2010-08-19, 00:12
Medlem
David_Villas avatar
Tjena. Nu är det så att jag har varit anställd på ett stort golvföretag sen i april, sista dan är fredag natt.(det är alltså ett skiftjobb) har hört att man måste ha jobbat i 6 månader för att få ut akassa plus att man är tvungen att betala in pengar till if metall varje månad. Givetvis visste inte jag att man är tvungen att gå med i facket för ut få ut akassa och när jag började där frågade de mig inte om jag var med i facket eller inte.

Kan man inte betala in en klumpsumma och sen få ut 10 000 kr i månaden tills man får nytt jobb? Snälla förklara hur jag ligger till,om jag är körd eller inte. Har ingen aning hur det funkar,har bara hört från polarna så ni får än gärna rätta mig.
Citera
2010-08-19, 11:22
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_Villa
Givetvis visste inte jag att man är tvungen att gå med i facket för ut få ut akassa och när jag började där frågade de mig inte om jag var med i facket eller inte.

Det behöver du inte, facket och a-kassan är inte samma sak. Facket har inget att göra med om du får a-kassa eller inte.

Dessutom vill inte arbetsgivaren att du ska gå med i facket, för facket är på arbetstagarens sida, det vill säga din, vilket inte gynnar arbetsgivaren.

Citat:
Kan man inte betala in en klumpsumma och sen få ut 10 000 kr i månaden tills man får nytt jobb?

Naturligtvis inte, då hade ingen gått med i a-kassan utan väntat tills de blir av med jobbet och då betalat in en klumpsumma för att få stämpla.

Citat:
Snälla förklara hur jag ligger till,om jag är körd eller inte. Har ingen aning hur det funkar,har bara hört från polarna så ni får än gärna rätta mig.

Du är körd.
Citera
2010-08-19, 21:05
Medlem
JackBlacks avatar
Ponera att man är behovsanställd och jobbar i snitt 40 timmar i veckan. Sen blir det nedskärningar så man vet att man bara kommer att få jobba 16 timmar i veckan i några månader till. Är det då bättre att säga upp sig och gå på a-kassa istället om man har rätt till inkomstbaserad ersättning? För idag är väl kravet minst 20 timmar i veckan och samtidigt så kommer man väl få mindre a-kassa när månaderna är slut eftersom man bara jobbat lite under denna period? Säger man upp sig på en gång så får man väl karens 45 dagar men istället får man en a-kassa som är baserad på heltid?
Citera
2010-08-19, 21:09
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_Villa
Tjena. Nu är det så att jag har varit anställd på ett stort golvföretag sen i april, sista dan är fredag natt.(det är alltså ett skiftjobb) har hört att man måste ha jobbat i 6 månader för att få ut akassa plus att man är tvungen att betala in pengar till if metall varje månad. Givetvis visste inte jag att man är tvungen att gå med i facket för ut få ut akassa och när jag började där frågade de mig inte om jag var med i facket eller inte.

Kan man inte betala in en klumpsumma och sen få ut 10 000 kr i månaden tills man får nytt jobb? Snälla förklara hur jag ligger till,om jag är körd eller inte. Har ingen aning hur det funkar,har bara hört från polarna så ni får än gärna rätta mig.

Har du haft något annat arbete innan detta?

Om du inte är medlem i en akassa vänder du dig till Alfakassan, www.alfakassan.se. För att ha rätt till ersättning måste du bl.a. ha uppfyllt ett arbetsvillkor = 6 månaders arbete med minst 80 timmar per månad. Dessa 6 månader med arbete ska finnas inom en ramtid på 12 månader. Eftersom du inte är medlem kan du endast, om du uppfyller alla andra villkor, få grundersättning på max 320 kr (före skatt) per dag.
Citera
2010-08-19, 21:39
Medlem
Askenars avatar
Kan man få ut svensk a-kassa ifall man söker jobb utomlands (förutsatt att man har betalt in den i några år)?
Citera
2010-08-19, 22:00
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Kan man få ut svensk a-kassa ifall man söker jobb utomlands (förutsatt att man har betalt in den i några år)?

Det finns vissa möjligheter till det ja.

"Om du är arbetssökande och helt arbetslös har du möjlighet att söka arbete i ett annat EU/EES-land eller Schweiz under en begränsad period med svensk arbetslöshetsersättning. För att kunna göra det behöver du intyg U2 eller intyg E 303. Det är IAF som beviljar båda dessa intyg."

www.iaf.se
Citera
2010-08-20, 22:22
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Ponera att man är behovsanställd och jobbar i snitt 40 timmar i veckan. Sen blir det nedskärningar så man vet att man bara kommer att få jobba 16 timmar i veckan i några månader till. Är det då bättre att säga upp sig och gå på a-kassa istället om man har rätt till inkomstbaserad ersättning? För idag är väl kravet minst 20 timmar i veckan och samtidigt så kommer man väl få mindre a-kassa när månaderna är slut eftersom man bara jobbat lite under denna period? Säger man upp sig på en gång så får man väl karens 45 dagar men istället får man en a-kassa som är baserad på heltid?

Min spontana reaktion är att du bör anmäla dig på AF så snart du får mindre arbete. Finns ju inget som hindrar att du fortsätter att arbeta hos arbetgivaren och stämplar upp samtidigt. Om du har jobbat, som du säger, i snitt 40 timmar i veckan de 12 senaste månaderna kommer din akassa att fastställa din normalarbetstid till 40. Jobbar du då 16 timmar per vecka istället får du ersättning för 3 dagar per vecka från akassan.

Man får stämpla upp under 75 "deltidsdagar" (en ersättningsperiod är 300 ersättningsdagar), därefter kan du bara få ersättning för veckor som du är helt arbetslös. När deltidsdagarna är slut har du rätt att tacka nej till deltidsarbete om den inkomst du då skulle få understiger 90 procent av den fastställda dagpenningen. När man är timanställd får akassan försöka räkna fram en genomsnittlig inkomst från timanställningen. Kom ihåg bara att kolla med din akassa innan du avvisar/tackar nej ett arbete.
Citera
2010-08-22, 14:04
Medlem
Fått första riktigt jobbet, a-kassa?

Hej alla,

Jag har nu fått mitt första "riktiga" jobb. Har jobbat innan men bara korta på max 2 månader. Jag har varit arbetslös ganska länge och är därför väldigt rädd att bli det igen. Nu vill jag betala a-kassa varje månad så att jag vet att jag kan få lite pengar varje månad ifall det skulle hända något och jag blir arbetslös igen.

Jag har aldrig gjort detta och kan i princip ingenting. Vilken a-kassa ska man välja? Är det stor skillnad på dem? Ska man gå med i facket också? Jag jobbar mestadels på ett lager om det hjälper.

Tack för hjälpen.
Citera
2010-08-22, 15:15
Medlem
macknus avatar
Vilket kollektivavtal har de på ditt jobb? Har de med tex handels så är det handels akassa som passar bäst, är det ifmetall så är det deras. Spelar egentligen inte jättestor roll när det gäller akassa. Skillnaderna ligger i kostnaderna men i övrigt är det i stort sätt samma, vissa kommer troligen inte acceptera dig som tex akademikernas osv.
Har du inget fackombud på jobbet du kan prata med?

Om du ska vara med i facket eller ej är rätt individuellt, du får inte mycket för pengarna så skulle säga nej på den frågan. Är det däremot ett företag med idiotchef osv så kan det vara en extra säkerhet (även om de i 99% av fallen inte kan eller vill göra nåt åt saken).
Citera
2010-08-22, 23:19
Medlem
submariners avatar
hej,

om en person står mellan valet att bli uppsagd/avskedad och att sluta sin anställning på egen begäran med ett avgångsvederlag "som tack" (t.ex. 4 månadslöner) och väljer det sistnämnda - har då denne person rätt till A -kassa och isf. från när?
Citera
2010-08-23, 06:50
Medlem
Tjena ja... man ska inte lämna a-kassan. Dumt gjort och nu får han stå sitt kast.

Jag tippar på att han inte uppfyller något arbetsvillkor och då lär han inte få ut något från a-kassan, skitsamma om han är välkommen som medlem igen eller ej.

Det lär bli de nämnda 223 kr/dag FÖRE SKATT.

Jäkligt trist, men han var dumsnål som hoppade ur a-kassan. Inget smart att jobba svart åt en lika snål arbetsgivare. Vad får han nu ut av det? Jo, slita häcken av sig gratis för arbetsgivaren och en spottstyver från staten.

Men får arbetsgivaren som också smitit undan skatterna något straff? Nej, istället för de ett fint bidrag om 225 kr per dag för att de tar emot honom som praktikant.
Citera
2010-08-23, 10:05
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

om en person står mellan valet att bli uppsagd/avskedad och att sluta sin anställning på egen begäran med ett avgångsvederlag "som tack" (t.ex. 4 månadslöner) och väljer det sistnämnda - har då denne person rätt till A -kassa och isf. från när?

Man har inte rätt till ersättning från akassan under tid med avgångsvederlag, det jämställs med arbete. Ersättning kan alltså bli aktuellt först efter tiden med avgångsvederlag. Tänk dock på att avgångsvederlag inte är sjukpenninggrundande, så för att inte förlora din SGI hos FK måste du anmäla dig som aktivt arbetssökande hos AF redan den första arbetslösa dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in