånger sett exempel på a-kassor som inte tycker att det där med att man ska vara inskriven på Af är ofrånkomligt. Jämför man hur a-kassorna tillämpar sitt regelverk med hur staten tillämpar regelverket för aktivitetsstöd (regelverket är ju i många avseenden detsamma), så är i vart fall min uppfattning att det har en viss betydelse om den arbetssökande är en betalande medlem i den egna organisationen...
Citera
2018-01-22, 18:37
Medlem
Lazeeboys avatar
A-kassa räknar ej med helgpass

Har haft hundratals turer fram och tillbaka med a-kassan senaste månaderna. Sitter på ett medlemskap hos Unionen, men tycker inte alls att det fungerar särskilt bra.

Men, till min fundering - jag har genom åren jobbat mestadels inom handels, där mycket arbete varit förlagt på helger. Nu när a-kassan ska ta ett beslut om min ersättning så har dom gått tillbaka och räknat på hur mycket jag arbetat senaste 12 månaderna och slagit ut det på antalet timmar.

Problemet är att jag enligt dom snittar väldigt lite timmar per vecka, just för att man endast får betalt för fem dagar per vecka (helger räknas ej med) och det straffas jag alltså för nu? Förstår tankesättet, men man bör väl samtidigt se till att jag faktiskt har jobbat mycket, oavsett om det är helger?

Är väldigt många som endast har extrajobb helger etc och behöver hjälp av a-kassa, så jag tycker att det är helt bedrövligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in